Beslagen ruiten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ikinksss
Infopolitie Gast

Beslagen ruiten

Ongelezen bericht door Ikinksss »

Op een ander forum kwam de vraag voorbij in hoeverre hier regels voor bestaan, en op welke wijze de politie hiervoor mag bekeuren. Een bekende is deze morgen bekeurd wegens een deels beslagen voorruit: €75,-. Nu ben ik even op zoek gegaan naar regelgeving hieromtrend, maar heb ik nog niet gevonden, behalve dan dat er op alle ruiten geen voorwerpen mogen zitten die het zicht belemmeren... Is wasem dan ook een voorwerp??

En in hoeverre geldt dit voor voor-, achter- en zijruiten?? En zit er ook nog verschil in gele en grijze kentekens?? Allemaal vragen die misschien één van jullie weet... Ik hoop het.

Alvast bedankt, Arjan
Maaike
Superlid
Superlid
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door Maaike »

Onvoldoende zicht

Voorruit € 75,-
Achterruit (tenzij rechterbuitenspiegel aanwezig) € 50,-
Voor-en achterruit € 100,-
Voor- en zij- en achterruit € 135,-
Zijruit € 75,-

Het klopt dat er op alle ruiten geen voorwerpen mogen zitten wat het zicht belemmerd.

Ik kan ook niet zo snel er een regelgeving bij vinden
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Maaike schreef:Onvoldoende zicht

Voorruit € 75,-
Achterruit (tenzij rechterbuitenspiegel aanwezig) € 50,-
Voor-en achterruit € 100,-
Voor- en zij- en achterruit € 135,-
Zijruit € 75,-

Het klopt dat er op alle ruiten geen voorwerpen mogen zitten wat het zicht belemmerd.

Ik kan ook niet zo snel er een regelgeving bij vinden
Is niet specifiek verboden, maar in het feitenboekje staat het onder de omschrijving van artikel 5 WvW. feitcode K175a t/m K175e
Snapcase
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Snapcase »

Waar kan ik dat artikel online terug vinden? Op http://www.wetten.nl komt alleen een verzekerings en oorlogs "wet" naar boven..
andre
Infopolitie Gast

Snapcase schreef:Waar kan ik dat artikel online terug vinden? Op http://www.wetten.nl komt alleen een verzekerings en oorlogs "wet" naar boven..
http://www.infopolitie.nl/wet/wvw94/h2.php#1

Oja, en WvW staat voor Wegenverkeerswet.
Snapcase
Infopolitie Gast

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dit bedoel je?
andre
Infopolitie Gast

Inderdaad ja. Want met halfbeslagen ruiten heb je onvoldoende zicht. En dan kunnen er zich gevaarlijke situaties voordoen.
Snapcase
Infopolitie Gast

Kunnen ja..en ik gedraag me toch niet gevaarlijk?

Daarbij moet toch kunnen worden vastgesteld wanneer een ruit te beslagen is om mee te rijden. Het geval bij mij was namelijk dat mn zijruiten, achterruit en de helft (aan de bestuurderskant) van mijn voorruit volledig doorzichtbaar was..

Daar moeten toch richtlijnen voor zijn?
andre
Infopolitie Gast

Snapcase schreef:Kunnen ja..en ik gedraag me toch niet gevaarlijk?

Daarbij moet toch kunnen worden vastgesteld wanneer een ruit te beslagen is om mee te rijden. Het geval bij mij was namelijk dat mn zijruiten, achterruit en de helft (aan de bestuurderskant) van mijn voorruit volledig doorzichtbaar was..

Daar moeten toch richtlijnen voor zijn?
Dat is vastgelegd in het Voertuigreglement
Artikel 5.2.42

1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 5.2.44

Personenauto's met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.
Snapcase
Infopolitie Gast

Vind het allemaal maar weer errûg vaag. Als je in de auto stapt zou je al gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
En dat stukje over verkleuring of beschadiging is ook vaag, daar is aan alle kanten tegen in te gaan natuurlijk. Ik kan namelijk zo aantonen dat er geen voorwerpen op mijn ruiten zaten, dat de ruit niet verkleurd is en ook niet beschadigd is.

En als ik bezwaar maak dan kijkt onze vriend van de justitie er waarschijnlijk niet eens naar, maar stuurt gewoon een afwijzing en hoopt dat ik niet naar de rechter stap...
Fido Dido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Fido Dido »

Het is niet erg vaag. Een auto wordt gekeurd alvorens deze op de weg wordt toegelaten. Daarbij wordt ook naar het zicht gekeken.

Als jij gaat rijden met beslagen ruiten, is het zicht dus minder geworden dan toen de auto gekeurd werd. Je neemt een dus risico dat je andere weggebruikers over het hoofd ziet.

Je zou eigenlijk tevreden moeten zijn met een boete. Ik ben vorig jaar bij een aanrijding geweest, waarbij de bestuurder niet voldoende zicht had naar achteren en zo een vrouw heeft doodgereden.

Het gaat niet om boetes. Het gaat erom dat men beseft dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Het zou vervelend zijn als dat ongelukje net in dat hoekje zit van jouw beslagen ruit :cry:
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dan mag er van mij ook eens wat vaker gecontroleerd worden, als het gesneeuwd of gevroren heeft.

Hoe vaak ik al mensen ben tegen gekomen die, als het gevroren of gesneeuwd heeft, TE LUI zijn om de auto volledig ijs/sneeuwvrij maken.

En slechts alleen een klein stukje van de voorruit krabben en vervolgens gaan rijden.

Ga maar eens bij een uitrit van een woonwijk staan.

maar ja.................dit is mijn mening. en zal de politie als het dus zo koud is, buiten gaan staan om de auto's te controleren....
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ja, ook bij koud weer controleert de politie op dit soort zaken. Juist bij koud weer zou ik zeggen.

En aangezien we nu op het punt zijn dat naar mijn mening deze vraag volledig is beantwoord EN nu door TS met het vingertje wordt gewezen naar anderen dan hem/haarzelf lijkt me dit een goed moment het topic te sluiten.
Fido Dido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Fido Dido »

Anonymous schreef:Dan mag er van mij ook eens wat vaker gecontroleerd worden, als het gesneeuwd of gevroren heeft.

Hoe vaak ik al mensen ben tegen gekomen die, als het gevroren of gesneeuwd heeft, TE LUI zijn om de auto volledig ijs/sneeuwvrij maken.

En slechts alleen een klein stukje van de voorruit krabben en vervolgens gaan rijden.

Ga maar eens bij een uitrit van een woonwijk staan.

Maar ja.................dit is mijn mening. en zal de politie als het dus zo koud is, buiten gaan staan om de auto's te controleren....
Tuurlijk. Iemand wiens fiets is gestolen vindt dat de politie enkel maar fietsen moet bewaken enz....

Je hebt nou eenmaal pech dat je net een oplettende agent tegen bent gekomen.
Maar je hebt mazzel dat je geen aanrijding hebt gehad.

En als je dan toch onverhoopt een aanrijding krijgt, zal de politie in de kou buiten de aanrijding gaan opnemen of eeste hulpverlenen als nodig.
Gesloten