Hallo,
Ik weet niet zeker of ik met mijn vraag hier aan het juiste adres ben, maar dacht probeer het even. Wij hebben sinds kort een nieuwe buur. Hele lieve vrouw, misschien iets te lief. Ze heeft een (grote dikke rode) kater en deze loopt vaak naar buiten. Vervolgens komen wij er achter dat het poezenbeest in onze tuin zijn behoefte doet. We hebben de buurvrouw er al meermaals op aangesproken. Ze zegt dan, ach ja, dat doen katten nu eenmaal. Of, ik zal hem binnen houden... maar dat duurt geen week en dan begint het weer. Nu ben ik er natuurlijk niet altijd bij maar ik tref pas kattenpoep aan in mijn tuin sinds zij er woont.
Nu snap ik echt wel dat ik bij aanhoudende overlast de politie niet kan bellen, maar vies is het wel. Ik zou graag willen dat ik geen poep meer in de tuin vind. Onze tuin is best groot dus stroom of iets dergelijks over het hek of de heg spannen is bijna onmogelijk. Ik blijf gewoon in contact met de buurvrouw maar soms heb ik het idee dat ze het ook gewoon niet snapt dat en wat ze hier aan moet doen.
Is het wel ergens wettelijk of in beleid vastgelegd dat een huisdier geen overlast mag veroorzaken? Want dat de buurvrouw haar kat voortaan binnen gaat houden zie ik niet gebeuren. Misschien helpt dit het gesprek en mijn kijk op de situatie ondersteunen.
Overlast kat
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Overlast kat
U bent bij de politie inderdaad niet aan het juiste adres. Uiteraard mag men geen overlast ondervinden van het huisdier van een ander alleen bij geluidsoverlast zou er rol voor de politie kunnen zijn. Voor alle andere vormen zult u het in het civiele recht moeten gaan zoeken. Het zou zo maar een Rijdende Rechter casus kunnen zijn.
Stay safe out there.
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Overlast kat
Heb je zelf dieren en zo ja, komen die in de tuin?
Als dit niet het geval is, dan is dit misschien een oplossing
Als dit niet het geval is, dan is dit misschien een oplossing
Dierenverjager online kopen | LIDL
Dierenverjager bij LIDL online kopen ✅ Kies je leverdag ✅ Ook 's avonds bezorgd ✅ 30 Dagen bedenktijd ✅ Gratis retournerenRe: Overlast kat
Goed dat u probeert het gesprek gaande te houden. Het argument dat katten dat nu eenmaal doen vrijwaart haar niet van haar plicht geen overlast te veroorzaken. Echter is het voor de verstandhouding ook niet fijn om dit te laten escaleren in een ruzie want dat levert alleen maar stress op. Wellicht kunt u samen om de tafel om naar oplossingen te kijken? Dat u snapt dat een kat zijn eigen zin doet maar dat u er wel last van heeft en dat het haar verantwoordelijkheid is.
Altijd binnen houden hoeft misschien ook niet eens. Ik had voor mijn kat een extra kattenbak in de schuur als hij buiten was, daar maakte hij ook echt gebruik van.
Andere opties zijn om te kijken naar een goede kattenwering zodat hij niet in uw tuin kan komen, alleen is het dan weer: wie betaalt het? Goedkopere opties werken soms ook al zoals kattenschrik strooien.
Ik heb ook last van katten van anderen. Mijn tuin katproof maken gaat me teveel kosten maar kattenschrik strooien doe ik wel. En ik ga lavendel rondom planten. Daar schijnen ze niet van te houden. En voor mij betekent dat weer meer vlinders en bijen in de tuin, en de geur is lekkerder dan de poep
Altijd binnen houden hoeft misschien ook niet eens. Ik had voor mijn kat een extra kattenbak in de schuur als hij buiten was, daar maakte hij ook echt gebruik van.
Andere opties zijn om te kijken naar een goede kattenwering zodat hij niet in uw tuin kan komen, alleen is het dan weer: wie betaalt het? Goedkopere opties werken soms ook al zoals kattenschrik strooien.
Ik heb ook last van katten van anderen. Mijn tuin katproof maken gaat me teveel kosten maar kattenschrik strooien doe ik wel. En ik ga lavendel rondom planten. Daar schijnen ze niet van te houden. En voor mij betekent dat weer meer vlinders en bijen in de tuin, en de geur is lekkerder dan de poep