Zijn deze cosplay/kostuum nepwapens toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
101danny101
Infopolitie Gast

Zijn deze cosplay/kostuum nepwapens toegestaan?

Ongelezen bericht door 101danny101 »

Dag infopolitie,

Ik ben een cosplayer/ kostuummaker en ik maak graag mijn eigen kostuums en rekwisieten na van videogames. Ik wil een project beginnen voor de videogame "rust", waarin digitale wapens van schrootmateriaal bestaan. Ze lijken totaal niet op de traditionele zwarte wapens zoals wij dat kennen, maar vallen misschien gedeeltelijk toch onder "te soortgelijk". Vandaar dat ik graag aan de hand van plaatjes zou willen vragen wat hiervan toegestaan is om volledig onfunctioneel, veilig en gemarkeerd na te maken om cosplayfoto's in de natuur mee te maken?
IMG_9169.jpeg
Met vriendelijke groet,
Danny

Opmerking van moderator MotoRon

Afbeelding zichtbaar gemaakt
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht: Man

Re: Zijn deze cosplay/kostuum nepwapens toegestaan?

Ongelezen bericht door Proost »

Misschien is het een open deur, maar ik zou jou eigenlijk willen vragen wat je er zelf van denkt?

Mijns inziens lijkt dit meer op een hotdog dan op een wapen. Ik zie het probleem dan ook niet. Maar ga er vanuit dat jij dat ook niet gezien hebt.
Zou bijna gaan denken dat we hier getrolld worden...
101danny101
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door 101danny101 »

de andere plaatjes lijken duidelijk niet te laden vandaar dat u misschien denkt dat het onserieus is, maar ik ben verder wel serieus!
Bekijk hier de andere 2 plaatjes:
IMG_9170.jpeg
IMG_9171.jpeg
Denkt u er nu nog steeds hetzelfde over? de ""hotdog" eoka" was het minste van mijn zorgen inderdaad!
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

101danny101 schreef: 27 feb 2025, 16:19 maar vallen misschien gedeeltelijk toch onder "te soortgelijk".
Als ik iemand met dit soort attributen op straat zou zien zou ik denken aan huisvlijt van een 10-jarige die wat afvalmateriaal uit de schuur in elkaar heeft geknutseld. Ik zou er niet eens voor uit de auto komen.
Zeker na jouw eerste voorbeeld ging ik er ook van uit dat dit niet echt serieus bedoeld was
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
pretorian83
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jaap
Leeftijd: 41

Ongelezen bericht door pretorian83 »

Een nepwapen – bijvoorbeeld een gelblaster - die niet voldoet aan de Europese Speelgoed richtlijn en die qua vorm en afmeting precies lijkt op een echt vuurwapen, is sowieso een verboden wapen van de Wet wapens en munitie. De kleur van de gelblaster is niet belangrijk; voor de wet telt alleen de vorm en de afmeting.

Ik denk dat je als vuistregel moet aanhouden dat als iemand kan twijfelen of het een echt of nep-wapen is, dat je er dan verstandig aan doet om het niet mee te brengen. Op evenementen waar cosplay wordt georganiseerd staan vaak duidelijke richtlijnen en wordt er bij de ingang vaak ook gecontroleerd op wat wel en niet mag.
Gesloten