Boete voor geen fietslicht in de ochtend

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

AangebrokenFles
Infopolitie Gast

Aangebroken fles drank in metrostation.

Ongelezen bericht door AangebrokenFles »

Beste mensen, ik had een korte casus die ik graag wou voorleggen.

Een aantal jaar geleden was ik met een kennis op Amsterdam Centraal Station. Daar zijn bij de Albert Heijn To Go 2 flessen alcohol gekocht en ter plekke opengemaakt. Vervolgens is er via het station naar het aaneengesloten metrostation gelopen, en zijn we door de poortjes gegaan.

Op de halte zelf – dus 'na' de poortjes – stonden allemaal handhavers te controleren op alcohol(gebruik), ik liep hun richting op en werd staande gehouden omdat ze me op de halte zelf zagen lopen – maar niet drinken – met de fles. Ik begreep dat dit was op basis van de APV – voor het hebben van een aangebroken fles – en er werd me gevraagd deze weg te gooien. De fles was nog vol, vanwege GVB huisregels wilde ik deze pas nuttigen als ik op bestemming was. De GVB huisregels zoals ik ze kon zien verbieden enkel het nuttigen van alcohol, niet het hebben van een aangebroken fles.

Nu ben ik me bewust van de APV van Amsterdam. Maar geldt de APV ook voor trein en/of metrostations tussen de poortjes? Zo ja, op basis van welke wetgeving?

Ik was namelijk onder de indruk dat de APV op zijn minst niet geldt tussen de poortjes op stations. Er gelden immers meestal 'huisregels' (die vaak afwijken van de APV), er zijn poortjes die toegang belemmeren, en er zijn afhankelijk van de soort locatie ook mogelijk andere wetten die van toepassing zijn. Nu kom ik niet vaak in aanraking met handhaving en politie, de 'registratie' deed me niet zoveel, en de metro kwam al bijna dus ik had geen zin om na te vragen hoe het nou exact zat en evt. een discussie aan te gaan.

Maar ik bleef er wel nieuwsgierig naar, dus ik ging op zoek, en wat betreft aangebroken flessen kon ik dit vinden:

De APV stelt:
Artikel 2:48 Verboden drankgebruik
1.
Het is voor personen die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt verboden op een openbare plaats die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
Dan is de vraag dus wat een openbare plaats is.
Artikel 1:1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
...
h.
openbare plaats: hetgeen in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties daaronder wordt verstaan;
Dan gaan we naar artikel 1 van de WOM:
1In deze wet wordt verstaan onder openbare plaats: plaats die krachtens bestemming of vast gebruik openstaat voor het publiek.

2Onder openbare plaats wordt niet begrepen een gebouw of besloten plaats als bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de Grondwet.
Een station is duidelijk voor vast gebruik door het publiek. Maar staat deze nu ook echt 'open'?
Ik kon hier niet heel veel over vinden, maar vond wel een toelichting van de APV van de Tweede Kamer, overgenomen in documenten voor Dordrecht/Winterswijk/Rijswijk, en dergelijken:
Op of aan de weg

Verschillende bepalingen in deze verordening hebben betrekking op (verboden) gedragingen ‘op of aan de weg’. De term ‘aan de weg’ duidt begripsmatig op een zekere nabijheid ten opzichte van de weg. Daaronder vallen bijvoorbeeld voortuinen van huizen en andere open ruimtes die aan de weg zijn gelegen. Daaronder valt echter niet wat zich binnenshuis bevindt of afspeelt.

Ook treinstations vallen in beginsel buiten het bereik van de APV. Als het gaat om stations die nog een doorloopfunctie hebben, of waarin bijvoorbeeld winkels aanwezig zijn, dan zijn deze (doorgangen in) stations weliswaar geen weg, maar wel openbare plaats.

...

Artikel 2 Wom bevat twee criteria om vast te stellen of er sprake is van een openbare plaats:
1. Vereist is dat de plaats "openstaat voor het publiek". Dat wil zeggen volgens de memorie
van toelichting (TK 1985-1986, 19 427, nr. 3, p. 16) zeggen dat eenieder vrij is om er te
komen, te vertoeven en te gaan; dit houdt in dat het verblijf op die plaats niet door de
gerechtigde aan een bepaald doel gebonden mag zijn (…). Dat de plaats "openstaat"
betekent voorts dat geen beletselen in de vorm van een meldingsplicht, de eis van een
voorafgaand verlof of de heffing van een toegangsprijs gelden voor het betreden van de
plaats. Op grond van het vorenstaande kunnen bijvoorbeeld stadions, postkantoren,
gemeentehuizen, parkeerterreinen, musea, warenhuizen, ziekenhuizen en kerken niet als
"openbare plaatsen" worden aangemerkt
.
Nu zou je kunnen stellen dat de poortjes van de trein en/of metro gelden als 'beletseling' in de vorm van een toegangsprijs.
In het geval van de metro lijkt het me sterk dat de halte zelf een "doorstroomfunctie" heeft.

Zie ik het nu compleet verkeerd? Is het poortje geen "beletseling"?
Fietsmeneer
Infopolitie Gast

Boete voor geen fietslicht in de ochtend

Ongelezen bericht door Fietsmeneer »

Als kind ging ik een keer naar gymles in de ochtend op de middelbare school.

De zon kwam op, de straatlantaarns gingen al uit, en het was duidelijk al 'licht'.
Op de route zat een brug waar ik onderdoor fietste, onder de brug zat wel een lamp die nog aanstond. Er stond een politieagent midden op het fietspad onder de brug die mij staande hield.

Ik kreeg een boete voor het niet gebruiken van mijn fietslicht, en kreeg als jonge tiener een opmerking als "misschien dat je moeder dat dan voor je kan betalen". Verder lichtte hij op een beetje rare manier toe dat het blijkbaar zo was dat een "half uur later, maar zelfs dan nog, nog een half uur later" ik nog steeds mijn licht aan zou moeten hebben. Als dit zo was, dan zou het gaan om het voeren van fietslicht rondom 10:00, wat mij erg sterk leek. (Dit was nota bene in de nazomer, waar het daglicht nog vroeg kwam) Maar goed, wellicht versprak hij zich.

Zelf kon ik enkel informatie vinden over het voeren van licht bij zonsopkomst / zonsondergang / schemering of overige donkere of 'zichtsbelemmerende' omstandigheden.

Heeft deze oom agent mijn moeder onnodig de staatskas laten spekken? Of was ik een roekeloze wegpiraat die in de duisternis van het 8:30 nazomerlicht de straten onveilig maakte?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Re: Aangebroken fles drank in metrostation.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een aantal jaren geleden zat ik op de politieacademie en toen kreeg ik deze vragen ook..

Hoe dan ook; er zijn hier vast wel mensen die je willen helpen zoeken naar de juiste oplossing.
Is de Wet Personenvervoer niet interessant?

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Boete voor geen fietslicht in de ochtend

Ongelezen bericht door SWAT »

In het oude verkeersreglement, dat van 1966, stond een verplichting om, naar ik meen een half uur voor zonsondergang en een half uur na zonsopgang verlichting te voeren.
In het huidige verkeersreglement is dit anders geformuleerd.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Aangezien "Fietsmeneer" en "Aangebrokenfles" dezelfde persoon zijn (of naast elkaar op de bank zitten) beide vragen maar even in 1 topic geveegd.
Als student mag je hier ook gewoon een vraag stellen, maar zeg dat er dan wel even bij. We zijn altijd bereid je op de goede weg te helpen. Kijk daarvoor even hier
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Als je als student echter doet alsof jezelf ooit een boete hebt gekregen als inleiding voor een mogelijke huiswerk vraag, zijn er vraagtekens bij de integriteit te plaatsen.
Stay safe out there.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Kijk eens wat de specifieke regels zijn in het OV en welke wet- en regelgeving daar van toepassing is? Bijzondere wetgeving gaat altijd over op algemene wetgeving.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ik stel voor dat we het hierbij laten, tot we duidelijkheid hebben over wel/niet student.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
AangebrokenFles
Infopolitie Gast

Aangebroken fles drank in metrostation.

Beste mensen,

Een paar maanden geleden had ik twee topics geplaatst, een over een aangebroken fles, een over fietsen zonder licht in de ochtend. Deze zijn hier uiteindelijk samengevoegd en gesloten omdat er wat onduidelijkheid ontstond over mijn educatieve achtergrond:

https://www.forum.infopolitie.nl/viewto ... 88#p564788

Ik wou graag duidelijk maken dat ik *geen* politie/rechten/dergelijke student ben en niet was. Ik ben 30+, heb enkel Informatica gestudeerd en ben al meer dan 10 jaar actief als programmeur bij commerciele bedrijven. Wel heb ik interesse in wetgeving (vandaar ook deze vraag) en ben ik functionaris gegevensbescherming geweest om een bedrijf te helpen met het naleven van de AVG. Ik hoop hiermee genoeg informatie en vertrouwen te hebben opgewekt dat dit geen kwestie is van 'huiswerk maken', maar gewoon een vraag uit interesse.

Indien mogelijk zou ik een antwoord op mijn vraag dus alsnog erg op prijs stellen. :)
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Topics samengevoegd en heropend.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Re: Aangebroken fles drank in metrostation.

Je verwijzing naar de definitie van openbare plaats gaat in de APV alleen op voor Artikel 2.32 Openbare manifestaties. Er staat namelijk:

Wetstekst

Artikel 2.32 Openbare manifestaties
1. In dit artikel wordt verstaan onder openbare plaats: een plaats als bedoeld in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties.
Als je wil weten waar de APV van toepassing is, moet je kijken in het betreffende artikel waarin het verbod/gebod geregeld is. Vervolgens kijk je naar de begripsomschrijvingen van de APV van Amsterdam in

Wetstekst

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Etc etc
Oftewel je hebt ingeval van een geopende fles alcoholhoudende drank helemaal niets te maken met de WOM (Wet openbare manifestaties), en dus ook niet met de definities die in die wet genoemd worden.

Daarnaast zou een dergelijk feit ook geregeld kunnen zijn in een andere wet/verordening.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
AangebrokenFles
Infopolitie Gast

Het probleem met de definities in de APV zijn echter dat die (voor mij) geen volledig uitsluitsel bieden:
openbare plaats: een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg als bedoeld onder b;
Wat dan exact een publiek toegankelijke plaats is wordt hier voor mij niet volledig duidelijk, maar in elke vorm van toelichting over de tijd heen die ik kon vinden van de APV werd er ofwel direct verwezen naar de wom (waaruit dus mijn mogelijke interpretatie over metrohaltes vandaan kwam), of er wordt inderdaad alsnog een onderscheid gemaakt tussen openbare manifestaties en overige zaken. En in die overige definitie wordt überhaupt (voor zover ik kon lezen) niets gezegd over locaties als treinstations en metrostations of dergelijken waar er enkel toegang mogelijk is op basis van bijv. een toegangskaartje.

Ik zag ook een ander document wat over het wetboek van strafrecht ging waarin openbare plaatsen feitelijk alle locaties zijn waar 'oneindig veel mensen' kunnen komen, al dan niet tegen betaling (dus in dit geval mij inziens inclusief 'tussen de poortjes' op stations), maar die lijkt mij niet van toepassing op de APV.

In documenten over aangewezen gebieden zie ik voornamelijk straatnamen / wijken staan, en ook weer niets over de metrohalte zelf. Ik neem aan dat als de metrohalte wel als openbare plaats gezien wordt, dat deze daar dan wel weer 'automatisch' onder valt als deze binnen het gebied ligt. Maar de 'openheid' van de metrohalte is natuurlijk een fundamenteel onderdeel van mijn vraag.

Wellicht dat ik op de verkeerde plek zit te zoeken, maar ik ben dus nog steeds erg nieuwsgierig of er wellicht iemand hier is die het toevallig weet, of iig weet waar ik de exacte informatie kan vinden die ik nodig heb om echt uitsluitsel te kunnen krijgen. Voor mij is het momenteel in ieder geval nog steeds een vraagteken. :)
Plaats reactie