arrestatie procedure
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
arrestatie procedure
ik ben bezig een kort verhaal te schrijven. daarin komt een arrestatie van een verdachte voor. de man wordt verdacht van moord en aangehouden op zijn werk. of eventueel thuis.
ik wil deze scene realistisch weergeven. kan u mij vertellen hoe zo een arrestatie in zijn werk gaat? is dit een bijzonder formele aangelegenheid of valt het mee? welke zinnen/woorden dienen de arresterende agenten te gebruiken?
hoeveel agenten worden doorgaans gebruikt om een arrestatie uit te voeren?
antwoord op deze vragen zou mij zeer helpen.
bij voorbaat dank.
Konijn
ik wil deze scene realistisch weergeven. kan u mij vertellen hoe zo een arrestatie in zijn werk gaat? is dit een bijzonder formele aangelegenheid of valt het mee? welke zinnen/woorden dienen de arresterende agenten te gebruiken?
hoeveel agenten worden doorgaans gebruikt om een arrestatie uit te voeren?
antwoord op deze vragen zou mij zeer helpen.
bij voorbaat dank.
Konijn
-
- Infopolitie Gast
Hallo Konijn,
Ik vind je vraagstelling een beetje vreemd voor iemand die een 'kort verhaal' wil schrijven.
Ik denk ook niet dat een eenduidig antwoord mogelijk is. Hiervoor geef je te weinig informatie. Eea zal afhangen van een aantal factoren. Na het verzamelen van zoveel mogelijk informatie zal de leider onderzoek bepalen wie er hoe en wat gaan doen mbt de aanhouding.
Bij een aanhouding zal de politie zich bekend maken als 'politie' en de verdachte mededelen dat hij/zij is aangehouden.
Ik vind je vraagstelling een beetje vreemd voor iemand die een 'kort verhaal' wil schrijven.
Ik denk ook niet dat een eenduidig antwoord mogelijk is. Hiervoor geef je te weinig informatie. Eea zal afhangen van een aantal factoren. Na het verzamelen van zoveel mogelijk informatie zal de leider onderzoek bepalen wie er hoe en wat gaan doen mbt de aanhouding.
Bij een aanhouding zal de politie zich bekend maken als 'politie' en de verdachte mededelen dat hij/zij is aangehouden.
Een tip voor Konijn;
schrijf je verhaal, zoek een bevriende agent en vraag of die het wil lezen en laat hem beoordelen of het verhaal wetstechnisch enigszins goed in mekaar zit.
Heb ik jaren lang gedaan voor Ed van Eeden, schrijver in Utrecht.
Als dank is een van zijn personages zelfs brigadier van den Bor, naar mij genoemd dus.
schrijf je verhaal, zoek een bevriende agent en vraag of die het wil lezen en laat hem beoordelen of het verhaal wetstechnisch enigszins goed in mekaar zit.
Heb ik jaren lang gedaan voor Ed van Eeden, schrijver in Utrecht.
Als dank is een van zijn personages zelfs brigadier van den Bor, naar mij genoemd dus.
-
- Infopolitie Gast
Ed van Eeden is erg goed.
Nou spelen mijn verhalen zich doorgaans buiten de criminaliteit af en dientengevolge komt er ook weinig politie in voor. dus ik heb niet iedere week advies nodig. maar in de kleine scene waarin de politie een arrestatie komt verrichten wil ik het niet verpesten.
Nou spelen mijn verhalen zich doorgaans buiten de criminaliteit af en dientengevolge komt er ook weinig politie in voor. dus ik heb niet iedere week advies nodig. maar in de kleine scene waarin de politie een arrestatie komt verrichten wil ik het niet verpesten.
Hallo Konijn,
In mijn verhaal rijdt een politiebus met twee agenten het terrein van een oud-ijzerhandel op. twee agenten stappen uit lopen naar de verdachte (de enigste aanwezige die ze bovendien kennen)
"Meneer Ruitenboer u staat onder arrest op verdenking van de moord op Komomoto Yokoya."
"He, waarom?"
"Zou u zo vriendelijk willen zijn om te draaien en uw handen bij elkaar te houden?" De agenten doen Ruitenboer handboeien om
"stap maar in."
"maar waarom dan?" "ik heb niks gedaan!"
"Op het bureau kunt u een verklaring afleggen."
vraag: is dit ongeveer wat de agenten een verdachte mee zouden delen? of zouden ze de naam van het slachtoffer van het misdrijf in het geheel niet noemen?