Mag deze fietsendrager zo achterop de buscamper?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

robert_34734
Infopolitie Gast

Mag deze fietsendrager zo achterop de buscamper?

Ongelezen bericht door robert_34734 »

Hallo, ik wil een fietsendrager achterop mijn bus plaatsen, maar ik twijfel over de hoogte en over de regels omtrent de leesbaarheid van het kenteken en de zichtbaarheid van de lichten.
Ik kan alleen vinden dat de hoek van het kenteken zelf aardig loodrecht moet zijn, maar niets over bijvoorbeeld de hoek vanaf waar het kenteken leesbaar moet zijn.

Ik heb twee opties om de drager te plaatsen, hoog of laag:

Afbeelding

In het lage geval blokkeer ik vrijwel zeker mijn kenteken. Dat is oké, dan plaats ik achterop een wit kenteken.
Maar alle lichten worden ook min of meer geblokkeerd door de wielen. Natuurlijk kan iedereen door de spaken heen gewoon zien wanneer ik richting aangeef, maar is dit volgens de regels?
Ik heb geen trekhaak of een aansluiting achter, dus een witte plaat met lampen kan ik niet ophangen.

In de hoge stand zal het kenteken wel vrij zijn, vanaf ooghoogte. Maar misschien niet van ver van boven, is dat erg?
En ook hier komt misschien net een stuk van de fietsbanden net voor het bovenste lampje (achterlicht / remlicht). Wanneer is te veel te veel?

Ik snap dat ik hier geen bindende officiele uitslag kan krijgen, maar elk advies of ervaring is welkom! Bedankt!
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Mag deze fietsendrager zo achterop de buscamper?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er staat erg veel in artikel 5.18.7 van de Regeling voertuigen. Daar staat o.a. dat de lichten niet afgeschermd mogen worden. Persoonlijk denk ik niet dat alleen spaken dat doen. Maar een band daarentegen wel. Wanneer een kentekenplaat wordt afgeschermd wordt wel genoemd in dezelfde wet, artikel 5.2.1/5.3.1. Daar staat namelijk bij:
Visuele controle, waarbij de letters en cijfers volledig zichtbaar moeten zijn indien de waarnemer op een afstand van 20,00 m vóór dan wel achter het midden van de personenauto/bedrijfsauto staat.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht: Man
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Gekke vraag, maar waarom geef je geen foto's met de fiets(en) er op?
Dan kunnen we veel beter bekijken hoe het er uit ziet
robert_34734
Infopolitie Gast

Skipperje schreef: 28 mar 2025, 12:52 Er staat erg veel in artikel 5.18.7 van de Regeling voertuigen.
....
Wanneer een kentekenplaat wordt afgeschermd wordt wel genoemd in dezelfde wet, artikel 5.2.1/5.3.1.
Ah, dat van het kenteken is lekker concreet, bedankt. De rest van de regelingen ga ik eens bekijken.
Gekke vraag, maar waarom geef je geen foto's met de fiets(en) er op?
Ja, dat zou handiger zijn. Het ding is dat de fietsendrager nog helemaal niet vast zit, hij hangt nu aan een spalkje met een spanband. Dit is niet sterk genoeg voor een fiets erbij denk ik.
Ik ga eens kijken of ik iets van fabriceren om alles beter op z'n plaats te zetten.
robert_34734
Infopolitie Gast

Oké, ik heb het even geriskeerd:
Afbeelding

Bij de echte installatie zal de rail eigenlijk nog 5 cm naar links moeten, dan is het achterlicht eigenlijk helemaal vrij, dan moet het wel goed zijn denk.
Plaats reactie