verkeersbord niet stilstaan en parkeren
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
verkeersbord niet stilstaan en parkeren
Kunt u mij vertellen wat de wettelijk definitie is van het bord niet stilstaan en parkeren. Betekent dit dat je wil mag keren. NA hoeveel tijd wordt het stilstaan ook echt als stilstaan gezien. Ik heb nl. een boete gekregen omdat ik bij dit bord wilde keren en even moest wachten op verkeer dat achtermij langs kwam. Er kwam toen een agent naar mij toe die vertelde dat ik hier stilstond en toen ik zei dat ik verkeer langs moest laten gaan om te kunnen keren wilde hij hier niet van weten.
Nou moet ik binnenkort voorkomen en ik wil graag weten hoe de wet dit bord omschrijft. Kunt u mij helpen?
Met vriendelijke groet,
D. Smid
Nou moet ik binnenkort voorkomen en ik wil graag weten hoe de wet dit bord omschrijft. Kunt u mij helpen?
Met vriendelijke groet,
D. Smid
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Bord E1 en bord E2 zijn hier voor de borden die je bedoeld.
Bord E1 is een verbod tot parkeren. Stilstaan mag echter wel. Parkeren wil zeggen de tijd langer dan die nodig is om personen te laten instappen of laden en lossen. Dus laat je even iemand uit het voertuig stappen dan is dat geen parkeren. Echter het is wel stilstaan of stoppen.
Bord E2 is een verbod tot stilstaan. Dit wil dus zeggen dat je hier niet mag stilstaan dus in jou geval waarschijnlijk ook niet om te keren. Dit bord staat vaak op plaatsen waar het overige verkeer en hinder van ondervind als iemand daar met bv een auto stil zou staan.
Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord.
groetjes Kale
Bord E1 is een verbod tot parkeren. Stilstaan mag echter wel. Parkeren wil zeggen de tijd langer dan die nodig is om personen te laten instappen of laden en lossen. Dus laat je even iemand uit het voertuig stappen dan is dat geen parkeren. Echter het is wel stilstaan of stoppen.
Bord E2 is een verbod tot stilstaan. Dit wil dus zeggen dat je hier niet mag stilstaan dus in jou geval waarschijnlijk ook niet om te keren. Dit bord staat vaak op plaatsen waar het overige verkeer en hinder van ondervind als iemand daar met bv een auto stil zou staan.
Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord.
groetjes Kale

Laatst gewijzigd door Kale op 01 feb 2005, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
en de wettekst
En de wettekst zegt dit:
Hierin staat helemaal niets over het stilstaanverbod van verkeersbord E01.
Hoe verklaren we dit??
(even discussie loskrijgen)
(misschien weten velen ook jurispudentie over de tijd van "stilstaan")
art. 23: Verbod tot stilstaan
De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
op een kruispunt;
op een overweg;
op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
op een oversteekplaats of binnen 5 meter daarvan;
in een tunnel;
op de rijbaan langs een busstrook;
langs een gele doorgetrokken streep;
bij een bord "bushalte" op de geblokte markering of, bij gebrek daaraan binnen 12 meter van het bord tenzij voor het onmiddellijk laten instappen of uitstappen van passagiers.
Zo op het eerste oog zou men dus wel op trottoirs, voetpaden en fietspaden mogen stilstaan. Echter, de plaats op de weg (art. 10) bepaalt, wie gebruik mag maken van trottoir, voetpad en fietspad. Een personenauto / vrachtauto mag daar nooit komen en dus ook niet stilstaan.
Parkeren bij een oversteekplaats is binnen 5 meter daarvan niet toegestaan. Deze bepaling geldt voor alle zijden van de oversteekplaats.
De bepaling, dat zoveel mogelijk rechts moet worden stilgestaan is vervallen. Ook hier geldt de plaats op de weg, namelijk zoveel mogelijk rechts houden (art. 3). Men mag dus eventueel links parkeren, dit is ter eigen beoordeling.
De doorgetrokken gele streep als verbod tot stilstaan is nieuw. Eerder gold een doorgetrokken gele streep als parkeerverbod. Het parkeerverbod wordt nu aangeduid als een onderbroken gele streep.
Hierin staat helemaal niets over het stilstaanverbod van verkeersbord E01.
Hoe verklaren we dit??
(even discussie loskrijgen)
(misschien weten velen ook jurispudentie over de tijd van "stilstaan")
-
- Infopolitie Gast
Omdat het wettelijk is geregeld maar men pertinent niet stil mag staan. En daar zijn dus ook geen borden voor. Bv je mag ook niet door rood rijden. Iedereen weet dit maar er is geen bord voor. Je mag echter wel op meerdere plaatsen stoppen of stilstaa. En waar dit niet wenselijk is wordt dit aangegeven door middel van een verkeersbord.
En hij praat toch echt over een verkeersbord waar hij de bekeuring kreeg.
groetjes Kale
En hij praat toch echt over een verkeersbord waar hij de bekeuring kreeg.
groetjes Kale

-
- Infopolitie Gast
- rai
- Moderator
- Berichten: 7399
- Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
- Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contact:
Volgens mij was het al genoemd, maar zit er een verschil tussen vrijwillig stoppen, dus bewust het bord negeren, en onvrijwillig stilstaan door bv. een file..PanRider schreef:Mag ik je citeren bij de rechter als ik op mijn voorligger rijd?Kale schreef:Omdat het wettelijk is geregeld maar men pertinent niet stil mag staan.
Dat laatste is dus een vorm van overmacht, dat eerste dus niet.
Blijft de vraag dus over of je stil mag staan om overig verkeer voor te laten omdat je wilt keren.
In mijn ogen neem je ondanks het stilstaan nog actief deel aan het verkeer en is het stilstaan niet op vrijwillige basis. Als er immers geen verkeer zou zijn had hij ook niet stil hoeven staan.
Ik denk dat dit gevalletje rijp is voor een bezwaarschrift.
In mijn ogen neem je ondanks het stilstaan nog actief deel aan het verkeer en is het stilstaan niet op vrijwillige basis. Als er immers geen verkeer zou zijn had hij ook niet stil hoeven staan.
Ik denk dat dit gevalletje rijp is voor een bezwaarschrift.
- rai
- Moderator
- Berichten: 7399
- Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
- Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contact:
Ik ben van mening dat het wel op vrijwillige basis is.
Op het moment dat jij besluit om te keren en je moet daarvoor stoppen om het overige verkeer voor te laten, doe je dat nog steeds vrijwillig.
Je wordt namelijk door niets gedwongen om op precies die locatie te stoppen om te draaien.
Je hebt op dat moment namelijk ook de keus om door te rijden tot je op een lokatie bent waar je wel kan draaien of waar het stopverbod eindigt.
Op het moment dat er een wegblokkade of iets dergelijke is en je moet daardoor stoppen is in mijn ogen pas onvrijwillig.
In die situatie kun je dus niets anders meer.
Op het moment dat jij besluit om te keren en je moet daarvoor stoppen om het overige verkeer voor te laten, doe je dat nog steeds vrijwillig.
Je wordt namelijk door niets gedwongen om op precies die locatie te stoppen om te draaien.
Je hebt op dat moment namelijk ook de keus om door te rijden tot je op een lokatie bent waar je wel kan draaien of waar het stopverbod eindigt.
Op het moment dat er een wegblokkade of iets dergelijke is en je moet daardoor stoppen is in mijn ogen pas onvrijwillig.
In die situatie kun je dus niets anders meer.