Kan de politie zomaar zien dat ik een uitkering heb/mijn werkgever?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sjoe
Infopolitie Gast

Kan de politie zomaar zien dat ik een uitkering heb/mijn werkgever?

Ongelezen bericht door Sjoe »

Hallo allen,

De vraag die ik wil stellen is: als ik een agent ontmoet, en die voert mijn gegevens in op het politiesysteem, zoals bij een controle, belletje naar 112 of aangifte afspraak.. kan deze dan zien of ik een uitkering heb, of waar ik op dat moment werk (aard van inkomen: loondienst, en werkgever?)

Een beetje een rare vraag, maar het gaat om mijn privacy, want ik heb een mentale aandoening waardoor ik in de Wajong loop, een uitkering voor jong-gehandicapten, als je met mij praat of van doen hebt is dat niet te zien of te merken aan gedrag, en ik schaam me ervoor en ben bang voor stigmatisatie of vooroordelen, dus ik hou in mijn dagelijkse contacten, als het ter sprake komt, "Wat doe je eigenlijk?", iedereen voor dat ik heftruck chauffeur ben, dus wel een normale baan heb. Ik ben dit soms ook, want in periodes dat het goed met me gaat, is dat het vakgebied waar in heen ga, en dan heb ik vrij snel een baan, maar door mijn problemen die op kunnen spelen is dat doorgaans maar van korte duur.

Concreet, mijn zorg is dat het alarmbellen kan geven als ik zeg dat ik (ergens) werk terwijl een agent gelijk kan zien van niet. Of dat ik op een bepaalde manier bejegend word, natuurlijk ook afhankelijk van waarom het contact plaatsvindt met de politie, maar dat daarbij mijn persoonlijke achtergrond zoals het "Gehandicapt" zijn, een rol kan spelen, tezamen met de andere factoren. Ik ga zeker niet ontkennen dat ik soms in slechte periodes ook qua gedrag onstabiel kan zijn, maar ik wil weten of ik me dus om het aspect van mijn handicap-uitkering op register hebben, een rol speelt. Want ik doe al jaren stinkend mijn best om in hoe ik mezelf presenteer, gedraag, kleed, style, juist als de ideale schoonzoon over te komen, een normaal iemand waar niks mee aan de hand is, deze druk leg ik mezelf op onder invloed van een sociale angst stoornis, en ofwel dat mensen oordelen achter mijn rug om, daar ben ik me wel van bewust. Maar ik wou even duiden waarom ik dit zo graag wil weten; op dit niveau van micro-management van, en over, je eigen presentatie en indruk die je wekt, vooral als je zulke issues hebt, kunnen dit soort bijzondere vragen best priemend zijn.
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Aasur
Geslacht: Man
Leeftijd: 40

Re: Kan de politie zomaar zien dat ik een uitkering heb/mijn werkgever?

Ongelezen bericht door Aasur »

Hallo Sjoe,
Nee, de politie kan zulke zaken pas zien wanneer dat voor een onderzoek nodig is is of wanneer het tijdens een onderzoek naar voren komt in bijvoorbeeld verhoren of bankgegevens. Buiten een onderzoek is het voor de politie ook totaal niet relevant om te weten.

Het is makkelijk om te zeggen dat je je er vooral niet voor moet schamen, maar als je dat wel doet, dan is de oplossing die je nu toepast een goede. Je bent heftruckchauffeur. Of dat nu een fulltime-job is, enkele uurtjes per week, of voorlopig even helemaal even niet, dat doet daar niets aan af.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht: Man

Re: Kan de politie zomaar zien dat ik een uitkering heb/mijn werkgever?

Ongelezen bericht door Proost »

De politie kan niet in het systeem zien waar je werkt. Alleen als je leugens gaat vertellen, kunnen die wel sneller aan de dag komen met wat wél in het systeem staat. Ga jezelf dus niet anders voor doen dan wie je echt bent. Er is ook niets mis mee wie je bent. Gewoon lekker jezelf zijn en ben daar vooral ook gelukkig mee.

Anderszijds, en dit wil ik toch maar even gezegd hebben, zorgen opvallende dingen wel voor aandacht. Zo heb ik ooit een keer een Wajong uitkering laten stopzetten na een staandehouding (en met hulp van ketenpartners). Daar waren we er ook snel achter dat hij een Wajong trok. Op zich niets mis mee, maar als je dan in een gehuurde Duitse Golf R32 dag dagelijks drugs gaat dealen krijg je wel vragen over de rechtmatigheid.
Als de politie een aanleiding ziet kunnen ze er dus wel achter komen. Als je geen aanleiding geeft is er weinig aan de hand en zal er geen haan naar kraaien.
Gesloten