rolstoel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

rolstoel

Ongelezen bericht door Maurice930 »

is een rolstoel nou een gehandicaptenvoertuig ja of ja 8)
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

ja
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

ja? :?: :wink:
Gebruikersavatar
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

In een voertuig moet toch een motor zitten ? Zo ja, dan kan het volgens mij een gehandicaptenvoertuig zijn (je hebt rolstoelen met en zonder motor).
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Rvv begripsbepalingen:

Gehandicaptenvoertuig:
Voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte,
<ul><li>niet breder is dan 1,10 m en
<li>niet is uitgerust met een motor, </li></ul>dan wel
<ul><li>waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, en
<li>en niet zijnde een bromfiets.</li></ul>
De Hoge Raad heeft besloten, dat een voertuig pas is ingericht voor het vervoer van een invalide wanneer aan het voertuig een bijzondere, aan het lichamelijk gebrek van de bestuurder aangepaste voorziening is aangebracht.
Gebruikersavatar
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Dus een standaard rolstoel die wel permanent door 1 en dezelfde persoon gebruikt wordt is geen gehandicaptenvoertuig ?
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

jawel dus, want het is daarvoor ingericht. owja, ik was degene die de vraag in eerste instantie stelde he :-)
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Volgens mij zit het zo:

Een handbewogen rolstoel is geen motorvoertuig.
Daarentegen is een ELRO (elektrische rolstoel) wel een motorvoertuig en zij zijn dan ook verzekeringsplichtig.
Gebruikersavatar
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Als ik het even ingewikkeld mag maken: Ik meende dat er ook rolstoelen zijn met hulpmotor. Die worden niet volledig aangedreven door de motor en niet volledig door diegeen die er in zit. Waar vallen die onder ?

Hier een link naar een afbeelding:

Afbeelding

Hier nog een link met meer info:
http://www.vsn.nl/hulpmiddelen/hulpmiddel.php?id=24
Gebruikersavatar
funkyduck
Toplid
Toplid
Agent
Berichten: 394
Lid sinds: 16 okt 2004, 13:51
Contact:

Ongelezen bericht door funkyduck »

voertuig:

motorrijtuig, aanhangwagen, fiets, zijspanwagen, wagen of andere constructie, niet bestemd om langs spoorstaven te worden voortbewogen; onder een andere constructie wordt niet verstaan een kinderwagen, niet-gemotoriseerde rolstoel, kruiwagen of soortgelijke kleine constructie;

In deze kan volgens mij een rolstoel geen gehandicaptenvoertuig zijn, daar het hier niet om een voertuig gaat.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

sorry maar het RVV 1990 heeft als definitie voertuigen het volgende: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
Waar heb jij vandaan dat er NIET-gemotoriseerde rolstoelen niet onder voertuigen valt funkyduck?
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7902
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik vraag me ook even af waar die niet-gemotoriseerde rolstoel ineens vandaan komt. Ik meen toch redelijk goed op de hoogte te zijn van het RVV 1990, maar deze uitzondering heb ik nog nergens zien staan.

Een niet-gemotoriseerde rolstoel is in mijn ogen gewoon een voertuig.
Gebruikersavatar
BB
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door BB »

Wat te denken van het "Voertuigreglement"

http://www.tdekkers.nl/vr-h1.htm#voertuig

en daar komt dan ook voertuig (bd) de niet gemotoriseerde versie vandaan.

Het al dan niet gemotoriseerd zijn was toch ook die commotie in dat winkelcentrum in Nederland waar de gemotoriseerdeversie niet meer welkom was?
Voertuigen niet welkom.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Ja maar goed, ff heel simpel.
def:voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;

ingericht voor invalide? ja, niet breder dan 1.10 mtr? ja, niet uitgerust met een motor? ja, geen bromfiets? ja... Eh, nu ik het zo lees snap ik niet eens waarom ik in eerste instantie de vraag heb gesteld. Zo klaar als een klontje toch?

Bij voertuigen staat in het RVV gewoon ook een gehandicaptenvoertuig en een rolstoel voldoet daar aan. dus...
Gebruikersavatar
BB
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door BB »

Begin even andersom te denken.

Wat is een voertuig.
als je die vraag beantwoordt weet je dat een normale duwrolstoel daarniet ondervalt.

vervolgens ga je door voor de koelkast en concludeert dat een gemotoriseerdeversie daar wel aan voeldoet.

Immers,
als je een duw rolstoel als voertuig gaat bestempelen dan is een rolator ook een voertuig.
m.i. zijn het allebei hulpmiddelen.

Groet, BB
Gesloten