Hi,
Mijn vraag gaat over het volgende. Op mijn kenteken is geen "Toegestane max. massa voertuig" ingevuld. Het gaat om een oldtimer. Nu wil ik de auto middels een trekstang meenemen echter wil ik onder het trein gewicht van 3500 kg blijven zodat ik zonder BE rijbewijs kan rijden. De auto weegt rijklaar 740 kg en massa ledig voertuig 640kg. Dus qua gewicht is dat geen probleem. Waar wordt bij aanhouding naar gekeken als dit niet is ingevuld bij de RWD (en niet bekend is, zie hieronder).
De RDW kon mij het antwoord niet vertellen en gaf aan dat zowel de technische als de wettelijke maximum massa niet bekend zijn en daarom zijn deze niet vermeld in het kentekenregister. De vraag staat nog uit of ik dit kan laten invullen naar 750 kg, daar heb ik nog geen reactie op. Maar wellicht dus niet nodig.
Dank alvast voor uw meedenken/reactie.
Mvg FrankZ
geen maximum massa voertuig ingevuld, welk gewicht aanhouden?
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: geen maximum massa voertuig ingevuld, welk gewicht aanhouden?
De discussie over massa's is voor het rijbewijs (en de trekkende auto) niet interessant zolang de auto gesleept wordt.
Aangaande het rijbewijs en de bijbehorende categorieën is een gesleepte auto geen aanhangwagen en kan er dus nooit sprake zijn van problemen met maximummassa's ed.
De gedachte is namelijk dat een gesleepte auto nog immer een 'zelfstandig motorrijtuig' is met een eigen bestuurder, die, hoe beperkt ook, nog steeds invloed heeft op de rijrichting van z'n auto. Derhalve moet ook deze bestuurder in het bezit zijn van een rijbewijs en mag deze niet dronken zijn..
Wel gelden er andere maximumsnelheden ed maar dat heeft puur met verkeersgedrag te maken..
Aangaande het rijbewijs en de bijbehorende categorieën is een gesleepte auto geen aanhangwagen en kan er dus nooit sprake zijn van problemen met maximummassa's ed.
De gedachte is namelijk dat een gesleepte auto nog immer een 'zelfstandig motorrijtuig' is met een eigen bestuurder, die, hoe beperkt ook, nog steeds invloed heeft op de rijrichting van z'n auto. Derhalve moet ook deze bestuurder in het bezit zijn van een rijbewijs en mag deze niet dronken zijn..
Wel gelden er andere maximumsnelheden ed maar dat heeft puur met verkeersgedrag te maken..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Dank voor het bericht. Nu wordt de auto met een trekstang gesleept dus een bestuurder is niet aanwezig. Heeft dat nog gevolgen? Of blijft gelden dat een auto, getrokken door een andere auto, geen aanhanger is.
De info die ik heb over trekstangen is dat de getrokken auto gekeurd en verzekerd moet zijn. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. (bij een weg verboden in te rijden voor een aanhanger mag ik er niet in en zo ver er geen lagere snelheid geldt, max. snelheid 90 km per uur).
De info die ik heb over trekstangen is dat de getrokken auto gekeurd en verzekerd moet zijn. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. (bij een weg verboden in te rijden voor een aanhanger mag ik er niet in en zo ver er geen lagere snelheid geldt, max. snelheid 90 km per uur).
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Het maakt geen verschil dat er geen bestuurder in het gesleepte voertuig zit. Voor de wetgeving die de eisen van maximale gewichten etc regelt, is het getrokken voertuig geen aanhangwagen. Het blijft een motorrijtuig op de weg en dus moet het voertuig wel gekeurd en verzekerd zijn. De info die je hebt over het RVV 1990 is ook juist. Voor deze wet is het voertuig wel een aanhangwagen en dus gelden regels voor aanhangwagens wel bij een verkeersbord en snelheid.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
U doelt niet op een 'trekstang' (of 'sleepstang' zoals vrachtwagens gebruiken) maar op een 'triangel'.
Zoals Piet al aangeeft maakt dat (juridisch) geen verschil..
Zoals Piet al aangeeft maakt dat (juridisch) geen verschil..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Beste Piet en Zijlvaart67,
Hartelijk dank voor uw reactie en genomen moeite! Dat is fijn om te weten. Degene die de constructie heeft gemaakt verkoopt de beugels als trekstang. Vandaar dat ik die naam heb gebruikt. Ter info:
.
Nogmaals dank en een fijne avond!
mvg Frank
Hartelijk dank voor uw reactie en genomen moeite! Dat is fijn om te weten. Degene die de constructie heeft gemaakt verkoopt de beugels als trekstang. Vandaar dat ik die naam heb gebruikt. Ter info:

TrekStang.nl
Met een TrekStang trekt u een onbemande auto achter uw auto, camper, mobiele kraan of vrachtwagen. Wij leveren TrekStangen voor alle auto’s. Voor de meeste moderne auto’s hebben we een TrekStang op voorraad. Voor klassiekers maken we een TrekStang op maat waarbij we rekening houden met uw specifieke wensen.Nogmaals dank en een fijne avond!
mvg Frank
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Dat verklaart in elk geval de mist omtrent de “trekstang”.
Je weet ons nu te vinden, dus ik zou zeggen, tot een volgende vraag

Je weet ons nu te vinden, dus ik zou zeggen, tot een volgende vraag