WWM vs Zakmes
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
WWM vs Zakmes
Het is mij opgevallen dat het "gewone zwitserse zakmes" in geen van de 4 categorien van de WWM valt (blanke wapens, maar slechts 1 snijkant).
Zolang men dit mes niet als wapen gebruikt, is het dan toegestaan dit aan de riem op de openbare weg mee te voeren als zijnde gereedschap (daar zijn zakmessen immers voor bedoeld)?
Zolang men dit mes niet als wapen gebruikt, is het dan toegestaan dit aan de riem op de openbare weg mee te voeren als zijnde gereedschap (daar zijn zakmessen immers voor bedoeld)?
-
- Infopolitie Gast
kijk eens op de volgende topic.
Dit komt overeen met uw vraag.
http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtop ... hlight=mes
Dit komt overeen met uw vraag.
http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtop ... hlight=mes
-
- Infopolitie Gast
Klopt, wanneer het lemmet aan bepaalde afmetingen voldoet dan mag je dit mes gewoon voor handen hebben/dragen.
Let wel op wanneer je draagt. Bij een wandeling in het bos, tijdens het vissen of op zaterdag middag in de bouwmarkt is geen probleem.
Op zaterdag nacht om 02.00 uur in de binnenstad of in een kroeg/club/dansing dan heb je wel een probleem. Zie cat IV lid 7.
Zit natuurlijk een heel grijs gebied tussen. Het is aan jou om daar verstandig mee om te gaan.
Let wel op wanneer je draagt. Bij een wandeling in het bos, tijdens het vissen of op zaterdag middag in de bouwmarkt is geen probleem.
Op zaterdag nacht om 02.00 uur in de binnenstad of in een kroeg/club/dansing dan heb je wel een probleem. Zie cat IV lid 7.
Zit natuurlijk een heel grijs gebied tussen. Het is aan jou om daar verstandig mee om te gaan.
-
- Infopolitie Gast
Precies, en daar zit ook net het probleem.Wess schreef:Zit natuurlijk een heel grijs gebied tussen. Het is aan jou om daar verstandig mee om te gaan.
Ik zou graag eens willen weten wat agenten daar voor richtlijnen voor hanteren. Is het type zakmes hierbij van belang? De gelegenheid? Wat is dan wel en niet acceptabel?
Wat gebeurt er trouwens als je toch een zakmesje bij je hebt op een plaats waar dat (volgens de dienstdoende agent) niet mag, in het grijze gebied dus? Kun je hier tegen in beroep gaan? Word je zakmes automatisch verbeurt verklaard, of kun je het na betaling van een boete terugkrijgen? Krijg je een strafblad?
-
- Infopolitie Gast
Je zal een beschikking krijgen en het mes zal in beslag worden genomen indien jij er geen afstand van doet. Indien het in beslag wordt genomen dan zal een OVJ beslissen wat er met het mes gaat gebeuren. Dus als jij vindt dat jij dit mes terug wildt hebben om wat voor reden dan ook dan kun je dit aangeven. En strafblad zal je niet krijgen want we praten hier over een overtreding van de APV. Hier staat meestal in aangegeven in welke gebieden je dit soort dingen niet bij je mag hebben. Ik denk dat je deze locaties zelf wel een beetje in kan vullen. Ik noem een Ajax-Ado of zo. Of in een noodgebied in het centrum van een stad waar al veel overlast is van criminaliteit. Ik denk dat je je overdag weinig zorgen hoeft te maken.
Eigenlijk is er geen grijs gebied. Het blijft afhangen van de discretionaire bevoegdheid van de agent in kwestie. Maar er staat altijd duidelijk aangegeven waar je wel of geen mes mag dragen. Dat is een mes wat wettelijk niet verboden is natuurlijk.
groetjes Kale
Eigenlijk is er geen grijs gebied. Het blijft afhangen van de discretionaire bevoegdheid van de agent in kwestie. Maar er staat altijd duidelijk aangegeven waar je wel of geen mes mag dragen. Dat is een mes wat wettelijk niet verboden is natuurlijk.
groetjes Kale

-
- Infopolitie Gast
beschikking
Ik hoop dat dit een verschrijving is, want een beschikking (is bestuursrechtelijk, Wet Mulder en zo) voor de WWM of een APV-overtreding (* F123 in feitenboekje) lijkt me niet mogelijk en een beschikking in combinatie met een inbeslagneming zou ook onjuist zijn.Kale schreef:Je zal een beschikking krijgen en het mes zal in beslag worden genomen indien jij er geen afstand van doet.
Als verdachte zou ik gezien de waarde, geen afstand tekenen van een Zwitsers zakmes, dat als voorwerp eigenlijk gewoon een gebruiksvoorwerp is. Ik zou er namelijk veel prijs op stellen het terug te krijgen en/of ik zou dus tegen de inbeslagneming in beklag gaan (op grond van art. 552a Sv)
-
- Infopolitie Gast
Bedankt Kale en Beamer!
Dus overdag normaal gesproken geen problemen. Mooi zo.
Nog een specifiek vraagje, een paar maanden geleden (of zo) las ik in de krant over een fouilleeractie op de snelweg. Nu heb ik altijd een mes in het dashboardkastje voor gebruik bij een ongeluk (om de gordel door te snijden etc). Mag dat?
Dus overdag normaal gesproken geen problemen. Mooi zo.
Nog een specifiek vraagje, een paar maanden geleden (of zo) las ik in de krant over een fouilleeractie op de snelweg. Nu heb ik altijd een mes in het dashboardkastje voor gebruik bij een ongeluk (om de gordel door te snijden etc). Mag dat?
-
- Infopolitie Gast
Net als Maaike zegt, kun je beter een speciale gordelsnijder in je auto hebben, weet je tenminste zeker dat je safe zit....
Hoop trouwens niet dat je m voor jezelf in de auto hebt, beetje lastig om naar het dashboard te reiken als je vast zit in de gordel
Misschien is 't iets voor jou om een life-hammer in je auto te doen, zit ook een gordelsnijder aanvast. En dan natuurlijk niet in je dashboard leggen, maar ergens aan bevestigen
Hoop trouwens niet dat je m voor jezelf in de auto hebt, beetje lastig om naar het dashboard te reiken als je vast zit in de gordel

Misschien is 't iets voor jou om een life-hammer in je auto te doen, zit ook een gordelsnijder aanvast. En dan natuurlijk niet in je dashboard leggen, maar ergens aan bevestigen

-
- Infopolitie Gast
Re: beschikking
Je hebt gelijk. Maar het is een soort van ingeburgerd woord geworden. Voor mij dus ook weer een les dat ik ff nadenk voordat ik wat in typ. Wat een leerschool is het hier eigenlijk he.Beamer schreef:Ik hoop dat dit een verschrijving is, want een beschikking (is bestuursrechtelijk, Wet Mulder en zo)Kale schreef:Je zal een beschikking krijgen en het mes zal in beslag worden genomen indien jij er geen afstand van doet.
bedankt voor de terugkoppeling.
groetjes Kale

-
- Infopolitie Gast
Ik heb niet voor een lifehammer gekozen, omdat een normaal mes ook voor andere dingen gebruikt kan worden. Ik heb ook nog wat ander gereedschap (hamer, schroevendraaier) in het dashboard kastje liggen. Mijn auto is niet zo groot, en ik kan er goed bij.
Blijft de vraag of het legaal is.
Persoonlijk lijkt het me een beetje vreemd om aan te nemen dat in een auto op een snelweg Art 2 Cat. IV lid 7 van toepassing is:
"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen."
Maar ja, zeker weten doe ik dat niet.
Blijft de vraag of het legaal is.
Persoonlijk lijkt het me een beetje vreemd om aan te nemen dat in een auto op een snelweg Art 2 Cat. IV lid 7 van toepassing is:
"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen."
Maar ja, zeker weten doe ik dat niet.
-
- Infopolitie Gast
Ik denk niet dat je daar zorgen over moet maken. Ik tref zo vaak zakmessen bij personen aan en geef deze meestal ook weer terug.
Een zakmes in een auto wordt pas een wapen als je dit mes ook op deze wijze gebruikt. Dus iemand mee bedreigd of erger. Zolang dat ding in het dashboardkastje ligt, prima.
Ik heb in mijn auto een schroevendraaier liggen. Sommige mensen een stuurslot. Is net als een zakmes een gebruiksvoorwerp, totdat.......
Een zakmes in een auto wordt pas een wapen als je dit mes ook op deze wijze gebruikt. Dus iemand mee bedreigd of erger. Zolang dat ding in het dashboardkastje ligt, prima.
Ik heb in mijn auto een schroevendraaier liggen. Sommige mensen een stuurslot. Is net als een zakmes een gebruiksvoorwerp, totdat.......