Sinds bijna 3 jaar wonen we in een hele fijne koopwoning. Helaas hebben de buren 2 honden die echt veel en lang blaffen. Ze slaan aan bij ieder klein ding en blaffen dan zo 10 minuten tot een uur.
Mijn dochter heeft austisme en is snel overprikkeld, maar kan door dit geblaf thuis niet meer ontspannen. Het geblaf ik door de hele woning te horen.
We zijn een paar keer al met de buren in gesprek gegaan, maar het enige wat wij dan te horen krijgen is: ze reageren op omgevingsgeluiden en wij horen jullie ook. Ja wij horen hen ook en ook hun voliere en ook hun zware vijverpomp, maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat die honden zo een paar uur per dag blaffen en dat mijn dochter bijna overspannen is door dat geblaf.
De buren hebben zelfs al eens hier aan de keukentafel gezeten en dat ze honden aan het blaffen waren. Volgens de buurvrouw kwam dit doordat zij hen hoorden. Nou nee dit doen ze heel vaak en meestal als het hier rustig is, dus is het geen reactie op onze leefgeluiden.
Wat kan ik nu doen? Ze luisteren niet of willen niet luisteren. Ze doen er iig niets aan. Reageren niet op appjes (ook niet als de honden om 23.00 's avonds al een half uur blaffen) Ik ben langzaam ten einde raad.
Blaffende buurhonden, buren doen niets
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Blaffende buurhonden, buren doen niets
Je kunt de gemeente handhaving informeren, soms hebben gemeenten afhankelijk van hun APV meer bevoegdheden dan de politie om overlast aan te pakken. De politie kan ook. Een andere optie is om naar de civiele rechter te stappen en een dwangsom te eisen voor verdere geluidsoverlast. De pret is er dan al snel vanaf.
In beide gevallen zou ik ook eens vragen of andere omwoonenden last hebben. samen sta je nemelijk een stuk sterker omdat het dan aanmelijker is dat er sprake is van geluidoverlast.
In beide gevallen zou ik ook eens vragen of andere omwoonenden last hebben. samen sta je nemelijk een stuk sterker omdat het dan aanmelijker is dat er sprake is van geluidoverlast.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
En maak opnames. Hou een dagboek bij wanneer ze hoe lang blaffen
-
- Infopolitie Gast
het nadeel is dat het een 2 onder 1 kapper is, een oud huis dus gehorig. anderen zullen er niet of nauwelijks last van hebben alleen als ze buiten zijn, maar dan zijn de buren erbij en worden ze wel gecorrigeerd.
Maar als je beide iedere dag van 8 tot 16 uur weg bent (of nog later) dan hoor je de honden zelf niet. Ik vind het ook gewoon zielig voor de honden. Die zijn gewoon gestressed.
Ik maak wel eens opnames met de telefoon, maar dan hoor je het niet zo heel goed. Ik ga dit nu wel vaker doen. Loopt nu echt wel de spuigaten uit.
Maar als je beide iedere dag van 8 tot 16 uur weg bent (of nog later) dan hoor je de honden zelf niet. Ik vind het ook gewoon zielig voor de honden. Die zijn gewoon gestressed.
Ik maak wel eens opnames met de telefoon, maar dan hoor je het niet zo heel goed. Ik ga dit nu wel vaker doen. Loopt nu echt wel de spuigaten uit.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Opmerking van moderator MotoRon
Een bericht hoeft maar 1 x geplaatst te worden. Het wordt pas zichtbaar na goedkeuring door een moderator.-
- Infopolitie Gast
Er zijn bedrijven die voor dit soort klachten meetapparatuur plaatsen en over een bepaalde periode een meting berichten.
De resultaten kun je gebruiken in je civiele zaak. Bedenk wel dat je dan zelf naar een rechter zult moeten. Dat kost geld naar die kosten kun je op de tegenpartij verhalen, evenals de kosten voor de meting, als de rechter in jouw voordeel beslist.
Als de rechter in jouw voordeel beslist zal deze waarschijnlijk een dwangsom opleggen voor elke overtreding. Deze overtreding zul je moeten vastleggen om te bewijzen. Want: wie eist die bewijst. Vervolgens zul je een deurwaarder moeten inschakelen om de dwangsom te incasseren.
Niet gemakkelijk. Wel mogelijk.
Je kunt ook in de APV van jouw gemeente kijken of jouw gemeente de Wet Aanpak Woonoverlast in de APV heeft opgenomen. Dan kun je met je klacht, en eventueel met je meting, naar de gemeente en te vragen om een "handhavingsverzoek". Aan zo'n verzoek moet de gemeente voldoen (mits binnen alle redelijkheidgedaan). Dan legt de gemeente een dwangsom op. Die dwangsom ontvang jij dan NIET, maar je hoeft er ook niets voor te doen om dat geld te innen.
De resultaten kun je gebruiken in je civiele zaak. Bedenk wel dat je dan zelf naar een rechter zult moeten. Dat kost geld naar die kosten kun je op de tegenpartij verhalen, evenals de kosten voor de meting, als de rechter in jouw voordeel beslist.
Als de rechter in jouw voordeel beslist zal deze waarschijnlijk een dwangsom opleggen voor elke overtreding. Deze overtreding zul je moeten vastleggen om te bewijzen. Want: wie eist die bewijst. Vervolgens zul je een deurwaarder moeten inschakelen om de dwangsom te incasseren.
Niet gemakkelijk. Wel mogelijk.
Je kunt ook in de APV van jouw gemeente kijken of jouw gemeente de Wet Aanpak Woonoverlast in de APV heeft opgenomen. Dan kun je met je klacht, en eventueel met je meting, naar de gemeente en te vragen om een "handhavingsverzoek". Aan zo'n verzoek moet de gemeente voldoen (mits binnen alle redelijkheidgedaan). Dan legt de gemeente een dwangsom op. Die dwangsom ontvang jij dan NIET, maar je hoeft er ook niets voor te doen om dat geld te innen.