verkeersbord niet stilstaan en parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

D. Smid
Infopolitie Gast

verkeersbord niet stilstaan en parkeren

Ongelezen bericht door D. Smid »

Kunt u mij vertellen wat de wettelijk definitie is van het bord niet stilstaan en parkeren. Betekent dit dat je wil mag keren. NA hoeveel tijd wordt het stilstaan ook echt als stilstaan gezien. Ik heb nl. een boete gekregen omdat ik bij dit bord wilde keren en even moest wachten op verkeer dat achtermij langs kwam. Er kwam toen een agent naar mij toe die vertelde dat ik hier stilstond en toen ik zei dat ik verkeer langs moest laten gaan om te kunnen keren wilde hij hier niet van weten.

Nou moet ik binnenkort voorkomen en ik wil graag weten hoe de wet dit bord omschrijft. Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,
D. Smid
Ferry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ferry »

Verkeersbord E2 betekent: Verbod stil te staan.

Stilstaan is iets wat je vrijwillig doet, dus niet door verkeersomstandigheden.

Nu denk ik, dat het keren ook iets is wat je vrijwillig doet.
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Bord E1 en bord E2 zijn hier voor de borden die je bedoeld.
Bord E1 is een verbod tot parkeren. Stilstaan mag echter wel. Parkeren wil zeggen de tijd langer dan die nodig is om personen te laten instappen of laden en lossen. Dus laat je even iemand uit het voertuig stappen dan is dat geen parkeren. Echter het is wel stilstaan of stoppen.
Bord E2 is een verbod tot stilstaan. Dit wil dus zeggen dat je hier niet mag stilstaan dus in jou geval waarschijnlijk ook niet om te keren. Dit bord staat vaak op plaatsen waar het overige verkeer en hinder van ondervind als iemand daar met bv een auto stil zou staan.

Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord.

groetjes Kale :wink:
Laatst gewijzigd door Kale op 01 feb 2005, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

inderdaad Ferry.
Stilstaan is heel concreet.
In Amsterdam werd iemand zelfs bekeurd voor het vragen van de weg aan de agent.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Zou er geen verschil bestaan tussen stilstaan niet deelnemende aan het verkeer en
stilstaan wel deelnemende aan het verkeer?

In dat laatste geval kun je denken aan een verkeerslicht een file, om achteruit een inrit in te rijden of misschien ook wel keren.
j32
Infopolitie Gast

en de wettekst

Ongelezen bericht door j32 »

En de wettekst zegt dit:
art. 23: Verbod tot stilstaan

De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:

op een kruispunt;

op een overweg;

op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

op een oversteekplaats of binnen 5 meter daarvan;

in een tunnel;

op de rijbaan langs een busstrook;

langs een gele doorgetrokken streep;

bij een bord "bushalte" op de geblokte markering of, bij gebrek daaraan binnen 12 meter van het bord tenzij voor het onmiddellijk laten instappen of uitstappen van passagiers.
Zo op het eerste oog zou men dus wel op trottoirs, voetpaden en fietspaden mogen stilstaan. Echter, de plaats op de weg (art. 10) bepaalt, wie gebruik mag maken van trottoir, voetpad en fietspad. Een personenauto / vrachtauto mag daar nooit komen en dus ook niet stilstaan.

Parkeren bij een oversteekplaats is binnen 5 meter daarvan niet toegestaan. Deze bepaling geldt voor alle zijden van de oversteekplaats.

De bepaling, dat zoveel mogelijk rechts moet worden stilgestaan is vervallen. Ook hier geldt de plaats op de weg, namelijk zoveel mogelijk rechts houden (art. 3). Men mag dus eventueel links parkeren, dit is ter eigen beoordeling.

De doorgetrokken gele streep als verbod tot stilstaan is nieuw. Eerder gold een doorgetrokken gele streep als parkeerverbod. Het parkeerverbod wordt nu aangeduid als een onderbroken gele streep.

Hierin staat helemaal niets over het stilstaanverbod van verkeersbord E01.
Hoe verklaren we dit??

(even discussie loskrijgen)
(misschien weten velen ook jurispudentie over de tijd van "stilstaan")
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Omdat het wettelijk is geregeld maar men pertinent niet stil mag staan. En daar zijn dus ook geen borden voor. Bv je mag ook niet door rood rijden. Iedereen weet dit maar er is geen bord voor. Je mag echter wel op meerdere plaatsen stoppen of stilstaa. En waar dit niet wenselijk is wordt dit aangegeven door middel van een verkeersbord.
En hij praat toch echt over een verkeersbord waar hij de bekeuring kreeg.

groetjes Kale :wink:
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Kale schreef:Omdat het wettelijk is geregeld maar men pertinent niet stil mag staan.
Mag ik je citeren bij de rechter als ik op mijn voorligger rijd? :)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

PanRider schreef:
Kale schreef:Omdat het wettelijk is geregeld maar men pertinent niet stil mag staan.
Mag ik je citeren bij de rechter als ik op mijn voorligger rijd? :)
Volgens mij was het al genoemd, maar zit er een verschil tussen vrijwillig stoppen, dus bewust het bord negeren, en onvrijwillig stilstaan door bv. een file..
Dat laatste is dus een vorm van overmacht, dat eerste dus niet.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Blijft de vraag dus over of je stil mag staan om overig verkeer voor te laten omdat je wilt keren.

In mijn ogen neem je ondanks het stilstaan nog actief deel aan het verkeer en is het stilstaan niet op vrijwillige basis. Als er immers geen verkeer zou zijn had hij ook niet stil hoeven staan.

Ik denk dat dit gevalletje rijp is voor een bezwaarschrift.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Ik ben van mening dat het wel op vrijwillige basis is.
Op het moment dat jij besluit om te keren en je moet daarvoor stoppen om het overige verkeer voor te laten, doe je dat nog steeds vrijwillig.
Je wordt namelijk door niets gedwongen om op precies die locatie te stoppen om te draaien.
Je hebt op dat moment namelijk ook de keus om door te rijden tot je op een lokatie bent waar je wel kan draaien of waar het stopverbod eindigt.

Op het moment dat er een wegblokkade of iets dergelijke is en je moet daardoor stoppen is in mijn ogen pas onvrijwillig.
In die situatie kun je dus niets anders meer.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Er staat nergens dat je daar niet mag keren, dat is daarmee op die plek dus gewoon toegestaan.

Alleen, net op dat moment laat het verkeer dat niet toe. Het gaat mij te ver om dan de bestuurder op te schrijven voor stilstaan waar dit niet is toegestaan.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Het ging mij er ook om of de bekeuring wetstechnisch correct geschreven is, heeft betrokkene stilgestaan ja of nee.
Het ging mij niet om de morele vraag of de bekeuring al dan niet terecht is.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

De vraag die gesteld werd, was wat de wettelijke omschrijving van het bord was in verband met het feot, dat hij voor moet komen. We hebben daar dus beiden een antwoord op gegeven, alleen via een andere insteek.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Nu maar wachten of de TS voldoende antwoord heeft zo.
Gesloten