Ik heb een hele tijd in een nare situatie gezeten waardoor er in december ‘23 of januari ‘24 besloten is een AOL op mijn adres te zetten.
Hoe lang blijft deze AOL staan? De desbetreffende zaak is door het OM geseponeerd. Maar staat de AOL nog wel op dit adres dan geregistreerd of is het zo dat als een zaak word ‘afgerond’ de AOL ook verdwijnt?
hoelang blijft een AOL op een adres?
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Re: hoelang blijft een AOL op een adres?
Een AOL wordt voor een periode vastgesteld. Die periode kan verlengd worden. Zonder verlenging verdwijnt de AOL.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Hi,
Bedankt voor uw reactie.
Voor zo ver mij bekend is, is daar geen periode over afgesproken. Er is ook geen contact over geweest of het nodig was om te verlengen. De zaak is afgelopen december/januari geseponeerd per brief. Alleen over de AOL is geen einddatum afgesproken of contact over geweest. Zal dit dan betekenen dat het is opgeheven?
Bedankt voor uw reactie.
Voor zo ver mij bekend is, is daar geen periode over afgesproken. Er is ook geen contact over geweest of het nodig was om te verlengen. De zaak is afgelopen december/januari geseponeerd per brief. Alleen over de AOL is geen einddatum afgesproken of contact over geweest. Zal dit dan betekenen dat het is opgeheven?
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Wat is een AOL?
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 37
Een Afspraak op Locatie. Zijn er bijzonderheden op een adres, dan kan dit hierin gezet worden. Bij Burgers Zoo bijvoorbeeld dat de sirene uitgezet moet worden bij de hulpdiensten als ze in de buurt zijn om de dieren niet overstuur te maken. O.a. op de meldkamer wordt dit veel gebruikt als er collega's aangestuurd worden. Zowel politie, brandweer en ambulance kunnen hier gebruik van maken.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
'AOL' betekent 'Afspraak op Locatie' wat inhoudt dat er voor dat specifieke adres een specifieke aanpak geldt.
Dit kan inhouden dat er minimaal met 4 agenten wordt binnengetreden, een hondengeleider altijd meegaat, etc etc..
Het is gewoon een extra voorzorgsmaatregel omdat er zich extreme situaties hebben voorgedaan op dat specifieke adres.
Dit kan van alles zijn zoals het aantreffen van vuurwapens, extreem agressieve bewoners (richting elkaar of de politie), mensen die de gaskraan open hebben gedraaid, etc etc..
Wat zijn de gevolgen?
Zoals wel duidelijk is maakt het de politie dus geen barst uit of iemand wel of niet veroordeeld is, of een zaak wel of niet geseponeerd is.
De extremiteit heeft zich nou eenmaal voorgedaan en de politie past die waarschuwing (bedoeld voor de eigen collega's) niet aan omdat het OM de zaak niet interessant genoeg vindt.
Zoals Swat al aangeeft kan iets wel 'verjaren' (de afgelopen 4 jaar heeft zich geen gekkigheid meer voorgedaan), maar zomaar even wissen omdat er strafrechtelijk geen gevolgen zijn is absoluut geen optie..
Sprak ik na Julio...
Dit kan inhouden dat er minimaal met 4 agenten wordt binnengetreden, een hondengeleider altijd meegaat, etc etc..
Het is gewoon een extra voorzorgsmaatregel omdat er zich extreme situaties hebben voorgedaan op dat specifieke adres.
Dit kan van alles zijn zoals het aantreffen van vuurwapens, extreem agressieve bewoners (richting elkaar of de politie), mensen die de gaskraan open hebben gedraaid, etc etc..
Wat zijn de gevolgen?
Zoals wel duidelijk is maakt het de politie dus geen barst uit of iemand wel of niet veroordeeld is, of een zaak wel of niet geseponeerd is.
De extremiteit heeft zich nou eenmaal voorgedaan en de politie past die waarschuwing (bedoeld voor de eigen collega's) niet aan omdat het OM de zaak niet interessant genoeg vindt.
Zoals Swat al aangeeft kan iets wel 'verjaren' (de afgelopen 4 jaar heeft zich geen gekkigheid meer voorgedaan), maar zomaar even wissen omdat er strafrechtelijk geen gevolgen zijn is absoluut geen optie..
Sprak ik na Julio...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
In het geval van gast zal de AOL waarschijnlijk hebben ingehouden dat bij een melding vanaf dat adres met prio een eenheid ter plaatse moet gaan omdat er sprake is van huiselijk geweld en dat hierbij ook aanduiding van de betrokkenen.
Mijn ervaring is dat dit soort AOL's voor perioden van max enkele maanden worden uitgegeven en verlengd worden bij nieuwe incidenten. Niet zelden heeft de wijkagent hierin ook een sturende rol.
Bewoners van het betreffende adres hebben geen beslissende of adviserende rol in het laten voortduren of opheffen van de AOL.
Het lijkt mij het beste dat gast contact met de wijkagent opneemt over de vraag of een AOL nog van kracht is en nog blijft voort duren.
Mijn ervaring is dat dit soort AOL's voor perioden van max enkele maanden worden uitgegeven en verlengd worden bij nieuwe incidenten. Niet zelden heeft de wijkagent hierin ook een sturende rol.
Bewoners van het betreffende adres hebben geen beslissende of adviserende rol in het laten voortduren of opheffen van de AOL.
Het lijkt mij het beste dat gast contact met de wijkagent opneemt over de vraag of een AOL nog van kracht is en nog blijft voort duren.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Prima advies (contact met de wijkagent). Die kan u zeker aan de informatie helpen.