Kan ik aangifte doen voor een kind die inmiddels minderjarig is?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

RoyalLily
Infopolitie Gast

Re: Kan ik aangifte doen voor een kind die inmiddels minderjarig is?

Ongelezen bericht door RoyalLily »

Bedankt voor alle feedback en informatie! Dit was heel helpend voor mij en ik zal eerst nog even goed nadenken of ik er wel iets mee wil doen daar het nogal wankel en lang geleden is. Mocht dat alsnog de wens zijn denk ik dat een gesprek het beste startpunt is.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: Kan ik aangifte doen voor een kind die inmiddels minderjarig is?

Ongelezen bericht door Proost »

Voor de volledigheid wil ik toch even een passage uit de wet citeren waar ik naar refereerde:

Wetstekst

hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
Hierbij wil ik dus benadrukken dat het begrip 'of enige andere feitelijkheid' vrij ruim interpreteerbaar is. Dwang kan ook vanuit een 'hiërarchische verhouding' komen kind-volwassene. En door deze verhouding iets te laten dulden kan hier dus ook onder vallen. Dus in feite als je hem zo doorredeneert kan het kind volledig passief alles ondergaan zijn en blijft dit artikel nog steeds staan. Moet je het wel goed kunnen onderbouwen en met redenen omkleden.

Daarnaast wat ik bedoel met 161 is dat jij (TS) dus aangifte kan doen en kind kan gehoord worden als getuige. Als de getuige dan verklaart hier niet vrijwillig aan meegewerkt te hebben of dit niet gewild had te dulden of hierin niet voldoende bekwaam was om de wil kenbaar te maken is dat als 'klacht' voldoende zonder dat dat zuiver juridisch een klacht als in een absoluut klachtsmisdrijf hoeft gezien te worden.

Als ik hierin een aanname of juridische onvolkomenheid heb gezet, verbeter me gerust collega's.
Plaats reactie