Geluidsoverlast buren, ten einde raad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hanne
Infopolitie Gast

Geluidsoverlast buren, ten einde raad

Ongelezen bericht door Hanne »

Help! Ik ben op zoek naar een juiste aanpak en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Onze nieuwe buurman is in oktober 2024 een verbouwing begonnen. Hij had hiervoor een aannemer ingehuurd. Deze aannemer kluste 7 dagen per week, regelmatig na 22u/23u. We hebben de buurman gevraagd of dit tussen 8 en 20 kon, zodat wij in elk geval deels rust hadden. Dat heeft hij geregeld.
De verbouwing duurde tot vorige week. Helaas heeft hij een vloerverwarming geïnstalleerd en wij horen de pomp hiervan door ons hele huis. Een niet nauwkeurige decibelmeter geeft een dB van 48 aan. Er is geen kamer meer waar het geluid niet te horen is. Ook heeft de buurman een geluidsinstallatie aangelegd door het hele huis. Hij gebruikte deze geregeld en de muziek stond soms erg hard en ging door tot 23u (wel zachtjes, maar hoorbaar).
Ook heeft hij zijn bakstenen geschilderd en daarbij ook ongevraagd een aantal van onze bakstenen meegeschilderd.
Hij zei iets aan de vloerverwarming te willen gaan doen, maar toen ik een keurig bericht aan het stuurde, negeerde hij dat. Ik heb het een week later opnieuw gevraagd en wederom negeerde hij mijn korte bericht. Na nog een bericht of we even konden praten weigerde hij en zei dat hij alleen telefonisch met me wilde praten. Ik vond dat geen goed idee, maar hij zei dat hij weigerde tijd voor me vrij te maken en dat ik niet zo moest zeiken. In het gesprek raakte hij geïrriteerd en begon erg onvriendelijk te doen. Hij gaf aan niets te willen doen aan de verwarming, dat hij zijn muziek op normale tijden en normaal volume afspeelt (wat niet zo is, de muziek overstemde geregeld onze eigen televisie). Over de muur wilde hij het niet hebben.
Ik heb uiteindelijk opgehangen, want ik was bang en wilde ook niet verder praten met iemand die zo boos is.

Nu woont de buurman in zijn huis. Hij doet de muziek niet meer aan na 23u, maar vandaag is hij tot 23u aan het schoonmaken geweest. Stofzuigen en dingen met water. Onze huizen zijn enorm gehorig en partner, kind en ik konden niet slapen ondanks oordoppen. Onze zoon gaat rond 22u slapen en wij 22:30. Om 23u stopte het schoonmaken, maar werd er voortdurend gelopen in huis. Ook staat de wasmachine aan en deze is nu net, om 0:44, klaar.

De buurman heeft aangegeven niet meer met me te willen praten en geen rekening te willen houden met ons. Ik heb buurtbemiddeling ingezet. Wij staan daar op de wachtlijst. Maar de vraag is of de buurman mee wil werken. Hij heeft een totaal ander ritme dan wij. We wonen hier overigens al 17 jaar, zonder problemen, in hetzelfde gehorige huis. Ik heb hersenletsel, waardoor geluid dubbel hard binnenkomt. De buurman weet dit.

Wij gaan een ander huis zoeken, maar dat is niet direct geregeld, helaas. Hoe komen we de komende tijd door? Het water staat ons aan de lippen. Wat is geluid dat wettelijk gezien mag in een huis? Wat kunnen we doen, zonder de boel op de spits te drijven? Kunnen we de politie inschakelen en zo ja, voor welk geluidsoverlast wel en voor welk niet?

Hartelijk dank voor het meedenken
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Geluidsoverlast buren, ten einde raad

Ongelezen bericht door maestro »

Bij concreet dudielijke overlast zoals harde muziek kun je de politie bellen. Voor de "leefcontacten" zoals het lopen, schoonmaken, warmtepomp e.d. geldt dat je die in princiepe te dulden hebt. het wordt pas onrechtmatig als de overlast meer dan gebruikelijk is, daarbij ook het tijdstip en de noodzaak in aanmerking nemend. Dus om 11 uur 's ochtends stofzuigen heb je te accepteren, om 11 uur 's avonds in princiepe niet.

Buurtbemiddeling is de oplossing, wil je de zaak leefbaar houden. Lukt dat niet dan zul je de stap naar de rechter moeten maken. (Gezien de aannemer neem ik aan dat het een koopwoning is en geen huurwoning. Bij een huurwoning zou je naar de verhuurder kunenn stappen).
Voor de rechter zul je aannemelijk moeten maken dat je inderdaad geluidsoverlast ervaart die het normale te boven gaat. Een dagboek van voorvallen en tijdstippen bijhouden kan daarbij een handig hulpmiddel zijn. Wat het beste werkt is als er meerdere buren zijn die overlast ervaren. Samen sta je een stuk sterker in je zaak. (en kun je de kosten voor een advocaat delen).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor je snelle reactie! We moeten wachten op buurtbemiddeling en ik hoop dat zij ons kunnen helpen. We slapen geregeld erg slecht (vannacht maar 4,5u), dus het vreet aan zowel mijn partner als mij. Eigenlijk kunnen wij pas slapen wanneer de buurman ook in bed ligt. En vannacht dus niet, want hij had de wasmachine nog tot 0:44 aan staan en die staat tegen onze muur. We hebben inderdaad allebei een koophuis.

Wat is een reële tijd om stil te zijn in huis? Ik lees meestal 22u, maar soms ook 23u. Het is soort van al iets verbeterd, want hij draait na 22u geen muziek meer. Maar in een week slapen we sowieso al slecht door de vloerverwarming die veel geluid maakt, en ongeveer 2x per week slapen we nauwelijks door de geluiden die hij maakt. En hij woont er pas sinds een week echt in, dus ik weet niet of er dan meer geluidsoverlast komt.

Weet je toevallig of een vloerverwarming ook valt binnen die geluidsnormen waar een warmtepomp en airco aan moeten voldoen? Als ik het geluid hoor, denk ik namelijk dat deze boven die norm uitkomt, vooral ‘‘s nachts.

Ik hou een dagboekje bij, bedankt voor de tip!

Eigenlijk wil ik helemaal geen wettelijke weg bewandelen, we hebben dat juist geprobeerd te voorkomen door in gesprek te gaan. Het is zonde van de energie en wij gaan het huis toch verkopen. Maar ik ben bang dat er met de buurman niet te praten gaan zijn.

Zijn er nog tips om ons wooncomfort te verbeteren tot we het huis verkocht hebben? Hoe zorgen we dat we zelf er niet aan onderdoor gaan? Zijn er instanties die daarbij kunnen helpen?
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Tip voor de buurman en voor uw rust: Maak gebruik van een pompschakelaar

De pomp van de vloerverwarming is tijdens het gebruik van de verwarming altijd aan het draaien, wat gepaard gaat met geluid. Als men geen warmte vraagt, kan de vloerverwarmingspomp uit. Dit scheelt weer in de overlast. Op warme dagen hoeft de verwarming niet te draaien en hoeft de pomp ook niet door te draaien. In de winter kan hij ’s nachts uit, bijvoorbeeld met behulp van een pompschakelaar. Die schakelt de pomp van de vloerverwarming alleen aan als er warmtevraag is. Hierdoor voorkomt nen dat de pomp continu blijft draaien. Lekker stil én zuinig.

Een simpele schakelklok kan gewoon het antwoord zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Wettelijk mag je nooit overlast veroorzaken, bij niemand. Als je overdag een muziekevenement wil organiseren van 130 decibel waar een hele woonwijk last van heeft moet je beginnen met een vergunning van de gemeente want, juist, je mag geen overlast veroorzaken.

Dat gezegd hebbende, gewone leefgeluiden waarbij je zelfs zelf al opmerkt dat dr huizen extreem gehorig zijn, zijn niet tr verbieden. Je kunt je buren niet verbieden door hun woonkamer te lipen na 22:00 omdat jullie rond die tijd willen gaan slapen (zou hier op het forum met een hoop collega's lachen zijn, dat is de tijd dat een hoop collega's hier vaak juist gaan werken om te zorgen dat jij juist veilig kunt slapen)

Wat betreft wasmachines, een opvallende: wij hebben hier een dag- en nachttarief. Letterlijk iedereen wast hier 's nachts.

Ik ben het er wel mee eens dat he, als goede buren, en ik woon intussen al 38 jaar naast dezelfde live mensen, altijd goeie afspraken. Een paar rubber doppen die letterlijk een paar euri kosten onder de pootjes reduceren de overlast met 75% en ja, ik hoor de wasmachine van de buuf wel eens. Tja, het is wat het is, leefgeluiden. Maar in goed overleg is altijd alles mogelijk. Alles wat je hebt verteld, geen politiezaak. Het wordt een politiezaak als de buren, ik overdrijf, 's nachts om 2 uur met een muziekinstallatie en 35 dronken mensen een tuinfeest aan het houden zijn op standje 350....

Dan mag je de politie bellen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt allebei! Ik heb overigens normaal geen last van het lopen, en ben ook echt wel wat gewend aan contactgeluid, maar twee nachten per week is de buurman aan het schoonmaken en stofzuigen rond 22u tot ongeveer 23/23:30. Dan gaat hij in bad (waardoor we het water steeds horen stromen en dat maakt een stuk meer geluid dan je zou denken, bovendien is de badkamer naast onze slaapkamer) tot ongeveer 00:30. Het schoonmaken maakt veel contactgeluid. Hij stofzuigt, laat dingen vallen, slaat met deuren en er klinken harde bonzen waar we wakker van worden. En hij loopt vaak op en neer de trap op. Onze oude buren waren nachtbrakers en ook de buren aan de andere kant hoor ik vaak, maar die maken veel minder geluid. En bovendien kunnen we met elkaar praten wanneer we ergens last van hebben van beide kanten, maar deze buurman wil niets.

Het is denk ik ook een opbouw voor ons, want we zitten al sinds vorig jaar elke dag (ook in het weekend) tot 20u in het verbouwlawaai, waarbij we merkten dat die grens steeds verder opschoof naar 22u/22:30, toen kwam de vloerverwarming erbij, waar hij zei van alles aan te willen doen, maar vervolgens negeerde hij ons en wilde hij ineens niks meer (geen idee waarom, want wij hebben hem in de tussentijd helemaal niet gesproken of berichtjes gestuurd). En tot overmaat van ramp schilderde hij een stuk van onze muur en hij weigert hier iets aan te doen. Ik denk dat alles tezamen ook maakt dat we eigenlijk weinig meer kunnen verdragen.

Wel echt heel fijn dat ik hier om advies kon vragen. Bedankt voor alle snelle reacties. We richten ons op een nieuw huis en ik hoop dat buurtbemiddeling nog iets begrip wederzijds kan brengen om de komende periode door te komen. We nemen dan hopelijk ook de warmtepompschakelaar mee in het gesprek.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ter aanvulling op de reeds gegeven reacties. Er bestaat geen recht op absolute rust. Dat lukt wellicht met een hutje op de hei.
De politie kan alleen wat betekenen bij piek overlast en meer ook niet.
Overige overlast is (uiteindelijk) een zaak voor de civiele rechter. Een sociaal meevoelend mens zal natuurlijk proberen overlast zoals door u beschreven te voorkomen maar soms moet sociaal gedrag afgedwongen worden.
Stay safe out there.
Gesloten