Ongeldinge Wok Melding

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Brian_Audi
Infopolitie Gast

Ongeldinge Wok Melding

Ongelezen bericht door Brian_Audi »

Beste,

afgelopen zaterdag moest ik achter een motormuis aanrijden (7km) richting een RDW-keuringstation.

Mijn auto heeft een wokmelding gekregen omdat de uitlaat niet orgineel is van audi, Echter zit er onder de auto een remus uitlaat met e-nummer en type goedkeuring (papieren van de uitlaat zijn aanwezig). Ook is het systeem helemaal Lek en gas dicht en voldoet hij aan de DB eisen (76DB op 3500rpm en mijn max is 95 gezien er niks op kenteken staat omdat het een import auto betreft).

Daarnaast beweert het het RDW dat mijn koplampen zijn gespoten maar dit is absuluut niet het geval, de auto is 5 dagen geleden helemaal gepoets en gepolijst, denk dat ze daar een beetje in de war zijn.

Veder mocht ik bij de keuring en eventuele db meting niet in de buurt van mijn auto zijn, dus ze kunnen mij op zo'n manier alles wijs maken.

Is er hier iemand die hier wat meer informatie over kan geven?

Al met al lijkt mij dit geen geldige reden voor een WOK melding.

Groet,
Brian
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Ongeldinge Wok Melding

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp dat de RDW zelf de wok heeft opgelegd en niet de politie.

Okay, bezwaar maken kan dan bij de RDW zelf en zelfs online:

Bezwaar of beroep aantekenen RDW

Bezwaar maken of in beroep gaan is mogelijk als u het niet eens bent met een genomen besluit door de RDW. Bezwaar maken kan binnen een termijn van 6 weken na de dagtekening van het besluit.

Mocht de RDW volharden in haar standpunt, en u ook, dan kunt u in beroep bij de rechtbank..

Ik moet wel zeggen; als de keuringsinstantie van de RDW wat heeft besloten, dan zou ik 't knap vinden als u in het gelijk werd gesteld, maar niet geschoten is altijd mis..

Succes!

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Brian_Audi
Infopolitie Gast

Mijn vermoeden is dat de politie de WOK heeft opgelegt, Dit omdat ik een Brief heb mee gekregen met daarop het logo van de politie en dat er een WOK status is afgegeven met als reden met potlood op het papier geschreven ''uitlaat niet orgineel''

Zojuist al telefonisch contact met het RDW gehad, Hun vertellen mij dat het absoluut geen geldige reden is om een WOK melding af te geven op een auto.
Zolang de uitlaat gas en lek dicht is, en voldoet aan de normen is het goed. Dat is in deze dus het geval, Daarnaast het gene wat betreft de koplampen, geven hun aan dat hun medewerker wellicht niet goed heeft gekeken en er snel (te snel) er bij langs is gelopen.

Al met al vindt ook zelfs het RDW dit een raar verhaal
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Aasur
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Aasur »

Brian_Audi schreef: 31 mar 2025, 12:00 Is er hier iemand die hier wat meer informatie over kan geven?
Wanneer een uitlaat niet origineel is, kunnen de dB-waarden over het algemeen gewoon worden gemeten en is er niets aan de hand.
Echter, wanneer zo’n niet-originele uitlaat lekt, wordt een WOK-melding gedaan omdat de dB-waarden dan niet kunnen worden gemeten. Dit is bij dergelijke controles een afspraak tussen de politie en de RDW. Kennelijk is vastgesteld dat je uitlaat lekt, anders wordt er geen WOK opgelegd.

Bij een lek in een volledig originele uitlaat wordt geen WOK-melding gedaan, omdat dan eenvoudig kan worden ingeschat dat deze – zonder lek – onder de maximaal toegestane dB-waarde blijft. In dat geval blijft het bij een melding of een boete voor de lekke uitlaat.

In het verleden reden auto’s met een niet-originele uitlaat regelmatig rond met een opzettelijk geboord gaatje. Daardoor kon er geen dB-meting worden uitgevoerd, en ondanks een forse overschrijding van de geluidslimiet werd er dan geen WOK opgelegd, omdat het enkel als een lekke uitlaat werd gezien.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Brian_ Audi
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Brian_ Audi »

Dan klopt het verhaal al helemaal niet meer...

De auto heeft een gas en lek dichte uitlaat, daarnaast kunnen ze zien dat er onlangs nog onderhoud aan de auto en uitlaat is uitgevoerd dmv een nieuwe schuifmof te plaatsen in het systeem omdat de oude wat lekte, dit onderdeel is namelijk nog geen 2 maanden oud gezien toen de apk is geweest. en je kan duidelijk zien omdat dit onderdeel nog helemaal glimt en er nogsteeds een sticker op zit met de barcode -_- facturen en alles hiervan zijn netjes aanwezig en aantoonbaar. nergens is er door hun een verwijzing gemaakt naar een uitlaat lek. maar gewoon op basis van de uitlaat gezegt die is niet orgineel en hierbij heb je een wokmelding. naar mijn vermoeden had daar iemand gewoon zijn dag niet en ben ik daar nu de dupe van.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u meent dat alles in orde is dan snel de auto laten keuren bij de RDW. Als de auto is afgekeurd door de RDW dan moet u een lijstje met afkeur punten hebben gehad. Daar moet u dus iets mee gaan doen of bezwaar aantekenen.
Stay safe out there.
Brian_Audi
Infopolitie Gast

Ik heb van De RDW geen lijst meegekregen met daarop punten die aangepast moeten worden.
Alleen een brief van de politie met daarop met potloot wat gegevens.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Dan heeft er dus nog geen keuring bij de RDW plaats gevonden. Dus alsnog een keuring bij de RDW aanvragen. Daarna weet u waar u aan toe bent.
Stay safe out there.
Brian_Audi
Infopolitie Gast

vandaag de keuring bij het RDW gehad, auto is goedgekeurd en zonder technische mankementen en op of aanmerkingen, ook is er een db meting gedaan en blijft hij netjes onder de waardes, hoe nu verder?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je mag nu weer gewoon deel nemen aan het verkeer. Wij kunnen hier verder niets aan toevoegen, want voor ons valt niet vast te stellen of je auto in dezelfde staat verkeerde als toen de WOK werd opgelegd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Plaats reactie