scooter inbeslaggenomen en bestuurder achter gelaten

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

senna
Infopolitie Gast

scooter inbeslaggenomen en bestuurder achter gelaten

Ongelezen bericht door senna »

Ik weet niet helemaal hoe deze site werkt alleen gok dat het gewoon vraag en antwoord is.. mijn vriend is gister ochtend zijn scooter kwijt geraakt aan twee agenten, hij was aan het rijden op de dijk en stopte langs de kant om zijn vader op te nemen via de telefoon, hij hoort kort nadat hij opgehangen heeft “En heb jij je rijbewijs mee?” hij geeft netjes zijn rijbewijs en daarbij vraagt hij gelijk of hun zijn kenteken bewijs willen, daarop antwoordde de agenten ja en zochten zijn rijbewijs op via een app, deze desbetreffende app werkte blijkbaar niet. Hij heeft een klapkenteken op zijn scooter zitten ivm foto’s maken en hij wilt dan niet dat zijn kenteken open en bloot staat, hij had hem wel naar beneden dus kenteken was zichtbaar.
Agent wijst hem daarop aan omdat dat illegaal is.
Hij wist niet dat dat illegaal was want het is door vrienden van hem verteld dat zolang het kenteken tijdens het rijden gewoon zichtbaar is dat het dan mag.
Daarna hebben ze gezegd dat ze zijn scooter mee gaan nemen voor TO (technisch onderzoek) NIET inbeslagneming van het voertuig.
Daarna hebben ze hem gevraagd of hij vervoer naar huis had waarop hij antwoordde van niet.
Vervolgens geven ze hem een hand en rijden weg, waarop ze hem achter laten op een dijk. Een jongen van 17!!!!!! Zonder vervoer.
Ook is hem niet verteld waar zijn scooter heen is gebracht en er zijn ook geen namen en telefoonnummer aan hem uitgegeven. Hij is er uiteindelijk achter gekomen waar zijn scooter stond omdat hij een air tag erin heeft zitten.
Hij is toen met mijn moeder naar het politiebureau gereden en is in gesprek gegaan met desbetreffende agenten.
Uit dat gesprek is duidelijk geworden dat hij zijn scooter niet mee terug mag nemen en dat hij maandag pas mag gekeurd worden.
Maar ik heb me een beetje verdiept in de wetten en ik heb gevonden dat als je een scooter meeneemt voor TO dat hij binnen 24 uur moet gekeurd worden.
Kan iemand mij een beetje helpen met hoe we dit moeten oplossen? Want voor zover ik weet mochten ze hem ook niet zomaar achterlaten zonder vervoer terug.
Graag met artikel nummers van wetten en goede argumenten.
Alvast bedankt :smile:
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: scooter inbeslaggenomen en bestuurder achter gelaten

Ongelezen bericht door Proost »

Je hebt helemaal gelijk. Ze hadden hem inderdaad moeten vervoeren. En weliswaar naar het cellencomplex. Dit betreft namelijk een misdrijf en hier staan flinke boetes op. Omdat hij minderjarig is kan dit misdrijf niet met een bonnetje op de mobiel afgehandeld worden maar dient hij met een advocaat gehoord te worden als verdachte. Zijn mama had ook naast hem mogen zitten bij dit verhoor.

Oh ja, je wilde artikel nummers. Art. 41 lid 1 wvw qua strafbaar feit (misdrijf). Zijn scooter kan in beslag genomen worden. Art 96sv jo. Art 94sv. Afhankelijk of hij recidive gepleegd heeft kan zijn scooter verbeurd verklaard worden art 33a Sr.

Klopt dat de richtlijn voor technisch onderzoek 24 uur is. Dat is ex art 160.4wvw. maar dat was helemaal niet nodig geweest want ze hadden hem gewoon meteen in beslag kunnen nemen. Dus eigenlijk hebben ze je vriend gematst. Ik zou er vooral beklag op maken dat hij er nu veel te soepel vanaf gekomen is, dat de 24uur mogelijk niet gehaald wordt en hij dus als verdachte gehoord moet worden. Een advocaat moet krijgen, zijn vingerafdrukken moet afgeven aan de identificatie zuil, zijn foto genomen wordt. Deze opgeslagen worden in de strafrechtketen databank. Etc
Voor de rechten van de verdachte kun je terecht bij art 27a, b, c Sv en verder.

Was dit een beetje waar je naar op zoek was?

Wel een goeie tip hoor, van die vrienden. Wat zeggen die vrienden nu van de hele situatie? Belachelijk toch? Hopelijk hebben zij verder nog tips.
P.s. dit was allemaal gewoon heel eenvoudig te Googlen. Had deze ellende kunnen voorkomen.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Maar zou hij dan geen boete moeten krijgen? dit is de alle eerste keer dat hij is “aangesproken” op het feit dat hij dit heeft.
Hij wou ook ter plekke daar met die agenten zijn klapkenteken eraf willen halen en anders hem gewoon vast willen zetten. Werd allemaal geen duidelijk antwoord op gegeven en iemand achter laten op een dijk waar men 60+ rijdt is voor zover ik weet alsnog niet helemaal de bedoeling, en ik vind dat de agenten daar ook op aangesproken moeten worden.
Het is een jongen van 17 die eigenlijk vrij weinig fout deed en gewoon vanaf huis naar school wou rijden. Ze hadden geen duidelijke reden om hem aan te spreken want hij stond gewoon stil. Daarom begrijp ik het niet helemaal, wel bedankt voor de artikel nummers.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Als je op een forum als de onze een vraag stelt en daar een eerlijk antwoord op wil hebben, lijkt me dat je in de openingsvraag ook met het eerlijke verhaal moet komen en niet met doorzichtige smoesjes.
senna schreef: 07 nov 2024, 19:30 Hij heeft een klapkenteken op zijn scooter zitten ivm foto’s maken en hij wilt dan niet dat zijn kenteken open en bloot staat
Dit is wel 1 van de meest absurde smoezen die ik hier gehoord/gelezen heb.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@MotoRon die begrijp ik helemaal. Toch heb ik hem persoonlijk al drie keer mogen noteren. In eenzelfde PV... Voor een minderjarige. Zeker een smoes, maar waarschijnlijk allemaal van dezelfde community. Geen idee of die ook ooit terugkoppelen dat die smoes niet werkt en al veel geld gekost heeft.

@TS. Ja hij zou een boete moeten krijgen. Dat hij er geen gehad heeft is veel te soft. Maar wat is je punt nu?
Je schrijft meermaals dat hij 17 is en alleen achter gelaten werd. Dus?
Ik was 17 en ook helemaal alleen achtergelaten door de overheid. Ik had zelf kleren gekregen van diezelfde overheid (wel allemaal in een groen patroon), kreeg een stuk vlees en een sinaasappel en mocht het uitzoeken in mijn eentje. 24 uur lang zelfs op een of andere vreemde hei in Brabant.

Punt dat ik wil maken is dat 17jarige niet per definitie weerloos en hulpbehoevend zijn. Hij was groot genoeg om een misdrijf te plegen. Dan ook groot genoeg zijn om de consequenties te dragen.

Ik krijg trouwens steeds meer het idee dat we hier met zijn moeder aan het praten zijn ipv met zijn vriendin.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Na de constatering dat hij geen vervoer had had men ook om zijn veiligheid moeten denken. Dat het een dijk was waar men 60 rijdt zegt op zich nog niets over de veiligheid. Was er bijvoorbeeld een bushalte in de buurt?
Indien van mening dat er gonvoldoende rekening werd gehouden met ziijn veiligheid kan een klacht worden ingediend en zal dat worden beoordeeld.
https://www.politie.nl/informatie/zo-di ... litie.html
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

@Senna: je had beter eerst onderzoek kunnen doen voordat het klapkenteken door je vriend was gemonteerd.

Zou het kunnen dat de brommer slechts voor een technisch onderzoek is meegenomen en dat daarná pas een verhoor, met moeder én advocaat erbij, gaat plaatsvinden?

Want wellicht vindt de politie wel meer overtredingen dan het klapkenteken. Kunnen ze dat meteen meenemen in het verhoor.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Mitch »

Een 17 jarige heeft vast een mobieltje om een taxi of vriend of ouders te bellen hem op te halen. Dus niet echt weerloos en hulpeloos.

Het klap kenteken is een misdrijf dus in beslag nemen is terecht. Een boete zal ook nog wel volgen evenals een verhoor. Hiervan worden de ouders in kennis gesteld. Of de scooter terugkomt weten we nog niet. Artikelnummers zijn al gegeven en de link naar de klachtenprocedure ook.
Plaats reactie