Wegsleepregeling terecht?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ParkeerderVS
Infopolitie Gast

Wegsleepregeling terecht?

Ongelezen bericht door ParkeerderVS »

Beste,

Naast ons appartement staat een gezondheidscentrum met een parkeerterrein dat voor iedereen toegankelijk is (dus geen slagboom o.i.d.). Hier zetten wij regelmatig onze auto neer (vaak in de avonduren en in het weekend, overdag zijn we aan het werk). Sinds een tijdje heeft het gezondheidscentrum bij de ingang van het parkeerterrein een bord neergezet dat het terrein eigendom is van het gezondheidscentrum en dat er een wegsleepregeling van kracht is. Ook hebben ze een papier op onze auto achtergelaten met daarop de mededeling dat ze ons kenteken hebben genoteerd en dat wanneer wij er nog eens parkeren, dat de auto zal worden weggesleept en dat de kosten hiervan voor onszelf zullen zijn.

Nu is mijn vraag: mag het gezondheidscentrum dit doen? Wat ik namelijk altijd heb begrepen, is dat het parkeerterrein op deze manier onderdeel is van de openbare weg en dus toegankelijk voor iedereen om er te parkeren. Of heb ik het mis en staat het gezondheidscentrum in hun recht? Ik ben heel benieuwd!
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Wegsleepregeling terecht?

Ongelezen bericht door SWAT »

Als het een eigen terrein is dan mag de eigenaar bepalen wie wel en wie geen toegang heeft. Hij kan dit effectueren door het plaatsen van een slagboom en/of het plaatsen van borden waarop de toegangsregels worden aangegeven.
U mag dus inderdaad nu daar niet meer parkeren.
Het toepassen van een wegsleep regeling zal voor de eigenaar van het terrein wat voeten in de aarde hebben. Hii mag uw voertuig wel verwijderen maar moet daarbij wel zorg dragen dat uw voertuig daarbij niet beschadigd raakt en hij mag uw voertuig ook niet zoek maken.
Waar u op doelde betreft doorgaande wegen die voor vele jaren al gebruikt worden door het verkeer maar feitelijk prive eigendom zijn. Die mogen inderdaad niet zo maar worden afgesloten. Voor een parkeerterrein gaat deze regel niet op.
Stay safe out there.
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Aasur
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Aasur »

Ja, dat mag het gezondheidscentrum doen.
d.m.v. het bord is duidelijk aangegeven dat het eigen terrein is en dat er regels gelden. Deze parkeerplaats maak geen deel uit van de openbare weg en je mag er niet zonder toestemming van de eigenaar parkeren.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Het is handig om een link te plaatsen naar Google Maps zodat we de weg kunnen zien.
Daarnaast is een foto van het bord ook handig
r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 72

Ongelezen bericht door r0n. »

Het lijkt mij wel, dat mensen die daar parkeren dan ook moeten kunnen aantonen, dat ze toestemming hebben.
Wanneer het maar 5 mensen zijn met toestemming dan is dat wel te onthouden, maar wanneer het gaat om 50 mensen is dat niet te onthouden.
Dit zie ik net als een bord "verboden toegang voor onbevoegden", dan moet je toch ook kunnen aantonen dat je bevoegd bent?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Ik ben het niet helemaal met alle voorgangers eens of ik begrijp de casus verkeerd.

Een gezobdheidscentrum heeft een parkeerterrein, een openbaar parkeerterrein, een voor alle verkeer openstaande weg. Nu zegt de eigenaar: ik zet aan het begin van het terrein een bord dat er een wegsleepregeling van kracht is. Vervolgens gaat de eigenaar of het personeel kentekens noteren en briefjes achter de ruitenwisser plaatsen dat de volgende keer de auto wordt verplaatst.

Ten eerste is de weg helemaal niet onttrokken aan de openbaarheid door het simpele bord wegsleepregeling. Met andere woorden, het is nog steeds een openbare weg, dus nog steeda mag iedereen daar parkeren.

Ten tweede, als de eigenaar al zou gaan wegslepen, wat hij onbevoegd zou doen, dan zijn alle kosten voor hem. Hij mag de auto dan verplaatsen, zoals hierboven gesteld, zeker niet wegmaken, verstoppen, stallen bij de sleper etc. Eigenlijk dus in het zicht zetten van waar de auto stond, vervolgens KAN hij er voor kiezen om civielrechtelijk via een rechter de kosten te verhalen op de kentekenhouder maar ik wens hem veel succes mee als de auto op een openbare parkeerplaats staat.

Daarnaast, in veel gemeenten mag je een openbare parkeerplaats, zelfs al is het je eigendom, niet zomaar aan de openbaarheid onttrekken, je mag zelf ook niet zomaar verkeersbordennplaatsen zonder verkeersvesluit en, ga maar door.

Kortom, ik wens die eigwnaar veel succes met dat slepen maar dat gaat m dus niet worden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten