Geacht forum,
Bij mijn vorige vraag bleek de boot op een trailer als lading te worden beschouwd.
In mijn kentekenbewijs ( eenassige trailer is > 750 kg) staat dat de afstand hart koppeling tot achterzijde voertuig 547 cm is. Dit klopt. Er staat dan geen boot op en de uitschuifbare verlichtingsbalk is max. ingeschoven, tegen de achterzijde van de trailer.
Met boot (lading dus) steekt met name de buitenboordmotor een stuk uit. Het staartstuk met de punt van cavitatieplaat en propeller zijn volgens mij aan te merken als scherp uitstekende delen. (art. 5.12.57)
Om deze af te schermen, kentekenplaat zichtbaar te houden, juiste verlichting te kunnen blijven voeren e.d. wordt de verlichtingsbalk tot ACHTER het staartstuk uitgeschoven. Lengte koppelingshuis-verlichtingsbalk is nu 6,10 m. ( achterzijde blijft binnen 4 meter achter de as)
Moet dit uitschuiven (verlenging van de buitenste chassisbalken) van de verlichtingsbalk nu gezien worden als verlenging van het VOERUIG, zodat ik nu wel zijmarkeringslichten en/of een "lange-lading markeringsbord" moet voeren ?
M.vr.gr.
Dre
Lengte boottrailer
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Beste Dre,
Ik zie dat uw vraag totnutoe nog geen antwoord heeft genoten.
Hmm...
Wat een rotvraag! 
De permanente eis voor aanhangers lichter dan 750 kg (totale maximum massa).
Het verlengde element zal geen enkele (behoorlijke) bijdrage kunnen leveren aan het 'tillen van de boot of een ander voorwerp' en het is eerder een praktische en goede 'zichtbaarheidsoplossing' dan een verlengingsmaatregel.
Tenslotte kunt u er ook voor kiezen om aan de boot zelf een dergelijke constructie (met kentekenplaat ed) vast te maken.
Eerlijk gezegd moet ik even gaan checken hoe men geacht wordt hier mee om te gaan, omdat de praktijk en theorie nog weleens verschilt.
U hoort nog van mij, danwel van 1 van de vele anderen op dit forum.
Ik zie dat uw vraag totnutoe nog geen antwoord heeft genoten.
Hmm...

De permanente eis voor aanhangers lichter dan 750 kg (totale maximum massa).
Dat is de basisregel. Alleen als je de kentekenplaat voorbij de staartvin wilt plaatsen (zichtbaarheid is tenslotte een vereiste), ben je dan daadwerkelijk bezig met het verlengen van je boottrailer?k.
met ingang van 1 januari 2005, zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen.
Het verlengde element zal geen enkele (behoorlijke) bijdrage kunnen leveren aan het 'tillen van de boot of een ander voorwerp' en het is eerder een praktische en goede 'zichtbaarheidsoplossing' dan een verlengingsmaatregel.
Tenslotte kunt u er ook voor kiezen om aan de boot zelf een dergelijke constructie (met kentekenplaat ed) vast te maken.
Eerlijk gezegd moet ik even gaan checken hoe men geacht wordt hier mee om te gaan, omdat de praktijk en theorie nog weleens verschilt.
U hoort nog van mij, danwel van 1 van de vele anderen op dit forum.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Lengte boottrailer
Koen,
Nog een opmerking:
Nagenoeg alle (nieuwe) boottrailers (< of >750 kg.) worden standaard met dat uitschuifsysteem uitgerust. Mogelijk houdt dat ook verband met de tegenwoordig verplichte veiligheids-/vangstangen, die moeten voorkomen dat fietsers, voergangers e.d onder de trailer terechtkomen.
M.vr.gr.
Dre.
Nog een opmerking:
Nagenoeg alle (nieuwe) boottrailers (< of >750 kg.) worden standaard met dat uitschuifsysteem uitgerust. Mogelijk houdt dat ook verband met de tegenwoordig verplichte veiligheids-/vangstangen, die moeten voorkomen dat fietsers, voergangers e.d onder de trailer terechtkomen.
M.vr.gr.
Dre.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Dre, de 'afschermingseisen' zijn anders geformuleerd. Daar staat dit eigenlijk los van.
Overigens heb ik de vraag bij onze 'voortrekker' neergelegd en van hem kreeg ik het navolgende antwoord:
Edoch, ook daar werken mensen die hun gezonde verstand gebruiken.
Overigens heb ik de vraag bij onze 'voortrekker' neergelegd en van hem kreeg ik het navolgende antwoord:
Oftewel, een dergelijke constructie verdient 'waardering' en zal 'waarschijnlijk' juridisch geen problemen geven. Kennelijk heeft justitie voor dit soort 'oplossingen' nog geen keiharde landelijke richtlijn opgesteld.Koen,
Dat is een goeie! Ik ben persoonlijk van mening dat het hier niet om een voertuigverlenging gaat zoals dat bij sommige trailers het geval is. Het dragende gedeelte van de aanhangwagen wordt immers niet verlengd. Het is meer een soort uitgeschoven verlichtingsbalk zoals we dit ook al kennen bij sommige stootbalk constructies. Ook hierbij geldt als lengte van het voertuig de afmeting met ingeschoven balk.
Dit betekent dat er geen zijmarkeringslichten verplicht zouden zijn. Het betekent tevens dat wanneer de lading meer zou uitsteken dan 1 meter, er een lengtebord gemonteerd zou moeten worden.
Deze constructie is overigens een redelijke oplossing en m.i. te verkiezen boven een situatie waarbij de lading uitsteekt. Dat neemt niet weg dat de gevolgen m.b.t. wetgeving discutabel zou kunnen zijn.
Edoch, ook daar werken mensen die hun gezonde verstand gebruiken.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
lengte boottrailer
Heren,
Vriendelijk bedankt voor uw info. Wellicht ten overvloede leg ik de vraag nog even weg bij RDW.
Dre.
Vriendelijk bedankt voor uw info. Wellicht ten overvloede leg ik de vraag nog even weg bij RDW.
Dre.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht: