Ik ben hier nu al bijna een week mee bezig en snap er niks meer van, ik hoop dat iemand mij duidelijk kan uitleggen hoe/ wat.
Mijn zoon die bij zijn opa inwoonde, heb ik 4 december online uitgeschreven bij de gemeente. Hij woont sinds die datum in België en werkt in Denhaag. Ik woon in Turkije en ben nu op bezoek. Mijn zoon werkt in de zomer in Turkije in de winter hier.
Nu heeft hij een turks rijbewijs, op 6 december heeft hij mij na het boodschappen doen voor de deur afgezet. Achter ons stond een politie waren die de auto zo neerzette dat hij iig de straat niet kon uitrijden.
Daarna hebben ze om zijn papieren gevraagd die hij allemaal netjes overhandigd heeft. Alles was in orde, maar zijn rijbewijs niet (turks rijbewijs), hij stond volgens het systeem nog in Nederland ingeschreven en dan mag je niet met een buitenlands rijbewijs rijden (klopt je moet in 185 dgn je rijbewijs omwisselen naar een Nederlands rijbewijs, wat met een turks rijbewijs niet kan).
Wanneer ik met zijn ID inlog op mijnoverheid.nl zie ik bij de adres gegevens "sinds 4 December RNI" staan.
"Registratie Niet Ingezetene", hoe kan het dat hij dan toch een boete krijgt voor rijden zonder rijbewijs?
İn Januari heeft hij zich ingeschreven in de gemeente, in April is hij naar Turkije gekomen, in November ben ik samen met hem met de auto naar Nederland gekomen.
Rijbewijs in 2021 gehaald, is tot 2031 geldig. İn België kan hij dit rijbewijs omwisselen, daarna zou hij dus met een Belgisch rijbewijs wel een Nederlands rijbewijs kunnen krijgen. Dus met een omweg kan het wel. Hoe krom wil je het hebben....
Maar nu heeft hij dus een boete van €430 voor het rijden zonder rijbewijs, die hij wel had, en hij was uitgeschreven uit de gemeente.
Hoe dan??
Buitenlands rijbewijs niet geldig?
Moderator: Moderatorteam
Re: Buitenlands rijbewijs niet geldig?
Ik lees een paar dingen waar ik toch vragen over heb:
In januari ingeschreven (dan was hij dus al even in overtreding) en jij hebt hem online uitgeschreven. De zoon is meerderjarig dus hoe kun jij een meerderjarige elders uitschrijven?
Daarnaast is het de bedoeling dat je fatsoenlijk en veilig kan rijden. Kennelijk heeft de Nederlandse overheid bepaald dat dat niet met de Turkse standaard gaat. Nu spant het om twee dagen met de vraag of de uitschrijving al dan niet verwerkt was.
Overigens blijft het brondocument altijd zichtbaar dus als jij zijn rijbewijs in België wisselt en vervolgens dit in Nederland nogmaals wil doen ziet Nederland gewoon als brondocument Turks staan. En dan komen er (inmiddels is dat geregeld) vragen.
In januari ingeschreven (dan was hij dus al even in overtreding) en jij hebt hem online uitgeschreven. De zoon is meerderjarig dus hoe kun jij een meerderjarige elders uitschrijven?
Daarnaast is het de bedoeling dat je fatsoenlijk en veilig kan rijden. Kennelijk heeft de Nederlandse overheid bepaald dat dat niet met de Turkse standaard gaat. Nu spant het om twee dagen met de vraag of de uitschrijving al dan niet verwerkt was.
Overigens blijft het brondocument altijd zichtbaar dus als jij zijn rijbewijs in België wisselt en vervolgens dit in Nederland nogmaals wil doen ziet Nederland gewoon als brondocument Turks staan. En dan komen er (inmiddels is dat geregeld) vragen.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Buitenlands rijbewijs niet geldig?
Het gaat om de RNI inschrijving daarmee is niet gezegd dat je niet meer Nederland verblijft. Als daarnaast bij de controle wellicht ook nog bleek dat uw zoon in een auto met een NL kenteken reed dan is de zaak wel duidelijk en de boete terecht.
Uw zoon kan uiteraard in beroep gaan tegen de boete en hem op die manier aanvechten.
Door kennelijk in België te wonen en in Den Haag te werken heb ik de indruk dat uw zoon wat regels probeert te ontwijken.
Uw zoon kan uiteraard in beroep gaan tegen de boete en hem op die manier aanvechten.
Door kennelijk in België te wonen en in Den Haag te werken heb ik de indruk dat uw zoon wat regels probeert te ontwijken.
Stay safe out there.