bumperkleven
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
bumperkleven
Goedemiddag
Ik ben werkzaam op een school en we hebben leerlingen van 18 jaar en ouder.Vandaag discussie gehad over Bu.kl. Leerl. gaat ervan uit dat indien men een klever achter zich heeft en men gaat remmen (expres)dat de klever in geval van een aanrijding schuldig is en opdraait voor de schade . De leerl.zegt dan dat hij moest remmen voor een kat o.i.d.
Moet de leerl. dan kunnen bewijzen dat er een kat was.?
Wat zegt het rechtsysteem in zo'n geval?
groeten aj.veenstra
noorderpoortcollege Groningen
Ik ben werkzaam op een school en we hebben leerlingen van 18 jaar en ouder.Vandaag discussie gehad over Bu.kl. Leerl. gaat ervan uit dat indien men een klever achter zich heeft en men gaat remmen (expres)dat de klever in geval van een aanrijding schuldig is en opdraait voor de schade . De leerl.zegt dan dat hij moest remmen voor een kat o.i.d.
groeten aj.veenstra
Voor een kat mag je niet remmen.
Is geen dieronvriendelijk grapje.
Remmen voor een kat is geen noodzaak, Voor een koe wordt weer iets anders.
In de meeste gevallen zal de schuld echter inderdaad wel bij de klever neer worden gelegd. Maar als niet noodzakelijk remmen kan worden aangetoond zal de voorligger zeer zeker ook niet vrijuit gaan.
Is geen dieronvriendelijk grapje.
Remmen voor een kat is geen noodzaak, Voor een koe wordt weer iets anders.
In de meeste gevallen zal de schuld echter inderdaad wel bij de klever neer worden gelegd. Maar als niet noodzakelijk remmen kan worden aangetoond zal de voorligger zeer zeker ook niet vrijuit gaan.
-
- Infopolitie Gast
bumperkleven
Daar was ik weer.
Maar moet de remmer kunnen bewijzen dat hij plotseling moest remmen?
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: bumperkleven
Daarnaast levert onnodig remmen in deze situatie artikel 5 RVV-gedrag op.aj.veenstra schreef:Goedemiddag
groeten aj.veenstra
Artikel 5 RVV: Het is verboden zich zodanig te gedragen dat hierdoor:
- gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
- het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
Het artikel 5 dat je aanhaald staat in de Wegenverkeerswet en niet in het Reglement Verkeersborden en VerkeerstekensThunderSTreak schreef:Daarnaast levert onnodig remmen in deze situatie artikel 5 RVV-gedrag op.aj.veenstra schreef:Goedemiddag
groeten aj.veenstra
Artikel 5 RVV: Het is verboden zich zodanig te gedragen dat hierdoor:
- gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
- het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Ja dat zal hij zeker moet aantonen wil hij zich daarop kunnen beroepen.Anonymous schreef:Daar was ik weer.
Ik bedoel als het glad is en mistig, kun je onvoldoende afstand bewaren, terwijl je niet aan het kleven bent.
In dit opzicht zie ik onvoldoende afstand als zijnde "relatief"
Het kleven staat exact gedefinieerd.
Welliswaar staat er in het feitenboekje "niet voldoende afstand houden(kleven)", maar staat hier ook iets hard van in de wetteksten?
In dit opzicht zie ik onvoldoende afstand als zijnde "relatief"
Het kleven staat exact gedefinieerd.
Welliswaar staat er in het feitenboekje "niet voldoende afstand houden(kleven)", maar staat hier ook iets hard van in de wetteksten?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
'Kleven' en 'onvoldoende afstand houden' is hetzelfde. Onvoldoende afstand houden is de 'officiele term' en kleven is meer het 'algemene spraakgebruik'.
Gevoelsmatig zit er inderdaad verschil in beide termen. Kleven lijkt een veel zwaarder delict dan onvoldoende afstand houden, maar juridisch gezien bestaat de term 'kleven' niet en valt het allemaal onder afstand houden (19 RVV).
Gevoelsmatig zit er inderdaad verschil in beide termen. Kleven lijkt een veel zwaarder delict dan onvoldoende afstand houden, maar juridisch gezien bestaat de term 'kleven' niet en valt het allemaal onder afstand houden (19 RVV).

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk