Gevonden vuurwapen deaktiveren

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Chris92
Infopolitie Gast

Gevonden vuurwapen deaktiveren

Ongelezen bericht door Chris92 »

Goedenavond,

Het volgende waar ik eigenlijk weinig tot moeilijk info over kan vinden.

Ik heb met magneetvissen een vuurwapen (skorpion vz61) gevonden. Dit wapen is opgehaald door de locale politie. Zij vertelde mij dat na forensisch onderzoek dit wapen vernietigd zal worden.

Is het niet mogelijk (als er geen forensische bezwaren zijn) dit wapen bij een vergunninghouder onder te brengen?

Idealiter zou mijn doel dan zijn om het volgens eu richtlijnen onklaar te laten maken.

Ik kan bijvoorbeeld wel wat info vinden dat het mogelijk is met op zolder gevonden wo2 wapens. Hierbij is de situatie wel wat anders, maar qua regelgeving misschien niet zo verschillend?

Wellicht dat iemand mij hierover kan informeren, of dat het een kansloze missie voor me is.

Alvast dank!
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 51

Re: Gevonden vuurwapen deaktiveren

Ongelezen bericht door racefiets »

Als je eigenaar bent van een dergelijk vuurwapen dan zijn er mogelijkheden. Hoe dat in jou geval is durf ik niet te zeggen. Wordt je na verloop van tijd eigenaar van een gevonden voorwerp?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Je kan eigenaar worden (voor het civiele recht) van een gevonden voorwerp. In het Burgerlijk Wetboek staat welke termijnen gelden.
Een voorwaarde is wel dat het een voorwerp moet zijn dat je legaal mag bezitten.
Daar zie ik een probleem bij de Skorpion. Het bezit van dit wapen is verboden. Het kan ook niet legaal op een verlof verkregen worden. Het onklaar in je bezit krijgen lijkt mij dus nagenoeg onmogelijk.
Alleen zeer bijzondere of unieke gevonden wapens kunnen nog wel eens in een museum terecht komen of in de instructie voorraad van de politie.
Stay safe out there.
Chris92
Infopolitie Gast

Betreft het legaal in bezit hebben, zou ik het wapen dus onder willen brengen bij een vergunninghouder.
Ik ken namelijk wel sportschutters die dergelijke wapens mogen bezitten.
Dan lijkt mij dat het wapen geregistreerd moet worden of iets dergelijks.
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:

Een Skorpion kan wel degelijk legaal voorhanden gehouden worden. Sterker nog, er ligt er eentje thuis in de kluis. Er zijn meer verloven dan enkel een schietsport verlof.
Je kan bovendien prima eigenaar zijn maar geen verlof hebben. In dat geval moet die opgeborgen worden bij iemand die hem legaal voorhanden mag hebben. Bijvoorbeeld een wapenhandelaar die een ontheffing heeft voor Cat 2 wapens.

@Chris, hou er wel rekening mee dat onklaar laten maken best wel geld kost. Geen idee of die het waard is. (en mogelijk komt er uit forensisch onderzoek dat die is gebruikt voor de criminaliteit en dan kan je het wel op je buik schrijven ben ik bang)
Chris92
Infopolitie Gast

Dan ga ik toch in contact proberen te komen met de FO of de politie die het wapen hebben meegenomen.
Als iemand voor mij tips heeft hoe dit aan te pakken hoor ik dit heel graag.

Dat het deactiveren geld kost ben ik mij bewust van. Op internet vind je gedeactiveerde skorpions voor 700eu. Dus daar zal het vast onder blijven.
Chris92
Infopolitie Gast

Heb contact gehad met de lokale politie afdeling. Naar aanleiding daarvan ben ik teruggebeld. Deze agent vertelde mij dat de vergunninghouder een verzoek per mail met het dossiernummer naar de korps chef moet sturen.
Vanavond heb ik een mail samen met de vergunninghouder opgesteld.
Het is nu dus even afwachten.

Weet niet of het op prijs gesteld wordt om de verdere voortgang ook te posten?
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:

Een sportschutter mag deze niet voorhanden hebben. Dat kan je wel vergeten.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Formeel zal het wapen overigens in beslag genomen zijn en dat betekent dat de officier van justitie over het wapen zal gaan beslissen en niet de politie.
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Voorgang mag gepost worden.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:

Het traject zal waarschijnlijk via een wapenhandel moeten lopen aangezien het wapen via de handelsvoorraad in Verona opgenomen moet worden.
Ik hoor ook graag hoe het verder gaat lopen. Het is een interessant traject in ieder geval!
Chris92
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Chris
Geslacht:

Vandaag contact gehad met FO. Het probleem zit t hm erin dat het wapen illegaal is. En Apeldoorn(waar de gedeactiveerde wapens worden gekeurd) accepteerd alleen wapens die in verona staan.
Betrokken persoon probeerde zeker met me mee te denken. Stelde zelf de vraag nog of het via de Korpschef wellicht nog een kans zou hebben. En dat gaat hij voor me vragen/uitzoeken.
Kans is heel klein, maar nog niet uitgesloten.
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:

Daarom zal die dus via een wapenhandelaar bijgeschreven moeten worden in Verona.
Chris92
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Chris
Geslacht:

Ik begreep dat een wapenhandelaar dat ook niet kan/mag.
Agenten in kwestie probeerden echt wel mee te denken, en begrepen mn vraag ook. Maar het gaat hm helaas niet worden.
Plaats reactie