Kan ik na "schikken" toch nog naar de rechter??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
M. Derks
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door M. Derks »

Stel: Iemand krijgt een schikking aangeboden van €220,= of zoiets ivm "vluchtmisdrijf Wegenverkeerswet". Deze persoon heeft beslist geen "ervaring" met justitie en schikt, geschrokken en overrompeld door zoveel ambtelijk gedoe, meteen. Bestaat de mogelijkheid om de zaak alsnog voor de rechter te brengen om deze te laten oordelen en niet de dienstdoende agent en zo ja, geldt hiervoor een bepaalde termijn? Wie weet het antwoord??
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Kan ik na "schikken" toch nog naar de rechter?

Ongelezen bericht door rai »

M. Derks schreef:Bestaat de mogelijkheid om de zaak alsnog voor de rechter te brengen om deze te laten oordelen en niet de dienstdoende agent
Uit uw verhaal opmakende heeft u of iemand die u goed kent een schikking gehad van 220 Euro.
Deze schikking wordt altijd door een agent aangeboden namens de OvJ.
Het is geen natte vingerwerk van de desbetreffende agent.
Bij een schikking wordt altijd contact gelegd met de OVJ en daar wordt de feiten van de zaak telefonisch doorgenomen.
Dit gebeurd in principe buiten de verdachte om.
Aan de hand van de feiten die er zijn besluit de OVJ of hij het met een schikking af wil doen of dat hij het voor de rechter wil brengen.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Een schikking van de opsporingsambtenaar voor het "doorrijden na aanrijding"?

Ik denk het niet, het is de schikking van de officier van justitie. Als ze deze accepteert, zal in mijn ogen daarmee de zaak zijn afgedaan en is (weer in mijn ogen) geen beroep meer mogelijk.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

thijeleo schreef:Een schikking van de opsporingsambtenaar voor het "doorrijden na aanrijding"?

Ik denk het niet, het is de schikking van de officier van justitie. Als ze deze accepteert, zal in mijn ogen daarmee de zaak zijn afgedaan en is (weer in mijn ogen) geen beroep meer mogelijk.
Inderdaad. Hoewel in theorie de belanghebbende bij het gerechtshof zou kunnen klagen over het feit dat een transactie is aangeboden (artikel 12 Strafvordering). Het Hof zou echter alleen kunnen besluiten dat alsnog strafvervolging zou moeten plaats vinden.
Beklag kan echter alleen binnen 3 maanden na de betaling van de schikking.
M. Derks
Infopolitie Gast

Rai schreef:
M. Derks schreef:Bestaat de mogelijkheid om de zaak alsnog voor de rechter te brengen om deze te laten oordelen en niet de dienstdoende agent
Uit uw verhaal opmakende heeft u of iemand die u goed kent een schikking gehad van 220 Euro.
Deze schikking wordt altijd door een agent aangeboden namens de OvJ.
Het is geen natte vingerwerk van de desbetreffende agent.
Bij een schikking wordt altijd contact gelegd met de OVJ en daar wordt de feiten van de zaak telefonisch doorgenomen.
Dit gebeurd in principe buiten de verdachte om.
Aan de hand van de feiten die er zijn besluit de OVJ of hij het met een schikking af wil doen of dat hij het voor de rechter wil brengen.
"Rai" bedankt voor de reactie. Wat u schrijft is mij bekend! U moet mijn vraag zeker niet zien als een "aanval" op de betreffende ambtenaar! (u verdedigt zo). En.... een OvJ is nog steeds geen rechter (maar dat hoef ik u niet uit te leggen)! Overigens heeft u mijn vraag in 't geheel niet beantwoord! Grt, M. Derks.
M. Derks
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Een schikking van de opsporingsambtenaar voor het "doorrijden na aanrijding"?

"thijeleo",
Bedankt voor uw reactie!
U schrijft onder meer: "Als ze deze accepteert..." enz.
Waarom denkt u dat de persoon waar het om gaat een "ze" is?
Helaas is mijn dubbele vraag onbeantwoord gebleven! Grt, M. Derks.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Na schikken is daarmee de zaak afgedaan en kunt u niet meer naar de rechter.
M. Derks
Infopolitie Gast

SWAT schreef:

Inderdaad. Hoewel in theorie de belanghebbende bij het gerechtshof zou kunnen klagen over het feit dat een transactie is aangeboden (artikel 12 Strafvordering). Het Hof zou echter alleen kunnen besluiten dat alsnog strafvervolging zou moeten plaats vinden.
Beklag kan echter alleen binnen 3 maanden na de betaling van de schikking.

"SWAT",
Bedankt voor uw antwoord! Hier heb ik iets aan! Grt, M. Derks.
Gesloten