Justitiële Documentatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pam
Infopolitie Gast

Justitiële Documentatie

Ongelezen bericht door Pam »

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een uittreksel van mijn Justitiële Documentatie.
Echter daar staat een geseponeerde zaak die ik gedaan zou hebben met iemand anders maar wat ik niet thuis kan brengen.

Mijn vragen zijn:

1. Als je zo'n aantekening krijgt, moet je dan verhoord zijn? Ik bedoel stel iemand geeft mijn de schuld van iets kan je zon aantekening dan krijgen zonder dat je hiervan af weet?
2. En mijn 2e vraag is: Kan ik ergens op vragen waar dit over gaat, of inzien misschien?

Bedankt!
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Re: Justitiële Documentatie

Ongelezen bericht door rai »

1. Ligt helemaal aan op welke gronden geseponeerd is.
Er zijn namelijk diverse gronden waarom een zaak geseponeerd wordt of kan worden.
Staat er toevallig iets bij op welke gevonden geseponeerd ?

2. Vaak is het bij de instantie die de zaak in behandeling heeft genomen mogelijk om inzage in uw eigen gegevens te krijgen.

Dan moet u wel weten welke instantie er initieel iets had liggen waar u bij betrokken geweest zou zijn.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Inhoudelijke informatie over het hoe en waarom van het betreffende sepot is alleen te verkrijgen bij de instantie die heeft geseponeerd. Het Openbaar Ministerie dus.
Een zaak tegen een verdachte wordt alleen geseponeerd als er dwangmiddelen zijn toegepast. Het kan zijn dat nooit een verhoor heeft plaatsgevonden maar dat uit ander bewijs de (mogelijke) betrokkenheid bleek.
Stay safe out there.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Man40

Ongelezen bericht door Man40 »

Maar dan zou je dat als (ex)verdachte wel weten toch? Of kan het werkelijk zo zijn dat iets op je JD komt te staan zonder dat je hier zelf ooit weet van hebt gehad?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Tenzij je de vermoorde onschuld speelt of meent dat bepaalt gedrag niet strafbaar was.
Elke in Nederland verblijvende persoon wordt geacht de Wet te kennen. In de praktijk blijkt niet zelden het tegendeel.
Anderzijds zou het ook kunnen (hoewel de kans tegenwoordig aanmerkelijk kleiner is) dat iemand een valse (te weten uw) naam heeft gebruikt.
Stay safe out there.
Pam
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pam »

Ik wil gewoon weten waar dit over gaat, niets meer en niets minder. Daarom was mijn vraag: Als iets geseponeerd is ben ik dan op de hoogte gebracht of kan iemand mij gewoon de schuld geven zonder dat ik gehoord ben en dan op mijn naam komt te staan.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Daarvoor moet je dus zijn bij de Justitiële Informatiedienst, waar je ook de documentatie hebt opgevraagd. Die kunnen ongetwijfeld nazien welke instantie een zaak geseponeerd heeft.
In elk geval niet bij de politie, die gaat niet over Sepo’s en hebben daar ook geen inzage in.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten