Vanmorgen was ik, net als half Nederland, onderweg naar mijn werk. Het is dan vaak druk op de weg. Bij het opdraaien van de oprit naar de snelweg zijn er twee rijbanen die kort voordat je de snelweg oprijdt overgaan in 1 enkele rijbaan. Voor het verdrijvingsvlak dien je dan in te voegen.
Ik stoor me hier vaker aan maar vanmorgen gebeurde het weer dus vandaar dat ik het even hier vraag.
Ik reed op de linker weghelft en wilde er dus, ruim voor het verdrijvingsvlak tussen. Ik reed niet hard, niet overhaast of wat dan ook. Maar rechts naast me reed een auto die me er dus echt niet tussen wilde laten. Soms heb je van die lui. Dus ik laat me wat afzakken, nog steeds rijdend maar ook een paar auto's terug hetzelfde verhaal. Echt agressief kort achter de voorganger blijven rijden om het gat zo klein mogelijk te houden. Ik kreeg nog een zwaaiend vingertje van de bestuurder dat hij me er niet tussen ging laten.
Uiteindelijk kwam ik dus stil te staan voor het vedrijvingsvlak omdat ik die gewoon echt niet op wilde rijden met het knipperlicht aan naar rechts. Het duurde voor mijn gevoel wel een minuut voor er iemand zo aardig was om een gat te laten vallen zodat ik ook de snelweg op mocht.
Ik begrijp ook wel dat ik ook rechts had kunnen staan, maar er zijn niet voor niets twee banen om het verkeer door te laten stromen.
Dit is geen normaal gedrag, maar ik vroeg me af of jullie hier ook een bon voor schrijven als je dit soort asociaal gedrag ziet.
Invoegen bij oprit
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14625
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
Re: Invoegen bij oprit
Nee, dat kunnen we niet om de doodsimpele reden dat het niet strafbaar is wat er gebeurt.
De regel, die kent u, is namelijk dat degene die van rijstrook wisselt het overige verkeer voor moet laten.
U zegt dat u netjes reed, ok..
Nu is 't zo dat Nederlanders op dat punt heel raar in elkaar zitten; de wegbeheerder legt bewust 2 rijstroken aan om verkeer op de toevoerweg zo snel mogelijk weg te trekken, de constructie die daardoor ontstaat lijkt veel mensen onlogisch maar dat is 't dus niet. Dat is al 't eerste probleem.
Het tweede probleem is dat men het asociaal vindt om langs de file te rijden om vervolgens 'op 't laatste moment' in te voegen, tenminste zo ervaart men het.
De enige manier om die mentaliteit te doorbreken is door idd gewoon links te rijden (dat wil de wegbeheerder tenslotte) maar wel, vanaf het begin af aan, naast een andere auto te blijven rijden en dus geen enkele andere auto in te halen. Dan laat men u er altijd tussen (ik doe 't dagelijks) en wordt u nooit 'asociaal' verkeersgedrag verweten..
Het is nog steeds niet maximaal gebruik maken van het beschikbare asfalt maar in de hoofden van Nederlanders werkt het nou eenmaal niet anders..
Ik zou zeggen; pomp die hele toerit vol met auto's en ga pas bij het verdrijvingsvlak netjes ritsen; dan dringt niemand voor omdat links en rechts tegelijk (en netjes) wordt verdeeld maar dat is de Nederlander niet te leren..
Vroeger hadden we 'spitsteams', collega's die mensen in de spits leerden invoegen op deze manier maar 1 weekje niet aanwezig zijn en het hele effect was alweer verdwenen als een dief in de nacht..
De regel, die kent u, is namelijk dat degene die van rijstrook wisselt het overige verkeer voor moet laten.
U zegt dat u netjes reed, ok..
Nu is 't zo dat Nederlanders op dat punt heel raar in elkaar zitten; de wegbeheerder legt bewust 2 rijstroken aan om verkeer op de toevoerweg zo snel mogelijk weg te trekken, de constructie die daardoor ontstaat lijkt veel mensen onlogisch maar dat is 't dus niet. Dat is al 't eerste probleem.
Het tweede probleem is dat men het asociaal vindt om langs de file te rijden om vervolgens 'op 't laatste moment' in te voegen, tenminste zo ervaart men het.
De enige manier om die mentaliteit te doorbreken is door idd gewoon links te rijden (dat wil de wegbeheerder tenslotte) maar wel, vanaf het begin af aan, naast een andere auto te blijven rijden en dus geen enkele andere auto in te halen. Dan laat men u er altijd tussen (ik doe 't dagelijks) en wordt u nooit 'asociaal' verkeersgedrag verweten..
Het is nog steeds niet maximaal gebruik maken van het beschikbare asfalt maar in de hoofden van Nederlanders werkt het nou eenmaal niet anders..
Ik zou zeggen; pomp die hele toerit vol met auto's en ga pas bij het verdrijvingsvlak netjes ritsen; dan dringt niemand voor omdat links en rechts tegelijk (en netjes) wordt verdeeld maar dat is de Nederlander niet te leren..
Vroeger hadden we 'spitsteams', collega's die mensen in de spits leerden invoegen op deze manier maar 1 weekje niet aanwezig zijn en het hele effect was alweer verdwenen als een dief in de nacht..
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Berichten: 7728
- Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
- Locatie: Den Haag
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
- Contact:
Re: Invoegen bij oprit
Ritsen helpt bij de doorstroming van het verkeer maar is geen wettelijke regel.
Stay safe out there.