Goedenavond, ik heb een vraag mbt getinte achterlichten.
Ik ben een tijdje terug staande gehouden vanwege mijn achterlichten. Deze hebben namelijk getint glas, zo zijn ze uit de fabriek gekomen toen ik ze besteld had.
De agent die mij staande hield beweerde dat mijn achterlichten geplakt zijn nadat hij de kap kapot had gepulkt en dat je achterlichten helemaal niet getint mogen zijn en heeft mij hiervoor een boete gegeven.
Mijn achterlichten zijn fabrieks af getint met het nodige keurmerk en stralen niets anders dan rood uit.
Mag dit of niet?
Mvg
Getinte achterlichten
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Getinte achterlichten
Je zegt dat het achterlicht kapot gepulkt was? Kennelijk zat er iets op geplakt wat eraf gehaald kon worden.
Ik denk dat onderstaande regels het antwoord al geven.
1.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
Ik denk dat onderstaande regels het antwoord al geven.
Wetstekst
Artikel 5.2.55 Regeling voertuigen.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 128, van toepassingWetstekst
Bijlage VIII Artikel 1281.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Het is ook maar zeer de vraag van wat voor een "keurmerk" de units waren voorzien. Een keurmerk wil nog niet zeggen dat de achterlichten goedgekeurd zijn voor gebruik op de weg.
Stay safe out there.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Je hebt ze bij de fabriek besteld. Bedoel je daarmee de fabriek waar jouw automerk wordt gemaakt, of een fabriek waar achterlichten worden gemaakt? Vraag daar een verklaring op, op welke manier jouw achterlichten getint zijn. Die kun je dan gebruiken bij een eventueel bezwaarschrift.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
@ts corrigeer me vooral als mijn veronderstelling niet klopt maar ik lees "zo zijn ze uit de fabriek gekomen toen ik ze besteld had".
Als het er zo staat denk dat die fabriek niet dezelfde naam draagt als het merk auto waar je rijdt. Noch zal het een OEM zijn voor jouw automerk.
Heel veel dingen die niet toegelaten zijn op de weg worden in een fabriek gemaakt. Sterker nog, bijna alles wat je in op of aan een auto kan hangen wordt wel ergens in een fabriek gemaakt. Dit is veelvoorkomende aanname dat als iets "in een fabriek" gemaakt wordt, dan ook meteen maar mag en legaal is.
Advies is om voortaan bij een leverancier te bestellen die originele auto onderdelen levert voor jouw auto. Dan heb je de garantie dat je dit probleem met de politie niet krijgt. Simpelweg omdat orginele auto onderdelen nu eenmaal niet zoveel aandacht van ons trekken.
Als het er zo staat denk dat die fabriek niet dezelfde naam draagt als het merk auto waar je rijdt. Noch zal het een OEM zijn voor jouw automerk.
Heel veel dingen die niet toegelaten zijn op de weg worden in een fabriek gemaakt. Sterker nog, bijna alles wat je in op of aan een auto kan hangen wordt wel ergens in een fabriek gemaakt. Dit is veelvoorkomende aanname dat als iets "in een fabriek" gemaakt wordt, dan ook meteen maar mag en legaal is.
Advies is om voortaan bij een leverancier te bestellen die originele auto onderdelen levert voor jouw auto. Dan heb je de garantie dat je dit probleem met de politie niet krijgt. Simpelweg omdat orginele auto onderdelen nu eenmaal niet zoveel aandacht van ons trekken.