Is dit door rood rijden?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
GastSteltVraag
Infopolitie Gast

Is dit door rood rijden?

Ongelezen bericht door GastSteltVraag »

Goedemiddag,

Ik reed een kruispunt op. Het was groen toen ik het kruispunt op reed. De mensen voor mij op het kruispunt liepen vast (gaven elkaar geen voorrang zoals het hoorde) waardoor ik vast stond. Uiteindelijk werd het stoplicht achter mij rood en gingen andere bestuurders (links/rechts) het kruispunt op. De meest veilige optie was stil blijven staan dus dat moest ik doen. Ik stond dus op een kruispunt nadat het stoplicht achter mij rood was, maar toen ik er op reed was het dus nog groen. Ik weet dat dit niet handig was, had beter kunnen wachten maar mijn vraag is, heb ik door rood gereden?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Is dit door rood rijden?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Juridisch gezien niet; 'Door rood rijden' betekent het stopgebod negeren. Heeft ook niets met de stopstreep te maken, dat is een hele andere overtreding.

Zoals u zelf aangeeft heeft u het rode verkeerslicht niet genegeerd, u heeft wel de kruising niet vrijgehouden zoals oa ook de bedoeling is conform art 14 rvv. Hoe dan ook; daar zult u niet voor bekeurd worden. Voor wat het 'door rood rijden' betreft; een dergelijke camera maakt 2 foto's, als daar niet uit blijkt dat u bewust door het rood bent gereden krijgt u geen acceptgiro thuisgestuurd.

Even afwachten cq inloggen op mijn cjib.nl en dan weet u het snelst waar u aan toe bent. Mocht er wel een enveloppe volgen, bezwaar maken kan altijd..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten