max toelaatbare asdruk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
minky
Infopolitie Gast

max toelaatbare asdruk

Ongelezen bericht door minky »

Een vrtg weegt volgens het kenteken leeg 2100kg, max beladen 2600kg.
Aan het begin van een straat staat verbodsbord welk aangeeft dat vtrgn met een asdruk van meer dan 1200 kg deze weg niet mogen bereiden.
Mag eerder omschreven vtg wel of niet deze straat inrijden (er liggen wel diverse spullen in de wagen, maar het gewicht is hiervan niet bekend.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

1200 kg, klopt dat echt wel? is het niet 12000 kg.
1200 lijkt me namelijk zo weinig.

gaat het om bord C20 of C21?

Als het inderdaad bord c20 is, waarop staat 1,2 t dan zou dat betekenen dat je met een aslast van max 1200 kg daar mag komen.

Op het kentekenbewijs kun je zien wat de last per as is.
Gebruikersavatar
minky
Infopolitie Gast

asdruk

Ongelezen bericht door minky »

sorry, uiteraard 12000kg, maar het probleem is , is bij het inrijden van die straat het lege gewicht of het max toelaatbare gewicht doorslaggevend
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

asdruk

Ongelezen bericht door Beamer »

Dit is een theoretisch verhaal, maar bij deze geslotenverklaring gaat het om de daadwerkelijke asdruk. Om die te bepalen, zal er gewogen moeten worden, omdat letterlijk bepaald dient te worden wat de druk per as van het voertuig in kwestie bedraagt.

Als de maximale toelaatbare massa 2600 kg bedraagt, het voertuig maximaal is beladen en de lading exact gelijkelijk verdeeld zou zijn over het voertuig, zal de asdruk zowel voor de vooras als de achteras 1300kg bedragen en zou dit voertuig deze weg niet in mogen rijden. Als het voertuig niet maximaal beladen is en de gehele lading bevindt zich recht boven de achteras, dan zou het uiteraard mogelijk zijn, dat de asdruk van de achteras boven de toelaatbare waarde van 1200 kg uitkomt, maar dat zal allemaal heel erg van de omstandigheden afhangen en zoals gezegd: om dit te controleren zal er gewogen moeten worden.
Wat wel belangrijk is, is dat er rekening moet worden gehouden met de reden waarom deze geslotenverklaring in het leven geroepen is. Als je de toelaatbare waarde overschrijdt, zal het wegdek mogelijk beschadigen of er zal een brug in deze weg liggen die niet zo sterk is, want aan zo'n maatregel zal echt wel een reden ten grondslag liggen.

(Gijs, onze berichten kruisten elkaar. Ik hoop dat ze elkaar aanvullen...)
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

aslast

Ongelezen bericht door Beamer »

Ga je nu steeds een nieuw topic openen? Zie de antwoorden op je vorige vraag.

opm GvdBor, later zijn berichten samengevoegd. TS had eerst nieuw topic geopend
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik weet wel zeker dat ze elkaar aanvullen. Ik zal de rest van de berichten van Minky hierbij zetten, voor de duidelijkheid.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

@ Minky, het gaat niet om leeg gewicht, ook niet om max. toelaatbaar gewicht, maar om FEITELIJKE gewicht. Er zal dus gewogen moeten worden zoals Beamer al opmerkte.
Als je op dit bericht wilt reageren, kun je dat doen via "Snel antwoord". Dus niet een nieuw onderwerp openen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Overigens is een geslotenverklaring van een weg bij een asdruk van meer dat 1,2 ton zeer wel mogelijk. Er hoeft maar een brug in te liggen die een dergelijke belasting per as niet aankan. Dergelijk situaties zijn zelfs in Nederland nog wel te vinden. Daarnaast kennen ook veel wegen van Staatsbosbeheer een dergelijke beperking, hoewel die daar meestal wordt aangegeven in de vorm van een geslotenverklaring boven een totaal voertuiggewicht (vaak 2 ton).
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik sloot het ook niet uit, kwam me alleen wat onbekend voor.
Met een beetje bestelbus kom je er dan al niet meer op.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

gvdbor schreef:Ik sloot het ook niet uit, kwam me alleen wat onbekend voor.
Met een beetje bestelbus kom je er dan al niet meer op.
Dat klopt. Maximale aslast van bijvoorbeeld een Ford Transit 80 (780 kg laadvermogen) is op de vooras 1320 kg en op de achteras 1300 kg. Max voertuiggewicht is 2440 kg.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Kaat
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kaat »

Trouwens, ik heb weleens van Koen gehoord dat de politie, tenminste de klpd, pas vanaf 10% aslastoverschrijding bekeurt... Dus je hebt altijd nog even te gaan... :wink:
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Kaat schreef:Trouwens, ik heb weleens van Koen gehoord dat de politie, tenminste de klpd, pas vanaf 10% aslastoverschrijding bekeurt... Dus je hebt altijd nog even te gaan... :wink:
Behalve als de brug waar je overheen moet het laat afweten :wink:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten