Auto achtergelaten bij tankstation

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wolligschaap
Infopolitie Gast

Auto achtergelaten bij tankstation

Ongelezen bericht door Wolligschaap »

Wij hebben een vrij klein tankstation dat 24u open is. Door het kleine terrein zijn er geen parkeerplekken aangewezen. Toch hebben we de laatste tijd regelmatig last van voertuig eigenaren die hun auto parkeren/achterlaten op het terrein wat de doorstroming natuurlijk niet bevorderd en voor sommige grotere voertuigen het onmogelijk maakt om de pomp die er 4 meter voor ligt te gebruiken.
Over het gehele terrein is de stoeprand geel geverfd.
Politie kan niets doen want eigen terrein. De vraag is nu wat hier wel tegen te doen is. Alle fora vragen die ik tegenkom spreken over parkeervakken maar dat is hier dus niet het geval.
Mag ik hiervoor wel een sleepdienst bellen of moet ook als er geen parkeervakken zijn een bord zijn met wegsleepregeling erop?
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Auto achtergelaten bij tankstation

Ongelezen bericht door MotoRon »

Kijk even hier voor een eerdere vraag op het forum. Mogelijk vindt u daar wat de (on)mogelijkheden zijn voor uw probleem.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat u eigenaar van de grond bent is niet zo boeiend, het gaat erom dat eea 'vrij toegankelijk' is en dat is een tankstation logischerwijs altijd. U verkoopt niet alleen benzine aan familie oid.
De politie kan gewoon bekeuren, een meer 'openbare plek' dan een tankstation bestaat er haast niet en dat houdt in dat de politie gewoon kan optreden tegen fout parkeren want de politie wordt geacht verkeersregels te handhaven (zeker in de openbare ruimte).
Er moet wel overduidelijk sprake zijn van fout parkeren..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

De vraag is alleen op welk feit kan de politie handhaven. Een gele streep betekent dat daar langs niet stilgestaan mag worden. Ik heb echter de indruk dat de benoemde gele streep aangebracht is door de eigenaar van het perceel. Nu het terrein kennelijk toegankelijk is voor het openbaar verkeer is het de vraag of deze gele streep bevoegd is aangebracht.
In theorie kan de politie handhaven. Een gele streep betekent immers dat daar niet gestopt en dus ook niet geparkeerd mag worden.
De vraag is echter of de boete stand houdt als bij de rechter blijkt dat een privé aangebrachte gele streep is en niet middels een verkeersbesluit.
Ik denk dat de oplossing moet worden gezocht in borden verwijzend naar artikel 461 wetboek van strafrecht met als toegangsvoorwaarde dat het terrein alleen gebruikt mag worden om te tanken.
Ook dan is het de vraag of de politie met enige regelmaat gaat handhaven.
Stay safe out there.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eens met het eerste, maar ik houd dingen graag simpel; als een diender er iedere week even langsrijdt en een bonnetje onder plakt is de auto na 2 weken weg want zo snel komen die bonnen tegenwoordig binnen..

Art 461 lijkt me geen optie want dat artikel richt zich op personen; hoe handhaaf je richting een voertuig?
Rai heeft mij ooit geleerd dat dat niet tot de mogelijkheden behoort, ik kan alleen dat topic niet zo snel vinden..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

Je kan 461 waarschijnlijk alleen op heterdaad toepassen dus als de bestuurder de auto parkeert en niet tankt.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Volgens mij kan TS het beste beginnen met zsm een bord "wegsleepregeling van kracht". Zet er desnoods een bord (of QR code) bij met de fair use policy zodat iedereen zich zou kunnen vergewissen van wat de regeling van gebruik is en dat parkeren er niet toegestaan is.

Daarnaast zou het een mogelijkheid zijn om eens met de gemeente te bespreken welk verkeersbesluit er nodig zou zijn om dit te doen stoppen.

De politie zou niet de eerst aangewezen partner zijn in dezen. Maar het lijkt me volstrekt logisch dat je een mogelijkheid moet hebben om oneigenlijk gebruik van jouw grond niet te hoeven dulden. Maar dan moet dit wel duidelijk zijn voor iedereen die er op rijdt.

Een verkeersbord is zo besteld. Om maar een begin te maken.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

Dreigen met wegslepen is natuurlijk blijf want de gemeente mag op eigen terrein niet wegslepen en de eigenaar moet, als hij zelf gaat afslepen, aan een zorgplicht voldoen en schade zien te voorkomen. Het verhalen van de sleep kosten is vervolgens ook een dingetje.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Bij hoeveel wegsleepregelingsborden wordt er nu daadwerkelijk weggesleept?
Maar ik denk dat je er best wat kan gaan vinden als je bedrijfsvoering in het gedrang komt omdat iemand parkeert op jouw terrein waar dat niet de bedoeling is.

Wegslepen houdt inderdaad 'goed zorgen voor' in. Schat even in dat degene die daar parkeren dit regelmatig zullen doen en niet een enkele keer door mensen van ver weg. Als je dan een keer of twee een sleep laat komen en er via een kort geding uit moet komen is de lol van het parkeren er snel af. Maar inderdaad, die moeite moet je willen doen.

Als je er een bord 461 neer zet kun je ook nog eens aan wielklemmen gaan denken. Wederom, de regels op een bord duidelijk wegschrijven als met de tank plaats op rijdt
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zou nog kunnen bedenken dat je duidelijk aangeeft dat het eigen terrein is en men maximaal een half uur mag parkeren in de (aante berengen) vakken. Vanaf een half uur parkeren kan men een tarief gaan berekenen van bijvoorbeeld 15 euro per uur of deel ervan. Af te dwingen met een wielklem die niet eerder wordt verwijderd na betaling.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten