Breedte Transport van 2,99m

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

nkesler
Infopolitie Gast

Breedte Transport van 2,99m

Ongelezen bericht door nkesler »

Ik vraag me af wat de regels zijn als je een (vergunningsvrij) breedte Transport doet.
Zijn dan extra spiegels verplicht? Ik zie dit in de praktijk nauwelijks maar heb het idee dat het wel zou moeten....
Wie weet hoe het zit? Ik kan het nergens echt vinden
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Breedte Transport van 2,99m

Ongelezen bericht door MotoRon »

De aanwezigheid van spiegels zijn geregeld in de Regeling Voertuigen. In de vermelde bijlage staan de gezichtsvelden voor spiegels weergegeven in artikel 134 t/m 149. Daarbij staan afbeeldingen vermeld, waarmee u kunt controleren wat u in de spiegels moet kunnen zien. Als de standaardspiegels niet voldoen, moet u extra spiegels gebruiken.

Wetstekst

Artikel 5.18.5
1 De spiegels, gezichtsveldverbeterende voorzieningen of camera-monitorsystemen van bedrijfsauto’s, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines moeten zodanig zijn geplaatst dat de bestuurder in normale rijhouding de vereiste gezichtsvelden, zoals bepaald in bijlage VIII, hoofdstuk 2, titel 2, paragrafen 1 tot en met 6, kan overzien.

2 Indien het gezichtsveld van de voor voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort voorgeschreven spiegels of camera-monitorsystemen wordt beperkt door lading die aan de achterzijde van het voertuig is aangebracht of door een door het voertuig voortbewogen aanhangwagen, met inbegrip van de lading, moet het voertuig zijn voorzien van een linker- onderscheidenlijk rechterbuitenspiegel of camera-monitorsystemen waarmee de bestuurder een in bijlage VIII, hoofdstuk 2, titel 2, paragrafen 1 tot en met 6, vastgesteld weggedeelte kan overzien.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
nkesler
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door nkesler »

Dus in Jip en Janneke taal lees ik...
Ja, indien de lading je zicht beperkt zijn extra spiegels of camera's verplicht.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ja, klopt.
Denk je ook aan andere wetgeving, bijvoorbeeld:

Wetstekst

Artikel 5.18.14 Rgeeling voertuigen. Lading en verwisselbare gedragen uitrustingsstukken die in de breedte meer dan 0,10 m buiten de zijkant van het voertuig uitsteken, moeten zijn voorzien van een markering
Of ladingzekering. Het lijkt vanzelfsprekend, maar deze week hebben we helaas gezien dat lading is gaan schuiven bij een noodstop.

Wetstekst

Artikel 5.18.6 Regeling voertuigen. De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen of de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar kunnen brengen
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Plaats reactie