geel kenteken
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
geel kenteken
Kan voor een voertuig dat volgens het kentekenbewijs 4000 kg weegt, een geel kenteken worden afgegeven b.v. een ambulance.
En is het dan mogelijk met dit voertuig dat een geel kenteken heeft en 4000 kg weegt met een c rijbewijs te rijden en tevens behalve de bestuurder en bijrijder, de als ambulance ingerichte vrachtauto patienten cq personen te vervoeren.
En is het dan mogelijk met dit voertuig dat een geel kenteken heeft en 4000 kg weegt met een c rijbewijs te rijden en tevens behalve de bestuurder en bijrijder, de als ambulance ingerichte vrachtauto patienten cq personen te vervoeren.
-
- Infopolitie Gast
Het lijkt te kunnen, In het Voertuigreglement kom ik geen beperking tegen van het gewicht van een personenauto die het onmogelijk maakt dat een personenauto leeg 4000 kg weegt.
Maar dan heb je dus inderdaad een rijbewijs C nodig, aangezien het GVW (maximum massa) boven de 3500 kg ligt. (Reglement Rijbewijzen) Maar het is dan geen "als ambulance ingerichte vrachtauto" maar een als ambulance ingerichte personenauto.
Iets anders, wat absoluut geen bewijs is, maar kijk maar eens bij de Belastingdienst op de site: http://www.belastingdienst.nl/mrb/5a57f51.htm
Daar kan je ook de motorrijtuigenbelasting uitrekenen voor de beschreven ambulance van 4000 kg.
Maar dan heb je dus inderdaad een rijbewijs C nodig, aangezien het GVW (maximum massa) boven de 3500 kg ligt. (Reglement Rijbewijzen) Maar het is dan geen "als ambulance ingerichte vrachtauto" maar een als ambulance ingerichte personenauto.
Iets anders, wat absoluut geen bewijs is, maar kijk maar eens bij de Belastingdienst op de site: http://www.belastingdienst.nl/mrb/5a57f51.htm
Daar kan je ook de motorrijtuigenbelasting uitrekenen voor de beschreven ambulance van 4000 kg.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
-
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Ik bedoelde dat ie met een C-rijbewijs een voertuig boven de 3500 kge mag besturen, maar dat wanneer in dat voertuig van 4000 kg meer dan 8 personen als passagier mee gaan het toch echt een D-rijbewijs moet zijn.2cv schreef:Je bedoelt natuurlijk dat het om de inrichting gaat ThunderSTreak ?
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Zou toch kunnen? Deden ze en doen ze nog steeds hoor!thijeleo schreef:Hoezo? Een vrachtwagen ombouwen naar ambulance zou toch kunnen. Dan heb je 18 meter laadlengte. Daar kunnen wel 20 patienten in....... En dus heb je dan een D-rijbewijs nodig.

@ Leo; Die Zweedse (een Volvo) bus staat in Jeruzalem bij het Yad Vashem als ik mij niet vergis
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
Ik meende dat het om de inrichting ging ...ThunderSTreak schreef:Ik bedoelde dat ie met een C-rijbewijs een voertuig boven de 3500 kge mag besturen, maar dat wanneer in dat voertuig van 4000 kg meer dan 8 personen als passagier mee gaan het toch echt een D-rijbewijs moet zijn.2cv schreef:Je bedoelt natuurlijk dat het om de inrichting gaat ThunderSTreak ?
Ik schijn ook 200 mensen in m'n Eend te mogen proppen zolang ik het ding maar goed kan besturen en het maximum laadvermogen niet overschrijd ...
-
- Infopolitie Gast
Re: geel kenteken
@Leo en ThunderStreak:Anonymous schreef:Kan voor een voertuig dat volgens het kentekenbewijs 4000 kg weegt, een geel kenteken worden afgegeven b.v. een ambulance.
Wel een beetje scherp blijven hè!

Het gaat hier om een geel kenteken, dus dat betekent automatisch dat het om niet meer dan 8+1 zitplaatsen gaat!
Dus de bus die Leo voorstelt kan wel degelijk 20 patiënten ingepropt worden en met een C-rijbewijs bestuurd worden. Zolang er maar niet meer dan acht stoeltjes inzitten.VR art. 1.1at
personenauto: motorrijtuig op vier of meer wielen, niet zijnde een landbouwtrekker, een gehandicaptenvoertuig een motorrijtuig op vier wielen als bedoel in onderdeel q of een vierwielige bromfiets, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, of een kampeerauto; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.
Als de bus 20 stapelbedden/brancards heeft en 1 bestuurdersstoel, dan blijft het minder dan 8 zitplaatsen. Dus C-rijbewijs volstaat en geen D-rijbewijs. Sterker nog, met een rijbewijs cat. BD kan je bekeurd worden voor het overtreden van WVW art. 107 lid 1
Kijk en dat leer je nou alleen op een figurantenopleiding.

[off-topic]
Leo, ik mis de volgende wetten op de site:
Besluit rechtspositie figuranten van politie
Besluit taken figuranten van politie
[/off-topic]
-
- Infopolitie Gast
M.a.w.
ik mag in mijn auto met zeven stoelen best wel meer mensen meenemen dan 8+1?
zo ja, dan haal ik er wat stoelen uit en ga ik meer carpoolers meenemen.
Voor mijn colega's:
Er zijn naar verwachting minder zitplaatsen beschikbaar maar wel meer staanplaatsen.
Het carpooltarief blijft gelijk wegens extra slijtage aan de schokbrekers.
Inmiddels heb ik hulpveren aangevraagd
Nadere info volgt.
ik mag in mijn auto met zeven stoelen best wel meer mensen meenemen dan 8+1?
zo ja, dan haal ik er wat stoelen uit en ga ik meer carpoolers meenemen.
Voor mijn colega's:
Er zijn naar verwachting minder zitplaatsen beschikbaar maar wel meer staanplaatsen.
Het carpooltarief blijft gelijk wegens extra slijtage aan de schokbrekers.
Inmiddels heb ik hulpveren aangevraagd
Nadere info volgt.
Re: geel kenteken
Bij deze op verzoek:rfo00457 schreef: [off-topic]
Leo, ik mis de volgende wetten op de site:
Besluit rechtspositie figuranten van politie
Besluit taken figuranten van politie
[/off-topic]
Besluit rechtspositie figuranten van politie:
<ol><li>In dit besluit worden als chef van de figuranten benoemd:
<ol><li>thijeleo
<li>..::Frans::..</li></ol>
<li>De chef heeft altijd gelijk.
<li>Mocht de chef geen gelijk hebben, treedt automatisch artikel 2 in werking.</li></ol>
Besluit taken figuranten politie:
<ol><li>In dit besluit worden als chef van de figuranten benoemd:
<ol><li>thijeleo
<li>..::Frans::..</li></ol>
<li>Ondergeschikten hebben altijd uit te voeren hetgeen hen door de chef wordt bevolen.</li></ol>