Ik woon in een oude veenpolder, dus veel, heel veel sloten tussen de stukken grond in. In deze polder is eigenlijk zo’n beetje alle grond prive-eigendom. De sloten dus ook. Zo ook mijn perceel: aan 3 kanten een sloot erom heen. 2 van die sloten zijn volledig van mij, de 3e is voor de helft van mij en de andere helft is van mijn buren. Dit gaat dus op voor zo’n beetje elke sloot in deze polder. Er zijn een paar grotere vaarten die als hoofdwaterweg dienen en al het water aansluiten op het gemaal. Deze sloten zijn van het waterschap.
Ik vraag me nu af hoe dat zit met de toegang met een kano en je kunt kilometers varen. In 1 sloot staan sinds kort borden met verboden toegang. Dat maakt dat ik me afvraag hoe het eigenlijk zit met het varen in sloten die feitelijk prive zijn. Daarom hierbij de vraag: mag je op sloten die op prive-grond liggen eigenlijk zomaar varen?
Sloten op eigen grond
Moderator: Moderatorteam
Re: Sloten op eigen grond
Ik ben even aan het zoeken geweest maar behalve allerlei plichten die je hebt zoals het onderhouden van die sloot met allerlei bijbehorende verordeningen is er zo snel niet veel te vinden over het bevaren van een sloot.
Neem even contact op met je eigen waterschap, zij zijn hiervoor je aanspreekpunt, dit is geen politiezaak.
Neem even contact op met je eigen waterschap, zij zijn hiervoor je aanspreekpunt, dit is geen politiezaak.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Dat iets prive bezit is wil niet zeggen dat anderen er geen gebruik van mogen maken. Veel wegen zijn prive bezit maar mogen door een ieder gebruikt worden omdat ze voor een ieder toegangkelijk zijn. Dat wordt pas anders als de toegang duidelijk en ondubbelzinnig wordt verboden of beperkt. Maar je kunt een weg die voor een ieder toegangkelijk is niet zomaar afsluiten. Na een aantal jaar verkrijgt het een publieke bestemming. Hoe dat precies met een sloot zit weet ik niet, maar vermoedelijk is er een gelijksoortige regeling. Waar de sloot de erfgrens is heb je een probleem als 1 eigenaar het verbied en de andere het niet verbied. Beide eigenaren hebben namelijk het gebruik van de sloot en zullen er gezamelijk uit moeten komen. Anders moet de rechter de knoop doorhakken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
@maestro, in het geval van veenpolders zijn de sloten essentieel bij de afwatering. Ook al is TS eigenaar van de sloot, gelegen op zijn eigen grond, hij mag er niet zoveel mee, kan er ook niet zoveel mee want als ie m gaat dempen bijvoorbeeld dan staat over een week zijn land onder water. (Althans, dan wordt het water niet voldoende afgevoerd)
Dit is echt een vraag voor het waterschap, want die sloten zijn zo essentieel voor de afwatering, ik heb serieus geen idee of je die mag bevaren. Of dat nu is met een Kajak of met een 20-meter diesel jacht... (ik overdrijf uiteraard)
Dit is echt een vraag voor het waterschap, want die sloten zijn zo essentieel voor de afwatering, ik heb serieus geen idee of je die mag bevaren. Of dat nu is met een Kajak of met een 20-meter diesel jacht... (ik overdrijf uiteraard)
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Rechtspraak.nl - Zoeken in uitspraken
Zoeken in uitsprakenIk vrees dat het geen nieuwe sloot is en TS het gebruik heeft te dulden.Opmerking verdient dat de eigenaar van een niet afgesloten waterperceel die op duidelijke wijze, bijvoorbeeld door middel van daartoe bestemde ter plaatse aangebrachte borden, aan het publiek kenbaar maakt dat het niet is toegestaan om zich zonder zijn toestemming op het perceel te bevinden, aldus kan voorkomen dat het waterperceel openbaar wordt (art. 5:22 BW). Daarvoor is nodig dat de kennisgevingen niet pas zijn aangebracht nadat het water door feitelijk gebruik openbaar is geworden. Indien een water eenmaal openbaar is, dient de eigenaar van dat water normaal gebruik daarvan te dulden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
- Infopolitie Gast
Het gaat mij niet om de toegang van anderen tot mijn sloot, het ging mij meer in het algemeen om de toegang. Ik ben een van de weinige die veel in die polder vaart en vroeg me gewoon of hoe dat eigenlijk zit met het varen op water wat feitelijk prive-eigendom is.
Maar dat is dus geregeld.
Dank voor de antwoorden.
even of topic:
Een van mijn sloten is pas redelijk recent gegraven, net voor de overdracht van het perceel aan mij, als erf-afscheiding.
Het bizare is dat deze sloot kennelijk zomaar is gegraven, de oude eigenaar dacht (achteraf zeer terecht) dat wij wel een sloot tussen ons perceel en het volgende wilde en hij had die dag toch een graafmachine in gebruik.
Maar zodra de sloot gegraven was viel deze onder het gezag van het waterschap en moest aan hun regels (uitbaggeren, jaarlijkse schouwingen etc) voldoen.
Maar dat is dus geregeld.
Dank voor de antwoorden.
even of topic:
Een van mijn sloten is pas redelijk recent gegraven, net voor de overdracht van het perceel aan mij, als erf-afscheiding.
Het bizare is dat deze sloot kennelijk zomaar is gegraven, de oude eigenaar dacht (achteraf zeer terecht) dat wij wel een sloot tussen ons perceel en het volgende wilde en hij had die dag toch een graafmachine in gebruik.
Maar zodra de sloot gegraven was viel deze onder het gezag van het waterschap en moest aan hun regels (uitbaggeren, jaarlijkse schouwingen etc) voldoen.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Opmerking van moderator Skipperje
Nu TS tevreden is, kan het gesloten worden.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit