Strafbeschikking
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Strafbeschikking
Beste-
Ex moet voorkomen ivm stalking. Echter moet hij naar reclassering. Is er kan dat dit alsnog wordt afgedaan met een strafbeschikking?
Ex moet voorkomen ivm stalking. Echter moet hij naar reclassering. Is er kan dat dit alsnog wordt afgedaan met een strafbeschikking?
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Re: Strafbeschikking
In theorie zou stalking met een strafbeschikking afgedaan kunnen worden. De maximum straf is immers 3 jaar.
Im de praktijk zal.dit niet snel gebeuren omdat via de strafbeschikking weinig mogelijkheden zijn om de verdachte gedragsmaatregelen op te leggen en te dwingen zich daar aan te houden.
Dit kan alleen via de rechter door het opleggen van bijzondere voorwaarden om combinatie met een voorwaardelijke straf.
Im de praktijk zal.dit niet snel gebeuren omdat via de strafbeschikking weinig mogelijkheden zijn om de verdachte gedragsmaatregelen op te leggen en te dwingen zich daar aan te houden.
Dit kan alleen via de rechter door het opleggen van bijzondere voorwaarden om combinatie met een voorwaardelijke straf.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Bedankt!
Maar bij een strafbeschikking kan toch ook een contactverbod opgelegd worden?
Maar bij een strafbeschikking kan toch ook een contactverbod opgelegd worden?
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Dat kan maar is niet af te dwingen omdat er geen sanctie tegenover staat behalve dat de zaak dan naar de rechter verwezen moet worden.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Ah Oke, maar het OM heeft 4 jaar geleden toen hij is opgepakt al contactverbod gehad, sindsdien is het stil, dus verwacht niet dat hij nog contact zoekt. Daarom dacht ik via OM is misschien sneller klaar.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
In de aanloop naar een rechtszitting kan het OM een verdachte een zogenaamde gedragsaanwijzing geven voor de maximale duur van 90 dagen. Middels die aanwijzing kan bijvoorbeeld een contact en een locatieverbod worden gegeven. Het niet houden aan de aanwijzing levert een strafbaar feit op. De aanwijzing kan alleen worden gegeven als onderliggende zaak bij de strafrechter afgehandeld gaat worden. Afhandeling via een strafbeschikking mag niet.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Klopt dit wel Swat? Ik ken ook iemand die een contactverbod kreeg van het OM, daarna is de zaak toch geseponeerd omdat het rustig bleef.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Het OM kan altijd tot aan de zitting van de strafrechter nog besluiten een zaak te seponeren. De wetgever heeft de gedragsaanwijzing niet bedoeld als een alternatieve wijze van bestraffing maar als een veiligheidsmaatregel dus seponeren omdat het rustig is gebleven door de gedragsaanwijzing is eigenlijk ongewenst maar formeel wettelijk wel mogelijk. De gedragsaanwijzing mag niet voor elke wissewasje ingezet worden, er moeten wel ernstige feiten aan ten grondslag liggen waarbij een sepot niet direct voor de hand zal liggen. Uiteraard blijft het mogelijk dat bij afronding van een onderzoek kan blijken dat er uiteindelijk onvoldoende bewijs is om met succes te kunnen vervolgen en dan onkomt men niet aan een sepot.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Bedankt allemaal voor reactie.
Ik vroeg dit omdat het al een paar jaar geleden gebeurd is en ik niet verwacht dat hij nog contact zoekt. Ik zag op tv dat ze lichtere zaken ( tot 6 jaar ) meer via het OM wilden afdoen, en er zelfs al zaken van de planning afgehaald werden om zelf af te doen.
Dat zou voor mij feitelijk ook goed zijn.
Ik vroeg dit omdat het al een paar jaar geleden gebeurd is en ik niet verwacht dat hij nog contact zoekt. Ik zag op tv dat ze lichtere zaken ( tot 6 jaar ) meer via het OM wilden afdoen, en er zelfs al zaken van de planning afgehaald werden om zelf af te doen.
Dat zou voor mij feitelijk ook goed zijn.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Opmerking van moderator MotoRon
We dwalen nu wel af van de vraag van TS Eura. We zitten in het gastendeel, waar we de vraag beantwoorden.Andere forumdelen bieden meer dan voldoende mogelijkheden voor discussies e.d.