auto spiegels

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
m.brakkee
Infopolitie Gast

auto spiegels

Ongelezen bericht door m.brakkee »

Hoi beste lezer,
ik rij momenteel zonder binnenspiegel in mn personen wagen,
(toyota yaris) dit omdat ik de verlichting van achterop rijdend
verkeer niet kan verdragen, en me vaak opgejaagd voel als er een
zit te plakken/kleven.
Vandaag kreeg ik bij de apk keuring te horen dat deze binnen spiegel verplicht is, toch kon men mij niet vertellen wat de exakte regels hier
voor zijn.
Ik heb bij 3vo op inter net gekeken en kon daar niets vinden.
Vandaar de vraag hoe zit dat nu presies.

bvd & groeten
m. brakkee.
Ankie
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ankie »

Lijkt me dat het verplicht is, het is toch wel belangrijk te weten wat er in het verkeer achter je gebeurt en of er bijvoorbeeld niet net een ambulance met spoed aan komt rijden, toch wel fijn als je dan aan de kant gaat. Je hoort normaal gesproken iedere 5 seconde in je achteruitkijkspiegel te kijken.
Uiteraard heb je ook nog je buitenspiegels waar je enigzins op kunt vertrouwen.

wat de exacte regels zijn weet ik ook niet.
Maaike
Superlid
Superlid
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door Maaike »

Artikel 5.2.45

Personenauto’s moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en van een binnenspiegel.

Personenauto’s moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.

De aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld. Deze eis geldt niet voor personenauto’s die vóór 1 januari 1975 in gebruik zijn genomen. De spiegels van deze voertuigen moeten, na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen.
Bron
Doggieman
Infopolitie Gast

Re: auto spiegels

Ongelezen bericht door Doggieman »

m.brakkee schreef:dit omdat ik de verlichting van achterop rijdend
Onder de spiegel zit een "knopje" wanneer u deze omklikt, dan heeft u nagenoeg geen last meer van de verlichting van auto's welke achter u rijden.

Doggieman 8)
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Inderdaad, wat Maaike stelt: Een binnenspiegel is gewoon verplicht.

als het zicht niet voldoende daarin is, moet tevens een rechterbuitenspiegel zijn gemonteerd.

Als je een goeie binnenspiegel hebt hoef je geen last te hebben van de verlichting van achteropkomend verkeer, maar kun je die zodanig instellen dat het licht getemperd wordt. Nieuwe auto's doen dat zelfs automatisch.
Gesloten