motorrijden in groepsverband
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
motorrijden in groepsverband
Hallo,
Ik ben een motorrijder en wil, met enkele vrienden, op de motor op vakantie gaan.
Nu heb ik gehoord dat het in Nederland niet is toegestaan om, al dan niet georganiseerd, in groepsverband te rijden.
Is dit waar ?
En, zo ja, welke bepalingen van de wegenverkeerswet zijn hierop van toepassing ?
Weet u misschien ook hoe daar binnen Europa over gedacht wordt ?
Ik ben een motorrijder en wil, met enkele vrienden, op de motor op vakantie gaan.
Nu heb ik gehoord dat het in Nederland niet is toegestaan om, al dan niet georganiseerd, in groepsverband te rijden.
Is dit waar ?
En, zo ja, welke bepalingen van de wegenverkeerswet zijn hierop van toepassing ?
Weet u misschien ook hoe daar binnen Europa over gedacht wordt ?
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 37
Heb nog nergens gehoord dat het niet is toegestaan om in groepsverband te rijden.
Het is wel zo dat als je in groepsverband rijdt je gewoon voor rood licht e.d moet stoppen. Dan kan het wel eens voorkomen dat de groep uit elkaar valt, maar dan zou de voorste groep even kunnen wachten op de rest.
Het geeft je dus geen vrijstellingen in het verkeer.
Het is wel zo dat als je in groepsverband rijdt je gewoon voor rood licht e.d moet stoppen. Dan kan het wel eens voorkomen dat de groep uit elkaar valt, maar dan zou de voorste groep even kunnen wachten op de rest.
Het geeft je dus geen vrijstellingen in het verkeer.
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
ik heb dat ook nog nooit gehoord wij rijden meestal in een groep soms 80 soms 130 motoren en alles in een rij .
maar hier heb je wat tips voor groepsverband rijden
maar hier heb je wat tips voor groepsverband rijden
YDCN - Rijden in groepsverband
Yamaha Diversion Club Nederland - Rijden in groepsverbandMag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Dat is een hele leuke Gijs, maar waar staat dat in de wet??? Op het moment dat op normale afstanden gevolgd wordt (lees niet gekleefd) denk ik dat er op zich niets mis is aan het groepsgewijs rijden. Een rouwstoet is ook een groep die elkaar volgt. Dat mag toch ook?gvdbor schreef:U wordt geacht ieder voor zich te rijden.
Niemand kan u verbieden om met een groep naar een bepaalde locatie te rijden. Het mag echter niet in groepsverband gebeuren.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

Een rouwstoet bestaat niet meer als colonne in de wet. De enige colonnevorm die er nog is is een militaire colonne.
En waar dat allemaal staat in de wet; Het staat er niet en dat is juist hetgene van belang is.
Iedere motorrijder is dus een unieke verkeersdeelnemer en mocht voor zich zich aan de regels houden.
En waar dat allemaal staat in de wet; Het staat er niet en dat is juist hetgene van belang is.
Iedere motorrijder is dus een unieke verkeersdeelnemer en mocht voor zich zich aan de regels houden.
-
- Infopolitie Gast
Dat is niet geheel juist Gijs.
De regels betreffende wagens zijn tevens van toepassing op door voetgangers gevormde kolonnes, optochten en uitvaartstoeten voor zover zij de rijbaan volgen.
De kolonne wordt dus verkeersrechtelijk als een geheel gezien en is daarmee een bestuurder. Dat is onder andere van belang voor de voorrangsregels.
Of een dergelijke kolonne - die verkeersrechtelijk als een geheel wordt gezien - wel of niet doorsneden mag worden, daar ben ik niet zeker van (vrienden, je ziet, het komt voor
).
Een militaire kolonne bestaat alleen uit voertuigen, dat is een verschil.
In de landen om ons heen zijn de regels voor groepsverband duidelijker, niet alleen voor voetgangers maar ook voor voertuigen (voor een uitgebreide uitleg zie het antwoord van vraag 6 van mijn verkeersquiz)
De regels betreffende wagens zijn tevens van toepassing op door voetgangers gevormde kolonnes, optochten en uitvaartstoeten voor zover zij de rijbaan volgen.
De kolonne wordt dus verkeersrechtelijk als een geheel gezien en is daarmee een bestuurder. Dat is onder andere van belang voor de voorrangsregels.
Of een dergelijke kolonne - die verkeersrechtelijk als een geheel wordt gezien - wel of niet doorsneden mag worden, daar ben ik niet zeker van (vrienden, je ziet, het komt voor

In de landen om ons heen zijn de regels voor groepsverband duidelijker, niet alleen voor voetgangers maar ook voor voertuigen (voor een uitgebreide uitleg zie het antwoord van vraag 6 van mijn verkeersquiz)
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Ehhh, Panrider theoretisch en praktisch bestaat de militaire kolonne te voet nog steeds!!!!PanRider schreef:Dat is niet geheel juist Gijs.
Of een dergelijke kolonne - die verkeersrechtelijk als een geheel wordt gezien - wel of niet doorsneden mag worden, daar ben ik niet zeker van (vrienden, je ziet, het komt voor).
Jongelui komen daar steevast bij verrassing achter als ze een militaire instituut betreden en van hun opleidingskader de opdracht krijgen zich te voet naar een bepaald kaartcoördinaat te begeven. Sommigen zie je dan zeer benauwd kijken als de opdracht volgt om het geheel in rotten van drie op te stellen en er na het commando "geeft acht" het geheel met verkorte tussenruimt naar rechts wordt uitgericht. Hierop volgt het commando "rechts om", vrijwel direct gevolgd door "voorwaarts mars" en na wat 'hoofd der kolonne links en rechts' 'Links-twee-drie-viert' het geheel zich door de poort naar buiten, zomaar de openbare weg op waarbij vaak gewoon gebruik gemaakt wordt van de rijbaan. Er is gekozen voor rotten van drie om zo een front maken van ongeveer 1,50- 2 meter breed. Dat beslaat globaal een rijstrook en lijkt daarmee frontaal op iets meer dan één voetganger .
Alle kolonneleden zijn voorzien van retroreflecterende banden op de linker arm. De achterste drie en voorste twee hebben een retroreflecterend vest aan (geen verkeerseisen, maar veiligheidseisen van de baas). Bij nacht voert men aan de achterzijde 2x rode verlichting en aan de voorzijde 2x witte verlichting.
De bestuurder van dit geheel mag zich commandant noemen en kan in het gelid meelopen, maar ook daarbuiten(wel in de maat

Het leuke is dat deze 'bestuurder' dus overal in het 'voertuig' mag en kan plaatsnemen (nooit geruzie wie er bij het raampje mag zitten). Gelet op het feit dat voor deze zich relatief traag verplaatsende eenheid het meeste gevaar van achter komt, zal een commandant er vaak de voorkeur aan geven achteraan te lopen: kan ie nog een kreet geven als een aanstormende veertigtonner weigert af te remmen.
De verkeersregels die men volgt zijn die van een bestuurder van een bespannenwagen. Het geheel reageert bij verkeerslichten als volgt: indien het front van de kolonne het groene licht passeert en het licht gaat op rood, volgt de rest gewoon door het rode licht. Is het front van de kolonne het rode licht nog niet gepasseerd, dan stopt het geheel voor de stopstreep. (Van roodlichtcamera's hebben we overigens weinig last meer sinds de invoering van de kevlar helm en het feit wapens steeds meer kunststof bevatten

De eenheid te voet als zodanig mag door het overige verkeer niet doorkruist worden (je rijdt toch ook niet tussen het paard en de wagen door?

Prestaties van dit 'voertuig: in de opleidingsfase pers je er een moeizame 4- 5 km/h uit; getraind toch wel 6-7km/h; op speedmars tempo 8 km/h.
Verbruik: hoog!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

militaire colonne, zowel te voet als per voertuig bestaat nog, maar burgercolonnes bestaan volgens mij niet meer, net zo min als rouwcolonnes. Ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen.
Maar sowiso om hier te gaan roepen dat een groep motorrijders als 1 bestuurder mag gaan optreden is strijdig met alles wat wenselijk is op verkeersgebied, lijkt me dus niet handig om dat aan een gast te gaan roepen.
Maar sowiso om hier te gaan roepen dat een groep motorrijders als 1 bestuurder mag gaan optreden is strijdig met alles wat wenselijk is op verkeersgebied, lijkt me dus niet handig om dat aan een gast te gaan roepen.
-
- Infopolitie Gast
Dat klopt Gijs. Een groep motorrijders vormt geen vekeersrechtelijk geheel. Ieder die in de groep rijdt is een individueel bestuurder.
Overigens staat in de definitie paragraaf van het RVV dat een militaire kolonne uit voertuigen bestaat en niet uit voetgangers.
Dus, Thunderstreak jouw veronderstelling dat een stoet van militaire voetgangers het rode licht mag negeren vindt in de wet geen steun.
Overigens staat in de definitie paragraaf van het RVV dat een militaire kolonne uit voertuigen bestaat en niet uit voetgangers.
Dus, Thunderstreak jouw veronderstelling dat een stoet van militaire voetgangers het rode licht mag negeren vindt in de wet geen steun.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat een groep motorrijders een kolonne is. Wel is het verstandig dat motorrijders die besluiten in groepsverband te rijden zich verbinden aan bepaalde regels binnen het groepsverband. De regels die Don uit zijn Intruderclub haalt komen mij op zich bekend voor en er spreekt ook een houding naar het overige verkeer uit. Dit soort regels beginnen of eindigen altijd met een passage dat het RVV onverminderd van toepassing is. Nog nergens in het RVV ben ik een regel tegengekomen dat motorrijders niet in een groep zouden mogen rijden; zolang de bestuurders van een groep motoren zich gedraagt binnen de regels van RVV is er naar mijn mening niets aan de hand en is het gewoon toegestaan.gvdbor schreef:militaire colonne, zowel te voet als per voertuig bestaat nog, maar burgercolonnes bestaan volgens mij niet meer, net zo min als rouwcolonnes. Ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen.
Nogmaals, nergens heeft iemand iets gezegd dat een kolonne/groep motoren bijzondere rechten zou hebben.
Let wel: ook binnen het militair kolonnerijden (met voertuigen) is de individuele bestuurder nog steeds verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn voertuig in relatie tot het overige verkeer. Artikel 5 WvW is ook op kolonnebetsuurders van toepassing.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

zie bericht van Panrider:ThunderSTreak schreef:[
Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat een groep motorrijders een kolonne is.
Nogmaals, nergens heeft iemand iets gezegd dat een kolonne/groep motoren bijzondere rechten zou hebben.
.
En dat vind ik dus een foute voorstelling van zaken want dat is gewoon niet zo, althans niet voor een groep motorrijders en daar ging het over.De kolonne wordt dus verkeersrechtelijk als een geheel gezien en is daarmee een bestuurder. Dat is onder andere van belang voor de voorrangsregels.
-
- Infopolitie Gast