Nat wegdek (tijdelijke snelheidsbeperking)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verkeersborden
Infopolitie Gast

Nat wegdek (tijdelijke snelheidsbeperking)

Ongelezen bericht door Verkeersborden »

Goedemiddag. Ik reet laats met een vriend over de A28 langs een paar 90 borden met het onderbord nat wegdek en voor hoeveel meter die gelden. Aan het einde krijg je een bord met 90 en drie zwarte strepen er door heen.

Wij waren aan het discussiëren en ik vindt zelf dat je na dat bord weer 100 moet rijden. Die vriend van mij was oneens en zei dat je na dat bord weer 130 (snelweg snelheid) mocht rijden aangezien er geen snelheidsborden er achter stonden.

Ik gaf als beredenering omdat er een 90 staat en een aantal meters dat je maximaal 100 mocht.

Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen om de vraag te stelen hoe dat zit.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Nat wegdek

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

U heeft gelijk, u heeft een krat bier gewonnen.
Overigens komt dit niet uit de wetgeving, maar uit een arrest (uitspraak in hoger beroep die richtinggevend is voor lagere rechtbanken).

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
09-11-2022
Datum publicatie
06-12-2022
Zaaknummer
Wahv 200.303.382/01
Rechtsgebieden
Strafrecht, Bestuursstrafrecht
Bijzondere kenmerken
Hoger beroep

Inhoudsindicatie
130 of 100 km/u? Redelijke uitleg snelheidsregime snelweg. Na een tijdelijke snelheidsbeperking over beperkte afstand wegens slipgevaar, gevolgd door een bord A2 (einde 90 km/u) gaat de eerder aangeduide maximumsnelheid van 100 km/u weer gelden en niet de snelheidslimiet uit het RVV 1990 van 130 km/u.

10. Een redelijke uitleg van het hier toepasselijke maximumsnelheidsregime brengt mee dat in een geval als dit -waar sprake is van een tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid op een autosnelweg over een beperkte afstand- de vóór die verlaging geldende maximumsnelheid herleeft nadat de verlaging van de maximumsnelheid is beëindigd. Dit geldt niet alleen indien de geldende maximumsnelheid uit artikel 21, onder a, van het RVV 1990 volgt, maar ook indien dit via een -hier met een verkeersregel gelijk te stellen- bord A1 is aangeduid.

11. In dit geval betekent dit dat de bij hectometerpaal 12.7 aangekondigde maximumsnelheid van 100 km/u (tussen 06.00 uur en 19.00 uur) opnieuw van toepassing is geworden na het bord A2 90. Daarmee staat vast dat de gedraging is verricht.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Alex
Leeftijd: 25

Re: Nat wegdek (tijdelijke snelheidsbeperking)

Ongelezen bericht door alex52889 »

@zijlvaart67

1. Dus, wanneer er geen onderbord aanwezig was geweest bij de A1-90, had wel 130 gegolden (er staat immers ''beperkte afstand''

2. Een F08 heft wel een zone (snelheid) op (rechtspraak), ligt dat anders omdat hier geen A2 wordt gebruikt maar een F08?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp dat in dit topic bord A2 van toepassing is en niet F8 en juist A2 geeft mi duidelijk aan dat het om een beperkt traject gaat en geen 'standaard' snelheidsregeling. De beoordeling dat '100' dan weer van toepassing is komt op mij heel logisch over..

Zou bord F8 gebruikt worden, dan valt er idd te discussiëren of de snelheid dan volledig vrij wordt gegeven (130 km/h) of toch weer terug naar de 100.
Ik ga voor 't eerste want anders wordt 't heel lastig om 't verkeer toch 130 km/h te laten rijden..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ja, F8 is voor mij zeker weer 130 km/h. Dat is de betekenis ook, einde van ALLE door verkeersborden aangegeven verboden. Dus dan gelden de gedragsregels weer en dat is 130.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik had deze link al eerder geplaatst, maar deze werd weggehaald omdat het niet over een bord F08 ging, maar over een bord F08-90

F08 - Einde alle verboden - Officiële verkeersborden

Wat is de betekenis van verkeersteken F08? Bekijk alle info.

Hier staat dus expliciet:
Betekenis verkeersteken:
Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden

Eenvoudige uitleg:
Als je snelheidsborden of verbodsborden bent tegen gekomen gelden ze nu niet meer. Nu gelden de 'oude' regels weer voordat je de borden tegenkwam.
Ik ga dus niet mee met Piet, maar wel met Zijlvaart
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Voordat je borden tegenkwam, was het 130 km/h. Dat zijn de "oude" regels. Je hebt mij nog niet overtuigd. Oh ja, als je @zijlvaart67 goed leest vind hij het ook 130 km/h.
Toevoeging: jurisprudentie
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron

Ongelezen bericht door MotoRon »

taxikemperman schreef: 09 feb 2025, 17:03 Ik had deze link al eerder geplaatst, maar deze werd weggehaald omdat het niet over een bord F08 ging, maar over een bord F08-90
Je maakt het er met deze opmerking zeker niet duidelijker op. Het gaat over bord A2, en niet over een bord F8-90, dat niet eens bestaat.

Het bord A2 betekent: Einde aan van de maximum snelheid (in dit geval 90 km/u), terwijl
het bord F8 betekent: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden.

Bij de A2 val je terug op de eerdere maximum snelheid van 100 km/u, en na een F8 geldt de 130 km/u weer, tot er weer een nieuwe max. snelheid op een bord vermeld is. Dat volgde ook uit de aangehaalde uitspraak van Zijlvaart

Dus nogmaals, een F8-90 bestaat niet!
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
MotoRon
Beheerder