verschil straf

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

koen
Infopolitie Gast

verschil straf

Ongelezen bericht door koen »

ik lees best vaak dat iemand een stevige voorwaardelijke straf heeft gekregen. maar wat is nu zwaarder een werkstraf of een voorwaardelijke straf. ik zou zeggen dat werkstraf zwaarder is want bij voorwaardelijk hoef je niet te werken. of zie ik iets over het hoofd?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht: Man

Re: verschil straf

Ongelezen bericht door Proost »

Dat ligt ook een beetje hoe je het ervaart. Wat veel mensen echter vergeten is dat bij een voorwaardelijke straf, de voorwaarde is dat je geen strafbare feiten pleegt in die tijd.

Zo heb ik eens een vrouw staande gehouden op een snorfiets die onder invloed bleek te rijden van alcohol. Echter, de vrouw had nog een voorwaardelijke straf van twee jaar open staan voor een mishandelingszaak. Rijden onder invloed is een misdrijf, dus dan komt de voorwaardelijke straf om de hoek kijken.

Je hebt dus twee jaar een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. En als je toch de fout in gaat, ook al lijkt het feit niet eens op waar je de voorwaardelijke straf voor hebt gekregen, dan is het bijltjesdag.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: verschil straf

Ongelezen bericht door MotoRon »

Bij een voorwaardelijke straf word je (nog) niet opgesloten. Als je binnen de proeftijd (meestal 1 tot 2 jaar) iets strafbaars doet of je niet houdt aan de voorwaarden die de rechter aan je heeft gesteld, dan gaat je voorwaardelijk opgelegde straf in en kan je worden opgesloten.

De werkstraf/taakstraf is een straf voor minder zware misdrijven of misdrijven onder verzachtende omstandigheden. Tijdens de taakstraf moet iemand onbetaald werk doen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Plaats reactie