Hallo allemaal,
Ik wil graag het volgende aan het forum voorleggen ter discusie:
Je rijdt op de rechterrijbaan met voor je ongeveer 200 a 300 meter geen andere auto.
Links is vanaf die 200 a 300 meter voor je tot zelfs enkele meters achter je geheel vol met andere auto's.
Mag je nu rechts aanschuiven tot aan de voorganger, let wel op je gaat niet daarna naar links in de volle rij.
( Dan heb je anmelijk wel rechts ingehaald )
Als je hebt aangeschuivt hoelang moet ik dan wachten voordat ik toch naar links mag gaan en dus zodoende niet rechts ingehaald hebt.
Ik heb hier namelijk een process voorgekregen, de agent vertelde me dat ik rechts achter de laatste auto links had moeten blijven.
Toen ik hem vertelde dat je dan bewust files gaat krijgen, deed hij dit met een lach af.
Gaarne discussie opgang brengen als dit kan en mag.
Bij voorbaat dank,
Mattie Van de Wall
Wel of niet rechts inhalen op de autobaan
Moderator: Moderatorteam
Hoi Mattie, ik geloof niet dat hier ooit al eens op commando een discussie op gang is gekomen. 't Is er ook nog wel erg vroeg voor...
Zoals u zelf al aangeeft heeft u een hele rij auto's ingehaald aan de rechterzijde. Had u dat NIET gedaan dan had u inderdaad zoals de agent zegt achter de laatste auto van de linkerrij moeten blijven rijden. U bent hiervoor bekeurd (overigens zult u zijn bekeurd voor het niet links inhalen) wat direct is geconstateerd. Ik zie hier eerlijk gezegd weinig verkeerds in, en netjes afgehandeld.
Dat de agent lacht terwijl u aangeeft dat er door deze regelgeving files ontstaan is eigenlijk nog wel logisch. Of u daar nu wel of geen gelijk in hebt is niet belangrijk. De agent maakt geen regelgeving, hij voert hem uit. (overigens, ik ben het er wel mee eens dat u in deze situatie bent bekeurd! Ik zou hem ook hebben geschreven) Kortom, hij kan weinig anders doen dan glimlachen. Had u liever gehad dat hij een uitgebreide discussie met u was aangegaan over wetgeving die elders wordt gemaakt ?
succes!

Zoals u zelf al aangeeft heeft u een hele rij auto's ingehaald aan de rechterzijde. Had u dat NIET gedaan dan had u inderdaad zoals de agent zegt achter de laatste auto van de linkerrij moeten blijven rijden. U bent hiervoor bekeurd (overigens zult u zijn bekeurd voor het niet links inhalen) wat direct is geconstateerd. Ik zie hier eerlijk gezegd weinig verkeerds in, en netjes afgehandeld.
Dat de agent lacht terwijl u aangeeft dat er door deze regelgeving files ontstaan is eigenlijk nog wel logisch. Of u daar nu wel of geen gelijk in hebt is niet belangrijk. De agent maakt geen regelgeving, hij voert hem uit. (overigens, ik ben het er wel mee eens dat u in deze situatie bent bekeurd! Ik zou hem ook hebben geschreven) Kortom, hij kan weinig anders doen dan glimlachen. Had u liever gehad dat hij een uitgebreide discussie met u was aangegaan over wetgeving die elders wordt gemaakt ?
succes!
-
- Infopolitie Gast
Hallo Frans.
Ten eerste bedankt voor je reactie.
Ten tweede ik ben toch na het aan de rechterkant te hebben aangeschuivt niet naar links gegaan, dan is het toch niet INHALEN, maar alleen maar aanschuiven.
Ten derde heb je helaas geen antwoord op mijn vraag gegeven.
Ten vierde moet je hier in de land dus doelbewust files maken, prima dus gaan we dat maar doen dan.
Groetjes Mattie
Ten eerste bedankt voor je reactie.
Ten tweede ik ben toch na het aan de rechterkant te hebben aangeschuivt niet naar links gegaan, dan is het toch niet INHALEN, maar alleen maar aanschuiven.
Ten derde heb je helaas geen antwoord op mijn vraag gegeven.
Ten vierde moet je hier in de land dus doelbewust files maken, prima dus gaan we dat maar doen dan.
Groetjes Mattie
Volgens mij heb ik precies op al je vragen antwoord gegeven, maar misschien wat indirect:
1) Dank u
2) Je bent links toch voertuigen voorbijgereden....ergo, je hebt ze ingehaald. Dat je daarna niet naar links gaat heeft er dus niets mee te maken.
3) Jawel dus, maar voor de duidelijkheid: U mag dus NIET aanschuiven als je daarbij auto's links inhaalt...(maar dat wist u al, u bent ervoor bekeurd.)
4) Tja, die is voor uw eigen rekening...
PS, we gaan er even van uit dat uw voorbeeld geen file was.... Bij een file, of langzaam rijdend verkeer zijn de regels een tikkie anders.
Ik hoop dat ik alsnog al uw vragen naar volle tevredenheid heb beantwoord.

1) Dank u
2) Je bent links toch voertuigen voorbijgereden....ergo, je hebt ze ingehaald. Dat je daarna niet naar links gaat heeft er dus niets mee te maken.
3) Jawel dus, maar voor de duidelijkheid: U mag dus NIET aanschuiven als je daarbij auto's links inhaalt...(maar dat wist u al, u bent ervoor bekeurd.)
4) Tja, die is voor uw eigen rekening...
PS, we gaan er even van uit dat uw voorbeeld geen file was.... Bij een file, of langzaam rijdend verkeer zijn de regels een tikkie anders.
Ik hoop dat ik alsnog al uw vragen naar volle tevredenheid heb beantwoord.

Nee, er is nog steeds sprake van inhalen. Je passeert een ander voertuig en of je er dan voor gaat rijden op dezelfde rijstrook doet niet terzake.
Toch ben ik het hierin niet met Frans eens.
art. 13 Rvv zegt:
lid 2: files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Bij de uitleg daarover wordt gesteld dat:
Ook een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt kan een file zijn.
Vanuit die insteek benaderd kan ik de gedachtegang van Mattie wel volgen. Ik zou er in ieder geval een bezwaarschrift aan wagen en daarbij art. 13 rvv ter sprake brengen.
Toch ben ik het hierin niet met Frans eens.
art. 13 Rvv zegt:
lid 2: files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Bij de uitleg daarover wordt gesteld dat:
Ook een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt kan een file zijn.
Vanuit die insteek benaderd kan ik de gedachtegang van Mattie wel volgen. Ik zou er in ieder geval een bezwaarschrift aan wagen en daarbij art. 13 rvv ter sprake brengen.
-
- Infopolitie Gast
Dat is uiteraard je goed recht Mattie, en ik wens je zelfs heel erg veel succes. Laat nog eens weten hoe de afloop van het bezwaar was...Mattie Van de Wall schreef:Frans bedankt voor je nieuwe reactie en ja ik ben tevreden.
Maar ik ga dus duidelijk meer mee met de vorige persoon en ga er dus een bezwaar aan wagen.
Groetjes Mattie