Hallo,
Ik heb in mijn auto een vierpuntsgordel zitten.
Hiervoor ben ik al een aantal keer aangehouden en nog niet bekeurd maar wel gewaarschuwd dat dit niet mag.( Ik heb de gordel wel altijd om)
Nou is mijn vraag mag dit nou juist wel of niet?
Ik heb al gezocht maar kan alleen vinden dat de naar voren gerichte stoelen voorzien moeten zijn van gordels. Wat ik weet is dat Rallyauto's ook met dit soort gordels worden goedgekeurd voor de Nederlandse weg.
Dus waarom niet in mijn eigen auto.
Mvg Martin
vierpunts autogordel
Moderator: Moderatorteam
Er is een hele rits te vinden over het wel/niet gebruik van autogordels. Het enige wat ik kon vinden (maar dat betekent niet dat anderen niet meer info kunnen hebben) over een driepuntsgordel is het feit dat kinderen onder de 12 die draagplichtig zijn de gordel mogen dragen als heupgordel, dus met het schuine deel achter de rug.
Verder moet de gordel zijn goedgekeurd en is de letterlijke begripsbepaling van een autogordel:
Verder moet de gordel zijn goedgekeurd en is de letterlijke begripsbepaling van een autogordel:
Is die gordel van u dus goedgekeurd dan zie ik geen reden om hem niet te mogen gebruiken.....Voertuigreglement schreef:g1. autogordels: een geheel van banden met sluiting, verstelinrichtingen en bevestigingselementen dat in een motorvoertuig kan worden bevestigd en zodanig is ontworpen dat de kans op verwondingen voor de gebruiker bij botsing of plotselinge vertraging van het voertuig wordt verminderd doordat het de bewegingsmogelijkheid van het lichaam van de gebruiker beperkt en dat mede omdat alle onderdelen die energie kunnen opnemen of waarmee de gordel wordt ingetrokken;
-
- Infopolitie Gast
vierpuntsgordel
Hallo,
Hoe weet ik of die gordel goedgekeurd is? Het enige dat ik weet dat er een fia goedkeuring op zit. Deze gordel kan je z'n beetje zien als een gordel die in een kinderstoeltje gebruikt word. twee brede banden over de schouders en 2 brede banden over de heup met een deugdelijke sleuting. Gordel zit bevestigd op de bevestigingspunten van de originele gordels in de auto.
Mvg Martin
Hoe weet ik of die gordel goedgekeurd is? Het enige dat ik weet dat er een fia goedkeuring op zit. Deze gordel kan je z'n beetje zien als een gordel die in een kinderstoeltje gebruikt word. twee brede banden over de schouders en 2 brede banden over de heup met een deugdelijke sleuting. Gordel zit bevestigd op de bevestigingspunten van de originele gordels in de auto.
Mvg Martin
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, maar hoe raar het ook klinkt, de verplichting om een goedgekeurde gordel te dragen geldt slechts voor kindererbeveiligingsmiddelen TOT 12 jaar.

Er hoeft op UW vierpuntsgordel, mits gedragen door een volwassene dus geen typegoedkeuring te zitten........(wel vreemd overigens)Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt een bijzondere regeling. Indien deze kinderen korter zijn dan 1,50 m, moeten zij in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem (voorzien van een goedkeuringsmerk) worden vervoerd. Volgens de wetgever vloeit uit het begrip ‘voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem’ voort dat hiermee wordt voorkomen dat een kind van een aanwezig zitje gebruik moet maken, dat voor zijn leeftijd of gewicht ongeschikt is. Zo zijn er goedgekeurde systemen beschikbaar, waarmee voor verschillende leeftijdscategorieën tot 12 jaar een optimale bescherming wordt gewaarborgd. Deze systemen variëren van babyzitjes (0 tot 9 maanden) tot kinderzitjes (9 maanden tot 4 jaar) en kindergordels, tafeltjes of zittingverhogers (vanaf 4 jaar); ze dienen in bijna alle gevallen in combinatie met de aanwezige gordels te worden gebruikt.

-
- Infopolitie Gast
vierpuntsgordel
Hallo Frans,
dank je wel voor het reageren.
Mijn vraag is beantwoord
Mvg Martin de Jong.
dank je wel voor het reageren.
Mijn vraag is beantwoord
Mvg Martin de Jong.