Rijden met Amerikaans kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Rijden met Amerikaans kenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf. Ik ga misschien een tijdje in Nederland wonen. Mijn ouders zijn Nederlands, dus heb ik ook een Nederlands paspoort en van hun heb ik Nederlands geleerd. Ik heb altijd een keer remote willen werken en mijn paspoort geeft mij de mogelijkheid om in Europa te reizen. Ik blijf voor het Amerikaanse bedrijf werken.

Ik heb een Ford F-150. De jaarlijkse registration is erg prijzig in Nederland is mij verteld. Ik ben tijdelijk in Nederland voor misschien een of twee jaar. Daarna neem ik de auto mee terug. Ik heb het volgende gevonden:
Ik werk tijdelijk in Nederland voor een buitenlands bedrijf
Wordt u door uw buitenlandse werkgever tijdelijk in Nederland gedetacheerd? En wilt u uw auto met buitenlands kenteken gebruiken voor woon-werkverkeer? Dan mag u gewoon met uw auto in Nederland rijden. Dit komt omdat u een vrijstelling op basis van internationaal recht heeft. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen. U mag uw auto tijdens uw gehele detachering gebruiken zonder belasting te betalen.
De liability verzekering zou dan via een verzekering in Duitsland gaan. Die verzekeraar kan auto's met Amerikaans kenteken in Europa verzekeren voor de liability. Dan moet ik mijn registration voor drie jaar vooruit betalen en mijn emissions vlak voor vertrek registreren? Emissions is een soort MOT zoals in Engeland. Als je auto te veel emissions heeft, dan moet je dat laten repareren.

Mag ik het kenteken POLITIE gebruiken en daarmee rijden in Nederland? Wij mogen zelf onze kentekens kiezen en deze is nog beschikbaar. Ik wil graag mijn truck mee omdat ik een camper heb voor op de truckbed, zodat ik door Europa kan reizen. Ik wil wel in Nederland vestigen als home base.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Rijden met Amerikaans kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou, als ik het eea zo zit te lezen is het een aardig moeras van regels, zo lees ik ook:

Voorwaarden
Met dit formulier vraagt u een 'Vrijstelling bpm werknemer' aan. U kunt deze vrijstelling krijgen voor een motorrijtuig (personenauto, bestelauto of motor) met een buitenlands kenteken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U woont in Nederland en werkt voor een buitenlandse werkgever.
Uw werkgever stelt het motorrijtuig met buitenlands kenteken aan u ter beschikking.
Uw werkgever verklaart schriftelijk dat het motorrijtuig met buitenlands kenteken hoofdzakelijk bestemd is voor uw werk buiten Nederland.

U mag niet beslissen in welk land het motorrijtuig met buitenlands kenteken wordt geregistreerd.

Maar goed; we hebben hier een fiscaal wonder rondlopen, ze gaat u ongetwijfeld verder helpen..
Mijn gevoel zegt dat het rondrijden met een Amerikaans kenteken hier niet kan (Verdrag van Wenen), maar goed; ik wacht Hilde even af..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Je mag in Nederland niet rijden met een Amerikaans kenteken omdat die simpelweg niet geldig is in Nederland. Als je je voor die periode in Nederland inschrijft moet het sowieso een Nederlands kenteken zijn.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoi,
Hier het fiscale wonder.
Je zegt dat je remote gaat werken, dan word je dus niet gedetacheerd?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Gast
Infopolitie Gast

Ik ga inderdaad remote werken voor een Amerikaans bedrijf en ik heb alleen Amerikaanse klanten. De auto is tijdelijk in Nederland en verhuist met mij terug naar de VS.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Hilde »

Dan zal er geen vrijstelling zijn voor die periode. Je zult de auto dan moeten registreren.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En een Nederlands kenteken moeten aanvragen...concludeer ik dan maar..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

En voor de duidelijkheid. Ook had hij die vrijstelling wel gehad. Dan was het enkel een vrijstelling voor de Wet op de motorrijtuigenbelasting. Hij kan geen vrijstelling krijgen voor de wegenverkeerswet en die zegt dat het niet mag. Vaak wordt de Wvw vergeten als we het over vrijstelling voor de MRB hebben.
Gast
Infopolitie Gast

Hieruit begrijp ik dat er wel auto's rondrijden in Nederland die niet geimporteerd zijn:

Hoe deze Nederlander legaal met Amerikaanse platen met 'BPMVRIJ' rondrijdt

Voorlopig nog, dan

Is er een verschil tussen importeren en registreren? Omdat de auto terug gaat naar de VS, zie ik niet zo het nut van importeren. Maar omdat ik langer in Nederland blijf wil ik best registratie (motorrijtuigenbelasting?) betalen. Ik heb opgezocht en een Ford F-150 is voor de registratie blijkbaar een particuliere bestelauto.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Er zijn voor US kentekens een aantal uitzonderingen in Nederland. Zo heeft, defensie is er 1 van, een uitzondering die ik eerder noemde in een andere groep. We hadden hier voorheen een US vliegbasis waar het, letterlijk, wemelde van de US kentekens. Het is dus niet onmogelijk om met zo'n kenteken in NL rond te rijden maar wél als je dus, zoals in jouw geval, de auto gewoon hierheen vliegt en je hier laat in schrijven op een standaard NL woonadres. Dan gelden, zoals de voorgangers zeiden, de NL regels, de NL belastingwetgeving en zul je een NL kenteken moeten aanvragen. Ik weet niet wat de auto weegt maar is ie zwaarder dan 3500 og dan heb je daar zelfs minimaal een C1 rijbewijs voor nodig al twijfel ik even of dat ook nodig is met een US rijbewijs (ik vermoed van wel, langer dan 6 maanden]. Kortom, het is niet een simpele operatie om die auto even over te laten komen, nog afgezien het feit dat dat ding zuipt als een ketter en de brandstof hier een tikkie duurder is dan in de US. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Gast schreef: 06 feb 2025, 19:25 Hieruit begrijp ik dat er wel auto's rondrijden in Nederland die niet geimporteerd zijn:
Dat is natuurlijk zo, daar zijn er heel veel van. Er rijden hier ook auto's rond met platen uit Aruba of Bonaire of zelfs met platen die helemaal zelf verzonnen zijn door mensen van een tevens zelf verzonnen ambassade.
Dat wil niet automatisch zeggen dat dat dan ook mag.

Hoewel deze bmw als verhuis goed als zodanig BPM vrij ingevoerd kan worden moet hij wel degelijk een Nederlandse kenteken voeren. Niet binnen een jaar, maar zsm. Daar nemen we doorgaans 14 dagen voor.
Ik heb een dergelijke casus in behandeling gehad met een vrijwel identieke constructie. Antwoord van de RDW (wel na heel lang beraad) was dat hij zsm een Nederlands kenteken moest voeren. Dat wil zeggen dat, nadat hem dat aangezegd is, hij een bekeuring gaat krijgen bij het niet naleven er van
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Er is m.i. meer dan voldoende over gezegd. Op het internet zoeken en daar een uitzondering vinden wil nog niet zeggen dat het vervolgens voor alle situaties van toepassing is.
Je zult het moeten doen met de informatie die gegeven is. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten