meer feiten in een zaak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
vraagsteller
Infopolitie Gast

meer feiten in een zaak

Ongelezen bericht door vraagsteller »

ik zou graag een vraag willen stellen als het mag. :D

Ik lees vaak in zaken voor bijvoorbeeld eenmalige laster, belaging, bedreigen, diefstal etc. dat hier vaak taakstraffen worden gevorderd, maar ik lees ook dat zaken met meer feiten bijvoorbeeld meerder malen belaging etc bijna het zelfde wordt gevorderd.

Ik concludeer hieruit dat de verhouding tussen meerdere delicten in één zaak niet in verhouding staat tot een eenmalig een strafbaar feit.

Waarom maakt het OM dan niet van meer feiten allemaal aparte zaken, dan kunnen ze per zaak het max vorderen en niet voor 10 feiten hetzelfde als voor 1 feit word gevorderd?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: meer feiten in een zaak

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind dat een goede vraag, ik meen dat de VS wel een dergelijk systeem hanteert; bij drievoudige moord wordt iemand 3x veroordeeld en de uitgesproken straffen bij elkaar opgeteld dat, ook bijzonder, kan resulteren in 3x levenslang oid..

Het antwoord heb ik zelf dus ook niet behalve dan 'mededogen' dat hier zwaar telt oid..
Er zijn hier vast wel mensen die wel het antwoord weten..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Het plaatsen.van meer feiten gelijkertijd op de dagvaarding is efficiënter dan dat telkens een rechter op een nieuwe zitting weer naar een feit moet kijken. Meer feiten (op verschillende momenten gepleegd) levert wel degelijk meer straf op dan 1 feit alleen niet x maal de straf voor 1 feit.
Alle feiten apart vervolgen zou ook een behoorlijke impact op de schaarse capaciteit aan zittingsruimte hebben waardoor mogelijk andere zaken met andere verdachten buiten de boot vallen.
Daarnaast is er een Wetsregel dat de rechter bij het opleggen van een straf rekening moet houden met de straffen die opgelegd zijn voor feiten die recent in dezelfde periode of daarna zijn opgelegd. Dat kan zelfs tot strafvermindering leiden als blijkt dat zaken gezamenlijk afgedaan hadden kunnen worden.
Het is in Nederland niet mogelijk om bijvoorbeeld 3x levenslang te krijgen voor 3 moorden.
Stay safe out there.
@swat
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door @swat »

@ Swat

Ik zou toch graag willen reageren hierop als dat als niet ingelogde lezer is toegestaan dan.

U schrijft: Dat kan zelfs tot strafvermindering leiden als blijkt dat zaken gezamenlijk afgedaan hadden kunnen worden.

Dat zou toch niet eerlijk zijn, stel ik wil en uw naasten allemaal tegelijk beledigen hier op dit forum, op socialmedia etc Dan kan ik dit dus beter in 1x doen dan apart want dan krijg ik strafvermindering. Of ik doe het vlak achterelkaar zodat het gebundeld word.

Als ik u en 3 naasten beledig en voor 1 belediging krijg je 100 uur taakstraf, dan moet er toch 3x 100 uur opgelegd worden?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik mis in uw redenatie een belangrijk (misschien typisch Nederlands) element; medelijden met de dader..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Lezer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Lezer »

hoezo medelijden met dader?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Simpel gezegd, een van de standaard vragen in de opleiding is (was tot voor kort): welk woor dkomt er niet voor in het strafrecht? Het woord slachtoffer.... En dat vat het eigenlijk wel een beetje samen. Is de laatste jaren wel aan het veranderen. Een slachtoffer heeft een beetje spreekrecht gekregen en hier en daar een heel klein beetje rechten maar dat is het dan ook zo wel. Daders en verdachten,m die hebben een hele berg rechten en een beetje plichten. Zo zit nu eenmaal ons rechtsysteem in elkaar.

Rechters houden overal rekening mee, had iemand vroeger als kind een fiets met vierkante wieltjes, tja, logisch dat je voor galg en rad opgroeit en dan ga je dus op latere leeftijd bankovervallen plegen. (ik chargeer)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Of ik iets niet eerlijk vindt is niet zo relevant. Zo is het in de Wet geregeld.
Het gaat erom dat datum 1, datum 2 en datum 3 een strafbaar feit pleegt en je wordt in eerste instantie alleen vervolgd voor feit 3 en veroordeeld.
Als je vervolgens daarna ook nog wordt vervolgd voor de feiten op datum 1 en/of 2 moet de rechter bij het opleggen van de straf rekening houden met de straf opgelegd voor datum 3.

Als de straf op 1 feit 100 uur is zal bij vervolging voor 3 feiten niet 100 uur zijn maar 150 uur met wellicht nog een deel voorwaardelijk maar geen 3x 100 uur (of je moet heel weinig inzicht je eigen gedrag tonen en de rechter tegen je in het harnas jagen).
De rechtspraak past niet het oog om oog en tand om tand beginsel toe.
Stay safe out there.
JDO
Lid
Lid
Agent

Ongelezen bericht door JDO »

Het doel van het OM (en de rechtspraak) lijkt me ook niet het realiseren van een zo hoog mogelijke straf, maar bij een straf die past bij het incident. Als het OM vindt dat het incident een hogere straf verdient dan kunnen ze die ook beargumenteerd eisen. Kort gezegd: de wet is geneigd meer naar de actie in zijnn geheel te kijken dan naar de losse strafbare feiten.

Het is mij niet bekend dat als het volledig losstaande feiten zijn dat de rechter ze in samenhang bekijkt. Als je op donderdag in de kroeg iemand mishandeld omdat ie tegen je aanstoot en vrijdag een winkeldiefstal pleegt dan zal de rechter niet zeggen 'Oh maar u had die week al een strafbaar feit gepleegd, strafkorting!'.

Het recht snapt dat een aantal dingen met elkaar verweven kunnen zijn en heeft daarvoor ook regels in titel VI van het Wetboek van Strafrecht, we kennen de:

Eendaadse samenloop

Wetstekst

Artikel 55
1 Valt een feit in meer dan één strafbepaling, dan wordt slechts één van die bepalingen toegepast, bij verschil die waarbij de zwaarste hoofdstraf is gesteld.
2 Indien voor een feit dat in een algemene strafbepaling valt een bijzondere strafbepaling bestaat, komt deze alleen in aanmerking.
De eendaadse samenloop is als je met één actie meerdere strafbare feiten pleegt. Bijvoorbeeld het verkopen van een gestolen fiets: dat is zowel heling als witwassen. Je mag in Nederland niet meerdere malen voor hetzelfde gestraft worden (Ne bis in idem) en het stapelen van de straffen mag dus niet. Je mag dan de zwaarste hoofdstraf krijgen. Het is niet zo dat je door de verkoop van een gestolen fiets wél heling maar niet witwassen kán plegen.

Meedaadse samenloop

Wetstekst

Artikel 57

1 Bij samenloop van feiten die als op zichzelf staande handelingen moeten worden beschouwd en meer dan één misdrijf opleveren waarop gelijksoortige hoofdstraffen zijn gesteld, wordt één straf opgelegd.

2 Het maximum van deze straf is het totaal van de hoogste straffen op de feiten gesteld, doch - voor zover het gevangenisstraf of hechtenis betreft - niet meer dan een derde boven het hoogste maximum.
Bij een meerdaadse samenloop gaat het om één actie die bestaat uit meerdere strafbare feiten die je wél los van elkaar kan plegen. Stel je verkoopt de gestolen fiets, maar nu verkoop je hem niet voor geld maar voor drugs. Dat is heling (en witwassen) én een overtreding van de Opiumwet. Het is niet onmogelijk om de fiets te verkopen en dan ergens drugs te kopen maar het was nu maar één actie. Daarom geldt de hoogte straf plus een derde. Zie art 57 sub 2 voor de daadwerkelijke berekening die soms iets ingewikkelder is.

Voortgezette handeling

Wetstekst

Artikel 56

1 Bij samenloop van feiten die als op zichzelf staande handelingen moeten worden beschouwd en meer dan één misdrijf opleveren waarop gelijksoortige hoofdstraffen zijn gesteld, wordt één straf opgelegd.

2 Het maximum van deze straf is het totaal van de hoogste straffen op de feiten gesteld, doch - voor zover het gevangenisstraf of hechtenis betreft - niet meer dan een derde boven het hoogste maximum.
De meer- en eendaadse samenloop hangen samen in tijd, plaats en persoon. Zo is de verkoop van die fiets (al dan niet voor drugs) op één moment, op één plaats
en door één persoon. Maar bij een voortgezette handeling gaat het om één besluit dat op meerdere tijdstippen plaatsvindt. Een goed voorbeeld is stalking. Een keer je ex bellen is geen stalking (belaging). De dertigste keer in een week wel. En de 31e keer ook. Je zou daarvan één verwijt namelijk: "de stalking van je ex partner" kunnen maken dat compleet met elkaar samenhangt.

Mulderzaken (verkeersovertredingen)
De wetgever vindt het ook onwenselijk dat bij WAHV (mulder) zaken er onbeperkt "gestapeld" wordt. Daarom is er een richtlijn van 3 bekeuringen gesteld pér staandehouding. Mocht je het nou echt te bont maken dan staat het de verbalisant natuurlijk open om eea in zijn geheel voor te leggen via het strafrecht, bijvoorbeeld via Artikel 5 Wegenverkeerswet (strafrecht).

Afsluitend
Je hebt verder nog in Titel VI een heel stuk over hoe nou om te gaan met "niet gelijksoortige straffen" en voorwaardelijke straffen e.d. maar dat is allemaal wat minder relevant hier. Kortgezegd wordt er vooral gekeken naar de samenvatting van je gedraging en op basis daarvan wordt een gecombineerde straf opgelegd.

Daarnaast houdt een rechter ook rekening met hoe een straf jou raakt. De rechter kijkt hoe de maatschappij het meest gebaat is bij jouw veroordeling. Als jij als ex-verslaafde nét een baan hebt, maar de rechter jou nog moet veroordelen voor iets wat je twee jaar geleden gedaan hebt dan zal hij niet zo snel een onvoorwaardelijke gevangenisstraf opleggen. Je bent dan immers je baan kwijt en daar schiet niemand iets mee op. De rechtspraak (en strafrecht/vordering) heeft meer doelen dan allen "vergelding" of "afschrikking".

Wat wel goed is om je te realiseren is dat het OM bijna nooit het strafmaximum eist en de regels in het wetboek van Strafrecht daar wel op slaan. Zo zal het OM hogere straffen eisen als de stalking al langer duurt (ondanks dat het gelimiteerd is), zie ook: Richtlijn Belaging
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Daarmee vind ik de vraag meer dan voldoende beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten