alcohol op de fiets
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
alcohol op de fiets
Ik heb een vraag m.b.t. alcoholgebruik en deelname aan het verkeer.
Ik heb begrepen dat indien men met een bepaald alcoholpromillage aangehouden wordt op b.v. de fiets men niet alleen een boete kan krijgen maar dat ook het rijbewijs kan worden ingevorderd. Dat vind ik vreemd. Degenen die in het bezit van een rijbewijs zijn lopen op deze manier het risico om harder gestraft te worden dan degenen zonder rijbewijs. Bij deze overtreding kan de straf voor eenzelfde overtreding voor de ene overtreder (degene met rijbewijs) dus veel hoger uitpakken dan voor de andere (degene die niet in het bezit is van een rijbewijs).
Alvast bedankt voor het antwoord.
Vriendelijke groet,
W. van der Kruk
Ik heb begrepen dat indien men met een bepaald alcoholpromillage aangehouden wordt op b.v. de fiets men niet alleen een boete kan krijgen maar dat ook het rijbewijs kan worden ingevorderd. Dat vind ik vreemd. Degenen die in het bezit van een rijbewijs zijn lopen op deze manier het risico om harder gestraft te worden dan degenen zonder rijbewijs. Bij deze overtreding kan de straf voor eenzelfde overtreding voor de ene overtreder (degene met rijbewijs) dus veel hoger uitpakken dan voor de andere (degene die niet in het bezit is van een rijbewijs).
Alvast bedankt voor het antwoord.
Vriendelijke groet,
W. van der Kruk
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Naar aanleiding van het vorige antwoord kun je de conclusie trekken dat je op de fiets straffeloos dronken kunt rijden.
Dit is niet het geval, want
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Dus het is niet alleen verboden voor bestuurders van motorvoertuigen, maar als bestuurder van elk voertuig.
Wil je toch een biertje drinken, zul je op een paard naar huis moeten, want dit is geen voertuig.
Overigens ken ik meerdere voorbeelden van fietsers onder invloed welke een ontzegging van de rijbevoegdheid hebben gehad.
Dit is niet het geval, want
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Dus het is niet alleen verboden voor bestuurders van motorvoertuigen, maar als bestuurder van elk voertuig.
Wil je toch een biertje drinken, zul je op een paard naar huis moeten, want dit is geen voertuig.
Overigens ken ik meerdere voorbeelden van fietsers onder invloed welke een ontzegging van de rijbevoegdheid hebben gehad.
Dat schreef Wout dus alJe mag inderdaad niet dronken fietsen, hiervoor kan je beboet worden.
Dit is ook juist, alhoewel bij motorvoertuig feitelijk motorrijtuig had moeten staan.Het is echter een fabeltje dat je dan je rijbewijs kwijt kan raken. Dit kan alleen wanneer je dronken een motorvoertuig bestuurd, en een fiets is geen motorvoertuig.
zie art. 164 WVW> op eerste vordering....is de bestuurder van een motorrijtuig tegen wie pv wordt opgemaakt verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs.....
overigens als je op een paard zit ben je ook bestuurder
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Het laatste ben ik met je eens; het eerste niet:gvdbor schreef:nee, want ruiterrrijbewijs bestaat niet en als ruiter ben je geen bestuurder van een motorrijtuig.
Ruiterbewijs
Het Ruiterbewijs is voor ruiters wat het rijbewijs is voor automobilisten ...
Door het behalen van het Ruiterbewijs draagt u bij aan een veiliger beoefening van de paardensport en de versterking van de positie van de recreatieve paardensport in Nederland.
Het Ruiterbewijs houdt in dat de ruiter:
kennis en vaardigheid heeft om veilig in het terrein en op de openbare weg te rijden
verantwoord kan omgaan met het paard
zich als gast in het terrein weet te gedragen
weet dat aan anderen geen last of schade mag worden toegebracht
Het Ruiterbewijs is erkend door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Daarnaast bestaat er ook nog het militaire ruiterbewijs
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak