Handgas op auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Handgas op auto

Ongelezen bericht door Gast »

Is het legaal om op een auto handgas te monteren zoals in een trekker?
Ik ben van plan een auto te repareren maar vraag mij af of er ook handgas in te zetten gezien ik dat gewend ben ivm trekker rijden.
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht: Man
Leeftijd: 60

Re: Handgas op auto

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dit kan je beter vragen aan het

Particulier

Bent u op zoek naar informatie over het kentekenbewijs, schorsen, apk, rijbewijs en tellerstanden? Deze informatie en meer vindt u op de website van de RDW.
.
Je auto zal dan gekeurd moeten worden of deze aan de Nederlandse regels voldoet
Laat je hem niet keuren, dan zal de politie dit natuurlijk niet snel zien, maar je bent wel het haasje bij een aanrijding omdat dan de verzekering vraagtekens gaat zetten en dan keren ze meestal niet uit
Gast
Infopolitie Gast

In dit geval wordt de algemene periodieke keuring bedoelt ga ik vanuit.
Als dit het geval is zou dat niet een heel groot probleem zijn, aangezien het maar door 1 keuring hoeft te gaan, omdat het daarna 50 jaar oud is en dus volgens de wet niet meer hoeft te worden gekeurd.

Maar dus zolang ik bij mijn verzekeraar meld dat er handgas op zit en het door de keuring heen komt, zou er in prencipe geen probleem mee zijn?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

svp 1x je bericht plaatsen. Het wordt pas zichtbaar na goedkeuring.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit

Ongelezen bericht door jjk »

Waarvoor ga je het handgas gebruiken? Als een verkapte cruise control? Weet dat het handgas in landbouwvoertuigen bedoeld is voor stationair werken…

Ik heb de relevante wetgeving zo niet paraat maar als ik kijk op de site van een bedrijf dat aanpassingen doet aan voertuigen t.b.v. gehandicapten:

Samenvatting

Of deze aanpassing handbediening de juiste oplossing is voor jou dat, bepaalt het CBR.
Voor het juiste advies, begeleiding van de CBR procedure of autokeuze kun je contact opnemen met een van onze vakkundige adviseurs. Zij helpen je graag verder!

CBR code(s) verplicht

Besturen, bedienen van de auto - Bever Autoaanpassingen

Veilig sturen, remmen en gasgeven zonder dat de originele bediening wordt gebruikt. Bever heeft diverse oplossingen, van eenvoudige mechanis...

Als ik een dergelijk voertuig zou treffen zou ik dat zeker uitlopen.

Daarnaast als je bij een aanrijding betrokken raakt zal de invloed van deze aanpassing zeker onderzocht worden.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Vroeger veel trekker gereden. De reden dat ik handgas gebruikte is omdat het onmogelijk is om steady een snelheid aan te houden als je hele lichaam op en neer stuitert over een vers omgeploegd stuk land. Dan is handgas ideaal, zelfs noodzakelijk. Als je dit op dezelfde manier zou inbouwen in een auto, hoe zorg je er dan voor dat bij het bedienen van de rem het gas meteen uitgeschakeld wordt? Vanaf welke snelheid zou dit handgas dan in werking moeten treden?

Los van de medische uitzonderingen heb ik er nog niet eerder van gehoord en het lijkt me ook erg discutabel als het over de veiligheidseisen gaat. Dat het zonder meer zou mogen lijkt me onwaarschijnlijk. Of je over de juiste medische uitzondering beschikt weet ik niet. Maar als het enkel voor het gemak is schat ik de kans erg klein in dat je dit mag gebruiken.
Gast
Infopolitie Gast

Gast schreef: 01 dec 2024, 16:43 In dit geval wordt de algemene periodieke keuring bedoelt ga ik vanuit.
Als dit het geval is zou dat niet een heel groot probleem zijn, aangezien het maar door 1 keuring hoeft te gaan, omdat het daarna 50 jaar oud is en dus volgens de wet niet meer hoeft te worden gekeurd.

Maar dus zolang ik bij mijn verzekeraar meld dat er handgas op zit en het door de keuring heen komt, zou er in prencipe geen probleem mee zijn?
Nee, niet de APK.
Elk voertuig dat op de openbare weg komt moet aan talloze eisen voldoen.
Dat heet een typegoedkeuring. constructeurs doen dat eenmalig voor een model voor Europa.
Die regels/eisen zijn hiervoor binnen de EU op elkaar afgestemd.

Ga je iets aan de (constructie van de) auto wijzigen zul je je voertuig opnieuw moeten laten keuren bij de RDW.
Om te laten controleren dat jouw voertuig nog steeds aan de eisen voldoet en of de wijzigingen veilig zijn.
Gesloten