rijden motor met rijbewijs b

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
beninfo
Infopolitie Gast

rijden motor met rijbewijs b

Ongelezen bericht door beninfo »

hallo,

ik heb mijn B-E rijbewijs gehaald in 1980.
zat ff te googelen of ik met rijbewijs B ook motor mag rijden maar zie erg veel tegenstrijdige antwoorden op het www.

1; zo lees ik dat als ik mijn B rijbewijs gehaald heb VOOR 1989 dan mag ik met B rijbewijs alle motoren tot de zwaarste klasse rijden die ik wil?

2;en tot slot ook deze gelezen, heb je voor 2013 je B rijbewijs gehaald dan zou je tot 25kw motoren mogen rijden ?

maar als ik rijksoverheid.nl lees dan wordt er simpelweg gezegd dat je NOOIT een motor mag rijden met een B rijbewijs behalve de 3 wielige piaggio.

wie heeft het goede antwoord ?

mvg en bvd, ben.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht: Man
Leeftijd: 38

Re: rijden motor met rijbewijs b

Ongelezen bericht door Mitch »

De site van rijksoverheid klopt.

De politie heeft ook een handige webapp:

https://webapps-az-a.politieacademie.nl/rijbewijs
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

@TS, ik weet natuurlijk niet wat je bronnen op het www zijn. Maar als Facebook er een van is kun je er vrijwel zeker van zijn dat het niet klopt.
Opzich ben ik dan ook niet benieuwd waar er staat dat je alle motoren mag rijden zolang je je B rijbewijs voor 1989 hebt gehaald. Dit is gewoonweg niet waar en is ook niet zo geweest.

Mijn vader heeft in de jaren 60 bij defensie een speciaal rijbewijs gehaald waarbij hij op het gemeentehuis (burger rijbewijs) alles kon laten bij schrijven. Had dus zijn papiertje na één enkel rijexamen helemaal vol..... Behalve zijn A rijbewijs. Die moest apart gehaald worden.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

beninfo schreef: 01 mar 2025, 19:25 maar als ik rijksoverheid.nl lees dan wordt er simpelweg gezegd dat je NOOIT een motor mag rijden met een B rijbewijs behalve de 3 wielige piaggio.
Alle 3-wielige motoren zolang de afstand tussen de voorwielen meer dan 60 cm is. Het heeft dus niet met een merk te maken (al waren dat wel de eersten die zo'n motor op de markt brachten)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een kleine uitleg waar al die verwarring vandaan komt. In 2013 is de wetgeving betreffende rijbewijzen gewijzigd. Voor 2013 mocht je met rijbewijs B rijden in/op motorrijtuigen op 3 en 4 wielen en was het rijbewijs A alleen voor motorrijtuigen met 2 wielen, eventueel met zijspan. In die tijd is o.a. de Piaggio ontwikkeld. Waarom? Omdat in de Regeling voertuigen stond dat 2 wielen op 1 as, als 1 wiel werden beschouwd als de afstand minder dan 46 cm was. Dus als je deze afstand iets breder maakte, zoals bij de Piaggio, was dit uiterlijk een motorfiets, maar dan wel één op 3 wielen en daarmee mocht je rijden met rijbewijs B. Nu is de wetgeving zo dat rijbewijs B alleen geldig is voor motorrijtuigen op 4 of meer wielen en geeft rijbewijs B dus geen bevoegdheid meer voor deze Piaggio. Maar had je je rijbewijs B gehaald voor 19 januari 2013, dan bleef je bevoegdheid om ook met 3 wielers te rijden geldig. Dus mag beninfo wel op een Piaggio rijden, omdat zijn rijbewijs B daarvoor nog geldig is. De rest van alle vragen zijn wel beantwoord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron

Ongelezen bericht door MotoRon »

De regelgeving in Nederland moest i.v.m. de 3de Europese rijbewijsrichtlijn aangepast worden. Die rijbewijsrichtlijn had tot doel de regelgeving m.b.t. rijbewijzen in Europa gelijk te trekken. De overgangsregeling bepaalde dat eerder afgegeven rijbewijzen geldig zouden blijven. De nieuwe regelgeving ging in op 19 januari 2013, dus het gold voor rijbewijzen die voor die datum afgegeven waren.

Wetstekst

RICHTLIJN 2006/126/EG. Art. 13 lid 2 Vóór 19 januari 2013 verleende rijbevoegdheden worden niet ingetrokken of op welke wijze dan ook anders gekwalificeerd door de bepalingen van deze richtlijn.)
Ik kan nergens terugvinden dat de afstand tussen de wielen van 60 cm maatgevend was voor het rijbewijs of de voertuigcategorie, wel moesten de wielen symetrisch geplaatst zijn. Als die afstand wel ergens genoemd wordt, laat ik me graag aanvullen/verbeteren. De 460 mm zoals @Skipperje noemt is wel terug te vinden.

Artikel 4 onder 3 van de RICHTLIJN 2006/126/EG

Wetstekst

3. Motorrijwielen met of zonder zijspan en gemotoriseerde driewielers:
onder „motorrijwiel” worden verstaan tweewielige voertuigen met of zonder zijspan, als omschreven in artikel 1, lid 2, punt b, van Richtlijn 2002/24/EG;
onder „gemotoriseerde driewieler” worden verstaan voertuigen op drie symmetrisch geplaatste wielen, als omschreven in artikel 1, lid 2, punt c, van Richtlijn 2002/24/EG;
Deze laatstgenoemde richtlijn zegt in artikel 1 lid 2 onder c:

Wetstekst

driewielers, d.w.z. voertuigen op drie symmetrisch geplaatste wielen (categorie L5e), met een motor waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt indien het een motor met inwendige verbranding betreft, en/of met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/h.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
beninfo
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beninfo »

iedereen bedankt voor de verduidelijking.

als iemand het nog wil checken waar de verwarring vandaan hier de link die mij totaal op het verkeerde been zette, dus ga er vanuit dat dit artikel totaal niet waar is, bi jdeze de link;

Mag je motorrijden met het rijbewijs B?

Wil je de wind door je haren voelen als je rijdt? Of eindelijk van die drukke stadse straten ontsnappen om heerlijk open wegen op te zoeken? Dan is misschi
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat een enorm slecht artikel.

Piet