Sollicitatieprocedure en ziektewet
Moderator: Moderatorteam
-
Joost
- Infopolitie Gast
Sollicitatieprocedure en ziektewet
Hoi,
Ik heb mij onlangs aangemeld voor de politie opleiding voor regio Brabant. Ik heb binnenkort een psycholoog en een casus. Ik heb een vraagje. Ik heb bij de politie gesolliciteerd omdat ik het heel graag wil, maar bij m’n vorige baan ben ik weggegaan vanwege de ziektewet. Ik ben nu wel helemaal beter. Moet ik dit vertellen of kunnen ze inzien dat ik een WIA had aangevraagd?
Ik heb mij onlangs aangemeld voor de politie opleiding voor regio Brabant. Ik heb binnenkort een psycholoog en een casus. Ik heb een vraagje. Ik heb bij de politie gesolliciteerd omdat ik het heel graag wil, maar bij m’n vorige baan ben ik weggegaan vanwege de ziektewet. Ik ben nu wel helemaal beter. Moet ik dit vertellen of kunnen ze inzien dat ik een WIA had aangevraagd?
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Sollicitatieprocedure en ziektewet
Je hebt het over de aanvraag van een WIA. Een WIA-uitkering is voor mensen die 2 jaar of langer ziek zijn en daardoor niet of minder kunnen werken. Je kunt je wel voorstellen dat het voor een toekomstige werkgever van belang is om te weten wat er aan de hand was, omdat dit van invloed kan zijn op de beoordeling van je geschiktheid. Uiteraard is het ook van belang dat je helemaal beter bent. Ik zou het melden, leg uit wat er aan de hand was, niet melden en achteraf “tegen de lamp lopen” is op z’n zachts gezegd niet in je voordeel.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Het niet zeggen zou erg dom zijn. Je kunt er beter zelf mee komen, dan dat de politie later aan je vraagt waarom je het niet hebt doorgegeven. Gewoon uitleggen wat je hebt gehad, dat je enorm hard hebt gewerkt aan je herstel en nu weer geheel bent hersteld waardoor je weer volop zin hebt om het arbeidstraject in te gaan.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
In tegenstelling tot de voorgaande adviezen, je hoeft het niet te melden.
Of je ziekte zou invloed kunnen hebben op je werk, dan moet je het wél melden.
Maar in het algemeen geldt: een werkgever mag er niet om vragen, óók de politie niet.
En nee, het mag ook geen invloed hebben op de selectieprocedure.
Als je nu nog beperkt bent, of het kan invloed hebben, komt het vanzelf tijdens de medische keuring of de psychologische keuring eruit.
Het kan er wel uitkomen bij een medische keuring.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, ik meldde het wel, het gaf bij mij de positieve doorslag.
Maar veel lotgenoten van mij melden het niet.
Het is dus aan jou wat je wilt, maar "tegen de lamp lopen" is in geval van ziekte dus niet mogelijk. Of anders gezegd: je kan wel tegen de lamp lopen, maar het mag nooit invloed hebben op de procedure.
Of je ziekte zou invloed kunnen hebben op je werk, dan moet je het wél melden.
Maar in het algemeen geldt: een werkgever mag er niet om vragen, óók de politie niet.
En nee, het mag ook geen invloed hebben op de selectieprocedure.
Als je nu nog beperkt bent, of het kan invloed hebben, komt het vanzelf tijdens de medische keuring of de psychologische keuring eruit.
Het kan er wel uitkomen bij een medische keuring.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, ik meldde het wel, het gaf bij mij de positieve doorslag.
Maar veel lotgenoten van mij melden het niet.
Het is dus aan jou wat je wilt, maar "tegen de lamp lopen" is in geval van ziekte dus niet mogelijk. Of anders gezegd: je kan wel tegen de lamp lopen, maar het mag nooit invloed hebben op de procedure.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
In theorie ga ik helemaal met je mee maar de theorie en de praktijk verschillen nogal eens..Het is dus aan jou wat je wilt, maar "tegen de lamp lopen" is in geval van ziekte dus niet mogelijk. Of anders gezegd: je kan wel tegen de lamp lopen, maar het mag nooit invloed hebben op de procedure.
'Heb je jaren gestudeerd, is gezond boerenverstand weer in de mode..'
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Omdat je alleen in de ziektewet zit hoef je het (waarschijnlijk) niet te melden, maar is het wel verstandig. Zou je een WIA-uitkering hebben dan ben je wel verplicht het te melden, in ieder geval als daarom wordt gevraagd. Het zal ook uit kunnen komen als je opnieuw ziek wordt door de zelfde oorzaak.
Kern punt is dat je moet kijken naar waarom je arbeidsongeschikt was en of er een kans is dat dit opnieuw gebeurd. Zo moet je niet uitvalen met een hernia, herstellen en daarna een baan accepteren als verhuizer. Dan kun je rederlijkerwijs verwachten dat je opnieuw kunt uitvallen. Dan moet je dat melden en kan je arbeidscontract zelfs nietig worden verklaard als je dat niet doet. Dat betekent dat je zelfs je loon zou moeten terugbetalen als je werkgever dat wilt.
Kern punt is dat je moet kijken naar waarom je arbeidsongeschikt was en of er een kans is dat dit opnieuw gebeurd. Zo moet je niet uitvalen met een hernia, herstellen en daarna een baan accepteren als verhuizer. Dan kun je rederlijkerwijs verwachten dat je opnieuw kunt uitvallen. Dan moet je dat melden en kan je arbeidscontract zelfs nietig worden verklaard als je dat niet doet. Dat betekent dat je zelfs je loon zou moeten terugbetalen als je werkgever dat wilt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Joost
- Infopolitie Gast
Ik zat in de ziektewet vanwege een hersenschudding. Ik heb nu nergens meer last van. Kunnen ze bij een screening zien dat ik een wia aanvraag had of kunnen hun dit niet inzien aangezien ze natuurlijk alles gaan natrekken
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Nu ben ik 't kwijt; u geeft aan dat u in de ziektewet zat vanwege een hersenschudding maar ook dat het de WIA betrof. Dat gaat over mensen die langer dan 2 jaar ziek zijn..
Ik volg 't even niet meer.. Nu hoeven we echt niet de hele medische situatie te behandelen maar als we 't over langdurige arbeidsongeschiktheid hebben lijkt mij dat heel spannend om te verzwijgen..
Ik volg 't even niet meer.. Nu hoeven we echt niet de hele medische situatie te behandelen maar als we 't over langdurige arbeidsongeschiktheid hebben lijkt mij dat heel spannend om te verzwijgen..
'Heb je jaren gestudeerd, is gezond boerenverstand weer in de mode..'
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
In de vraag stond dat TS een WIA heeft aangevraagd.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Joost
- Infopolitie Gast
Ik zat in de ziektewet vanwege de hersenschudding. Daar heb ik langere tijd last van gehad en vervolgens een wia aangevraagd. Op dit moment ervaar ik al langere tijd geen enkele klachten meer.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Dat je nu nergens last van hebt zegd niet zo veel. Het gaat om de prognose en het risico dat je loopt. Ik zou het daarom bespreken met je behandelaar. Leg uit wat voor werk je wilt gaan doen en of dat medisch gezien bezwaarlijk is. Geeft deze aan van niet dan kun je het best vertellen, geef deze aan van wel dan is het verstandig een ander beroep te kiezen. Je wilt jezelf (en evnetueel anderen) niet in gevaar brengen.
Voor politiewerk is integriteit fundamenteel. Vandaar dat het beste is niets te verzwijgen. Je kunt verwachten dat men vraagd wat je tot nu toe hebt gedaan en waarom je bij de politie solliciteert. Het komt niet integer over als je dan verzwijgt dat je (bijna) twee jaar lang in de ziektewet hebt gezeten.
Voor politiewerk is integriteit fundamenteel. Vandaar dat het beste is niets te verzwijgen. Je kunt verwachten dat men vraagd wat je tot nu toe hebt gedaan en waarom je bij de politie solliciteert. Het komt niet integer over als je dan verzwijgt dat je (bijna) twee jaar lang in de ziektewet hebt gezeten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Met de gegeven adviezen zul je het hier moeten doen. De afweging of je het wel of niet verteld is aan jou.
Als je de vraag stelt of ze kunnen zien of je een WIA-aanvraag hebt gedaan, dan klinkt dat alsof je het zou willen verzwijgen bij de sollicitatie en dat zou ik bestempelen als niet integer.

Als je de vraag stelt of ze kunnen zien of je een WIA-aanvraag hebt gedaan, dan klinkt dat alsof je het zou willen verzwijgen bij de sollicitatie en dat zou ik bestempelen als niet integer.