Goedendag mensen,
Gisteren avond is mijn auto in beslag genomen, eigenlijk meteen zonder aanhouding geloodst naar het Depo van een Amsterdam bureau en daar moest ik meteen de sleutels inleveren want mijn uitlaat maakte teveel lawaai.
Nu heb ik recent mijn originele uitlaat vervangen voor RVS daarbij is de middenlijn en eind demper vervangen, reden: omdat de oude door en door verrot was en die maakte veel meer lawaai dan dat de auto nu deed.
Plus, RVS lijn gaat een auto lang leven mee.
De auto in kwestie is een Honda Civic van de vierde generatie uit 1988, een 4 cilinder 1400cc met dubbele carburateurs, houd in geen katalysator.
Het is geen racewagen, maar de auto maakt een subtiel geluid naar mijn idee, bewust een DB killer erin gezet omdat ik rekening wil houden met mijn omgeving. Met optrekken en eigenlijk vooral DOORtrekken komt er een resontantie tussen het koppelstuk middenpijp en eind demper.
Met optrekken naar de Ring Amsterdam toe heb ik inderdaad doorgetrokken om de desbetreffende snelheid te behalen van de 80 aldaar.
Ik heb een hekel aan treuzelen...
Ik zag ook constant een koplamp unit van een motor dat eruit zag als een demon hoofd, ik vroeg daar ook naar bij het parkeren van het depot en het is een bmw met angel eyes, of halo lampen aan de zijkanten, geloof me ik zie op mijn hoogte dat ik zit in de auto een aanbidder van de duivel en ik zal weg willen van je want je ben niet goed in je koppie denk ik dan...
Ik denk persoonlijk dat ze dat hebben gehoord en dat men mij daarom (niet aanhielden) maar meteen naar depo werd geloodst.
Zonder enige metingen te verrichten moest ik de sleutel inleveren dus en gaat men zonder mijn aanwezigheid de auto " testen" .
Nu heb ik gelezen en vernomen dat men niet zomaar op vermoeden/aannamens de auto mag in nemen.
Graag uw deskundigheid hierover.
Is hier correct gehandeld?
auto inbeslagname
Moderator: Moderatorteam
-
jjk
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Jorrit
- Geslacht:
Re: auto inbeslagname
Uw auto is uit het verkeer genomen voor een geluidsmeting. Dit is een bevoegdheid uit de Wegenverkeerswet 1994 in artikel 160 lid 4. Als ik uw verhaal zo hoor zit er een niet standaard uitlaat onder de auto, de meting zal moeten uitwijzen of deze uitlaat dezelfde geluidsproductie heeft als het origineel.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Iets anders, de meting zal moeten uitwijzen of deze uitlaat een geluidsproductie heeft die voldoet aan de wettelijke normen. Maar als ik hoor dat er een resonantie is, dan zou dat wel eens moeilijk kunnen worden. Dat zijn vaak de pieken, die hoger zijn dan toegestaan. Maar dat zal uit de meting gaan blijken.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
En als je de betreffende bevoegdheid om het voertuig voor een technisch onderzoek uit het verkeer te nemen zelf nog eens wil lezen, dan vind je de tekst hieronder:
De in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren
Kortom, er is volgens de regels gehandeld. Nu zal je even moeten afwachten hoe de meting uit gaat pakken om te weten of er consequenties aan vast zitten.
Wetstekst
Artikel 160 lid 4 Wegenverkeerswet:De in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren
-
AlexanderR
- Infopolitie Gast
Mensen, mijn dank voor uw reacties.
De auto is getest en kwam 99,2 DB uit, persoonlijk denk ik dat met de resonantie iets los moet zitten.
Auto is inmiddels verplaatst naar een garage en ik ben al zoekende voor een oplossing.
Het is immers niet de bedoelding geweest om persee veel kabaal te moeten maken, ik heb het puur gedaan zodat ik die uitlaat lijn niet meer hoeft te vervangen.
De auto is getest en kwam 99,2 DB uit, persoonlijk denk ik dat met de resonantie iets los moet zitten.
Auto is inmiddels verplaatst naar een garage en ik ben al zoekende voor een oplossing.
Het is immers niet de bedoelding geweest om persee veel kabaal te moeten maken, ik heb het puur gedaan zodat ik die uitlaat lijn niet meer hoeft te vervangen.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht: