Twee vragen:
1: Stel, er wordt een zorgmelding gedaan, er bestaat een reële kans dat het op een gedwongen opname uitloopt omdat iemand een gevaar voor zichzelf en/of anderen vormt. De persoon in kwestie duikt vervolgens onder om zich aan de hulp van het GGZ/Bemoeizorg te onttrekken.
Is het dan strafbaar deze persoon onderdak te verlenen en niet aan de politie over te dragen als deze aan de deur komt?
2: Mag de politie een huis doorzoeken als er aanwijzingen zijn dat de persoon in kwestie daar verblijft?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Vraag m.b.t. Zorgmelding/Gedwongen Opname
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Vraag m.b.t. Zorgmelding/Gedwongen Opname
Ik kan je geen zeker antwoord geven, maar een dergelijk persoon in je huis laten lijkt mij niet strafbaar. In ieder geval niet onder artikel 189 Strafrecht. En ik kan geen ander relevant artikel bedenken. Wel kan de politie bij voldoende aanleiding je huis binentreden en daar mag je je niet tegen verzetten.
Bedenk dat iemand niet zomaar gedwongehn opgenomen kan worden en een dergelijk persoon hulp nodig heeft. Het kan onverantwoord zijn iemand deze hulp te onthouden. Als er wat gebeurt zou je hiervoor (civielrechtelijk) aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Bedenk dat iemand niet zomaar gedwongehn opgenomen kan worden en een dergelijk persoon hulp nodig heeft. Het kan onverantwoord zijn iemand deze hulp te onthouden. Als er wat gebeurt zou je hiervoor (civielrechtelijk) aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Als een rechter een zorgmachtiging afgeeft inhoudende dat de zorg behoevende persoon in een gesloten inrichting moet worden opgenomen zou het verbergen van die persoon een overtreding van artikel 184 wetboek van strafrecht (belemmering) of wellicht artikel 191 Wetboek van strafrecht op kunnen leveren.
De woning lijkt mij op grond van artikel 3 van de politiewet betreden mogen worden in het kader van het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven.
De woning lijkt mij op grond van artikel 3 van de politiewet betreden mogen worden in het kader van het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven.
Stay safe out there.
Kleine aanvulling voor @SWAT Dat is tegenwoordig art 7 lid 2 Pw.
@TS 1. De vraag komt niet uit het niets. Ik zou je ernstig willen afraden om iemand in huis te nemen (of bij je onder te laten duiken) waarvan professionele zorgverleners, en dat is meestal de psychiater die hier heel erg lang voor geleerd heeft, besloten hebben dat een gedwongen opname verantwoord is. De drempel om iemand tegen zijn wil gesloten op te nemen is in Nederland ontzettend hoog. Veel te hoog als je het mij vraagt. De keren dat ik iemand weer naar buiten moest sturen omdat die 'niet gek genoeg was' overschaduwen de gevallen dat iemand daadwerkelijk opgenomen werd in veelvoud. In veel gevallen ging het daarna alsnog goed fout met ernstig letsel of de dood tot gevolg. Men is hier heel erg voorzichtig mee. Als de gedwongen opname dus al afgegeven wordt is daar duimen dik bewijs genoeg voor om dit te onderbouwen. Je kent vaak het hele verhaal ook niet en als iemand tevens verdacht wordt om zich schuldig gemaakt te hebben aan iets strafbaars zou dat in sommige gevallen strafbaar kunnen zijn.
2. Ja dat mag. In het geval van art 7 Pw hoeven ze niet eens een machtiging nodig als dat dringend noodzakelijk is. Wederom, degene die gedwongen opgenomen dient te worden is het vaak niet eens met die dringende noodzakelijkheid dus zal je dat echt niet vertellen.
@TS 1. De vraag komt niet uit het niets. Ik zou je ernstig willen afraden om iemand in huis te nemen (of bij je onder te laten duiken) waarvan professionele zorgverleners, en dat is meestal de psychiater die hier heel erg lang voor geleerd heeft, besloten hebben dat een gedwongen opname verantwoord is. De drempel om iemand tegen zijn wil gesloten op te nemen is in Nederland ontzettend hoog. Veel te hoog als je het mij vraagt. De keren dat ik iemand weer naar buiten moest sturen omdat die 'niet gek genoeg was' overschaduwen de gevallen dat iemand daadwerkelijk opgenomen werd in veelvoud. In veel gevallen ging het daarna alsnog goed fout met ernstig letsel of de dood tot gevolg. Men is hier heel erg voorzichtig mee. Als de gedwongen opname dus al afgegeven wordt is daar duimen dik bewijs genoeg voor om dit te onderbouwen. Je kent vaak het hele verhaal ook niet en als iemand tevens verdacht wordt om zich schuldig gemaakt te hebben aan iets strafbaars zou dat in sommige gevallen strafbaar kunnen zijn.
2. Ja dat mag. In het geval van art 7 Pw hoeven ze niet eens een machtiging nodig als dat dringend noodzakelijk is. Wederom, degene die gedwongen opgenomen dient te worden is het vaak niet eens met die dringende noodzakelijkheid dus zal je dat echt niet vertellen.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Opmerking van moderator Skipperje
Ik lees niet in de vraag dat TS zelf dit van plan is. Het kan ook juist zijn dat TS bezorgd is omdat een kennis dit gaat of wil doen. Laten we ons daarom beperken tot antwoorden op gestelde vragen. Overigens kan de informatie van @Proost nuttig zijn, maar houd het algemeen.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit