Beste forum infopolitie,
Aankomende week heb ik het psychologisch onderzoek voor de selectie tot politieagent.
Nu weet ik dat je je op het onderdeel rollenspel niet echt kunt voorbereiden.
Echter, ben ik benieuwd naar wat een voorbeeld is van een rollenspel casus? Ik heb gewoonweg geen idee wat ik hierin kan verwachten.
Alvast bedankt!
Psychologisch onderzoek
Moderator: Moderatorteam
Re: Psychologisch onderzoek
Die rollenspellen wisselen natuurlijk nogal eens. Daarnaast zal afhankelijk van jou gedrag de acteur andere keuzes maken. Dus een vaste casus is er niet.
Ga ervan uit dat de kerncompetenties erin terugkomen. Dus overwicht, flexibiliteit, stressbestendigheid, etc. Als het goed is weet je welke het belangrijkste zijn.
Er is niet een ‘goed’ of ‘fout’. Laat jezelf zien en durf te doen.
Ga ervan uit dat de kerncompetenties erin terugkomen. Dus overwicht, flexibiliteit, stressbestendigheid, etc. Als het goed is weet je welke het belangrijkste zijn.
Er is niet een ‘goed’ of ‘fout’. Laat jezelf zien en durf te doen.
Het is vooral de bedoeling dat je dicht bij jezelf blijft en dat ze zien wie jij bent, dus geen opgevoerd toneelstukje dat je vooraf hebt kunnen oefenen. Je moet vooral geen gedrag laten zien waarvan jij denkt dat het gewenst is.
Ik ga dan ook geen voorbeelden noemen hier want elke casus is anders.
Ze willen zien hoe jij op een acteur reageert en andersom. Je zult hierin een beetje uitgedaagd worden. Denk dan aan bepaalde emoties die de acteur laat zien, of bepaalde dingen tegen je zegt.
Ik ga dan ook geen voorbeelden noemen hier want elke casus is anders.
Ze willen zien hoe jij op een acteur reageert en andersom. Je zult hierin een beetje uitgedaagd worden. Denk dan aan bepaalde emoties die de acteur laat zien, of bepaalde dingen tegen je zegt.
- pretorian83
- Nieuw lid
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
- Leeftijd: 41
Een paar weken geleden heb ik mijn psychologisch onderzoek gehad voor mijn sollicitatie naar de functie centralist meldkamer. Dit is echter zonder een rollenspel, maar in het verleden heb ik bij mijn opleiding tot agent wel het rollenspel gehad. Je kunt je hiervoor inderdaad niet echt voorbereiden, maar zowel tijdens het gesprek en het rollenspel is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij jezelf te (blijven) staan.
Zoals eerder aangegeven is er niet echt een goed of fout, maar wordt er vooral gekeken of je leiding kunt geven, hoe je reageert en hoe dit dom gezegd uit je mond komt. Als ik erop terug kijk dan vliegt zo'n gesprek en rollenspel om en ik vond het eerlijk gezegd niet heel erg spannend. In ieder geval heel veel succes!
Zoals eerder aangegeven is er niet echt een goed of fout, maar wordt er vooral gekeken of je leiding kunt geven, hoe je reageert en hoe dit dom gezegd uit je mond komt. Als ik erop terug kijk dan vliegt zo'n gesprek en rollenspel om en ik vond het eerlijk gezegd niet heel erg spannend. In ieder geval heel veel succes!