Na mijn papieren gezien te hebben, begon de motoragent over mijn booskijkers en mijn voorruitband (een zilveren band aan de bovenkant van mijn voorruit). Hij vertelde mij dat dit niet toegestaan was. Ik wist dat het wel degelijk was toegestaan. Ik vertelde dit de agent. De agent vertelde mij dat er niks op of aan de voorruit en de voorste zijruiten geplakt mag zitten dat het zicht belemmerd. Een transparante zonfilter mag dus wel.
Ik vertelde hem dat een niet-transparante zonfilter ook mag, maar dan mag deze niet lager komen dan de zonnekleppen in de laagste stand. Door een zonneklep kan je immers ook niet heenkijken. . . . De agent zou dit nazoeken. De raamband op mijn auto bleek aan de linker en de rechterzijde van het raam 1 cm verder uit te steken dan de zonnekleppen (een voorruit loopt immers bol. . . ). Dat mocht van de agent dus niet. Maar ook de agent zag in dat dit te verwaarlozen was. Omdat de booskijkers maar een klein deel van de koplanp afdekken, en bij de richtingaanwijzer helemaal niet, keurde de agent deze goed. Omdat ik nu eigenlijk wel eens precies wou weten hoe het wat berteft booskijkers en stickers allemaal geregeld zit in de wet, heeft de agent mijn telefoonnummer genoteerd, zodat er contact met mij opgenomen kon worden.
Ik ben daarna gebeld door een medewerker van politiebureau,
die mij verzekerd heeft dat de op mijn auto aangebrachte accessoires toegestaan zijn.
Op 01-02-2005 word ik wederom staande gehouden door een motoragent.
Hij vraagt mijn papieren, en loopt om de auto heen.
Dan begint hij over mijn booskijkers en mijn raamband. Zelfverzekerd vertel ik hem dat deze dingen zijn toegestaan, en dat ik hier al eerder voor ben aangehouden. De agent gelooft mijn verhaal niet en vraagt mij achter hem aan te rijden naar het bureau. Daar aangekomen worden er twee "deskundigen" bijgeroepen. Over de booskijkers konden deze heren niks zeggen, dat moesten ze eerst maar eens opzoeken. . .
Over de raamband vertelde deze agent hetzelfde verhaal als de motoragent van een maand geleden. Er mag niks op of aan de voorruit en de voorste zijruiten geplakt mag zitten dat het zicht belemmerd. Enfin, het bekende verhaal.
De heren gaan op zoek naar de wetgeving omtrent booskijkers. Na erg veel zoeken en rondbellen (het is inderdaad een zeer duidelijke regel. . . ) komen ze tot de conlusie dat het niet mag.
Booskijkers beinvloeden de lichtbundel, en er mag niks op of aan de koplampen geplakt of geschroeft worden. Met de booskijkers die ik heb komt de auto gewoon door de APK. De agent neemt mij mee naar een andere ruimte, waar hij de boetes gaat bepalen. Dit kost erg veel tijd, omdat de heren het blijkbaar zelf ook niet goed weten. Ik krijg een boete van 98 euro voor de booskijkers, en een van 98 euro voor de raamband.
Ook mag ik de auto niet meer gebruiken tot ik deze zaken in orde heb gebracht, en de auto heb laten goedkeuren op het bureau.
Ik ben natuurlijk direct naar het andere politiebureau gereden.
Waarom word mij een maand geleden verteld dat het goed is, en krijg ik er nu een boete voor ?
De agente achter de balie begreep mijn woede erg goed, en snapte er ook niks van.

opm Gvdbor, onderwerp even iets verduidelijkt