Slaapstand stoel

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

OCG
Infopolitie Gast

Slaapstand stoel

Ongelezen bericht door OCG »

Beste infopolitie,

Mag de passagier de stoel in slaapstand doen tijdens het rijden en dan daar slapen?

Mij lijkt dat zeer onverstandig. Maar, hoe zit het wettelijk?

Hartelijk dank,

Carl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Re: Slaapstand stoel

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een leuke vraag. Ik haal wat wetgeving aan.

Wetstekst

Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
Hoe letterlijk moet je zitten uitleggen?

Wetstekst

De autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.
Als je gaat liggen, et de gordel om, dan lijkt mij dat de beschermende werking negatief wordt beïnvloed.

Wetstekst

ligplaats: voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren;
De wet kent wel ligplaatsen, maar dat is een stoel duidelijk niet.
Theoretisch denk ik dat het niet mag, maar praktisch moet ik nog zien of een eventueel opgemaakte boete door een rechter bekrachtigd wordt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik schat even in dat het bonnetje voor de gordel wel stand houdt voor de rechter.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ook, bij een gordel die 'liggend' wordt gebruikt ontstaat het zogenaamde 'submarine effect' (het onder de gordel doorschieten) waardoor deze z'n werking totaal verliest..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Ik ben zelf een keer staande gehouden bij een controle Hazeldonk (grens) tussen België en Nederland, ik lag te slapen, mijn vrouw reed en ja, ik had de stoel dus plat liggen. Het was voor zowel Marechaussee als Politie geen enkel probleem, ik had wel de gordel om maar de stoel dus geheel plat.

Ik ben het wel met Piet eens dat als je de letterlijke tekst van de wetgeving aan haalt dat er zitten staat, ik denk dat je aan het zoeken gaat als je daar 's nachts om 4 uur naar gaat zoeken. Iemand die zittend slaapt vliegt bij een aanrijding net zo goed alle kanten heen (want is een vaatdoek)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Plaats reactie